• Velour

McDonalds

Ja, nu kör de med tallriksmodellen (har gjort det ett bra tag, men ändå), dvs man får välja frukt eller grönsak till t.ex. Happy Meal.

Men va fan? Hur gör några äpplen eller morötter McDonaldsmaten nyttigare?

Det är för 17 samma skit, men med äpplen eller morötter till.

Så jäkla dålig reklam. Man undrar ju vad de tänker om folk egentligen..

• Svar på tråden McDonalds
  • Velour

God damn vad tråden är svårfattad!

Det är ändå ett mirakel att några ändå har kunnat förstå poängen.

• Legolina

Jag bojkottar mackedonken helt

Har man inte ätit där på ett tag så inser man att det faktiskt bara smakar skit...

Hur stor del av måltiden ska vara transfetter - enligt tallriksmodellen?

Jag gissar på 0% om livsmedelsverkat skulle utreda saken och då vill jag se McD fixa det. SEN kan jag äta där - på prov

• Hanah

Tror inte att tråden är svårfattad, tycker snarare att det verkar som att du TS har svårt att acceptera att folk inte håller med dig.
    För vaddå - som du skriver i TS " Hur gör några äpplen eller morötter McDonaldsmaten nyttigare?"
    Svaret är ju givetvis mycket nyttigare. Eftersom de ersätter pommes frites, som är det som är det onyttiga i en Happy Meal.

• Legolina
    Hanah skrev 2008-09-29 11:46:42 följande:
    Tror inte att tråden är svårfattad, tycker snarare att det verkar som att du TS har svårt att acceptera att folk inte håller med dig. För vaddå - som du skriver i TS " Hur gör några äpplen eller morötter McDonaldsmaten nyttigare?"Svaret är ju givetvis mycket nyttigare. Eftersom de ersätter pommes frites, som är det som är det onyttiga i en Happy Meal.
    Det onyttiga är även: Transfetter i hamburgaren. transfetter i dressingen. Socker i brödet. avsaknaden av fibrer och fullkorn i brödet. Socker i ketchupen. Alla E-ämnen.... som man inte ens vet vilka det är...

Finns säkert mer...
  • SnuttanSnuttan

Har inte läst hela tråden men, här där jag bor får man BÅDE pommes och äpplen/morötter (vad man nu väljer) när man beställer Happy Meal.

Äpplena/morötterna är alltså ingen ersättning för pommes:en, utan mer ett tillbehör - en "efterrätt" - och det är väl kanske det som TS menar?

Att om barnet först äter hamburgare & pommes - så blir det ju inte nyttigare av att barnet sedan äter äppel/morötter efteråt...?

Fast vad vet jag.. :D

• Filippa06

När jag väl går på Mc donalds går jag dit för att vara onyttig, för att smälla i mej stor fet hamburgare med mass pommes och helst glass eller milkshake efteråt

Nyttig kan du väl vara hemma!? Sen är det ju bra att man får med morötter som lite nyttigt iaf för barnen.

• bisektris
    Velour skrev 2008-09-29 11:31:28 följande:
    Va? Vem beskyller du? Jag förstår inte dig.Om du menar mig, så är inte min sons pommesätande McDs problem. Har inte ens antytt det. Hade jag tyckt att min son INTE skulle äta pommes, skulle jag inte tagit honom till McD från början alternativt slutat med att ta honom dit.Men det är inte poängen med tråden.Jag och flera anser att McD kör med fula knep när de i sin Happy Meal-reklam ger intrycket av att deras mat blir nyttigare i och med tillägg av morötter och äpplen.Och det handlar inte om att byta ut pommes till morötter, eller brödet till fullkorn eller läsken till mjölk.Det handlar om vanlig meal med morötter/äpplen som efterrätt.Så enkelt att förstå. Eller?
    Jag beskyller ingen för något. Jag har enbart klargjort min syn på saken.
    Klart att din tråd är svårtförstådd när den inte är logisk.
    Tallriksmodellen säger inget om hur nyttig en måltid är, bara att balansen mellan olika näringskällor är väl avvägd.
    McDonald's reklam är alltså helt ärlig.
    Varför är DET så svårt för dig att förstå?
  • bisektris
    Legolina skrev 2008-09-29 11:49:31 följande:
    Det onyttiga är även: Transfetter i hamburgaren. transfetter i dressingen. Socker i brödet. avsaknaden av fibrer och fullkorn i brödet. Socker i ketchupen. Alla E-ämnen.... som man inte ens vet vilka det är...Finns säkert mer...
    Visst är det så. Men jag hoppas verkligen att folk inte tar sina barn till hamburgerrestauranger flera gånger i veckan.
    Om det är något som sker då och då så ser jag inte det hemska.
    Regeln är vad som är viktig. Så om man som regel äter bra och varierat, tror jag knappast att ett mål på McD då och då kommer att rasera hälsan hos någon.

Sunt förnuft och måtta är mycket bra saker att utgå ifrån.
  • jannajamtland
    Svar på #85
    Du kan välja bort pommes och ta morötter/bönsallad i stället.
    Hat är bara brist på fantasi/ G.Green
  • bisektris
    jannajamtland skrev 2008-09-29 12:40:13 följande:
    Svar på #85Du kan välja bort pommes och ta morötter/bönsallad i stället.
    Ja, det borde ju vara uppenbart för de flesta läskunniga människor som har varit på McD, kan man tycka.
Svar på tråden McDonalds