• Velour

McDonalds

Ja, nu kör de med tallriksmodellen (har gjort det ett bra tag, men ändå), dvs man får välja frukt eller grönsak till t.ex. Happy Meal.

Men va fan? Hur gör några äpplen eller morötter McDonaldsmaten nyttigare?

Det är för 17 samma skit, men med äpplen eller morötter till.

Så jäkla dålig reklam. Man undrar ju vad de tänker om folk egentligen..

• Svar på tråden McDonalds
  • LickMeUp
    bisektris skrev 2008-09-29 12:41:26 följande:
    Ja, det borde ju vara uppenbart för de flesta läskunniga människor som har varit på McD, kan man tycka.
    ja och kan man inte läsa är det ganska enkelt att titta på bilderna... såvida man inte är blind. men då kan ju personalen tala om hur det är, såvida man inte är döv...
    Fruntimmer är som madrasser mä hôl i
  • bisektris
    LickMeUp skrev 2008-09-29 12:53:59 följande:
    ja och kan man inte läsa är det ganska enkelt att titta på bilderna... såvida man inte är blind. men då kan ju personalen tala om hur det är, såvida man inte är döv...
    Ja, är man blind och döv så är man härmed undantagen.
  • Balehead

Mig veterligt kan man få frukt BÅDE istället för pommes OCH som efterrätt i Happy Meal. Och det är klart att frukt är nyttigare än pommes! Många bäckar små... Förstår inte hur TS inte kan förstå det. Det är väl ingen som säger att måltiden i och emd det blir totalnyttig, men det bli ju ändå nyttigARE än den hade varit annars.

• Legolina
    Balehead skrev 2008-09-29 13:09:12 följande:
    Mig veterligt kan man få frukt BÅDE istället för pommes OCH som efterrätt i Happy Meal. Och det är klart att frukt är nyttigare än pommes! Många bäckar små... Förstår inte hur TS inte kan förstå det. Det är väl ingen som säger att måltiden i och emd det blir totalnyttig, men det bli ju ändå nyttigARE än den hade varit annars.
    Men det är just de...

McD profilerar sig på ett sätt som de vill ska tolkas som att måltiden blir just "total nyttig".

Falsk marknadsföring som irriterer TS OCH mig.
  • bisektris
    Legolina skrev 2008-09-29 13:11:00 följande:
    Men det är just de...McD profilerar sig på ett sätt som de vill ska tolkas som att måltiden blir just "total nyttig".Falsk marknadsföring som irriterer TS OCH mig.
    " Happy Meal är god och rolig mat för barn. Happy Meal innehåller alltid frukt eller grönt. Dessutom kan föräldrar komponera måltiden utifrån tallriksmodellen. På så vis kan barnet få en mer balanserad fördelning mellan Kött & Kyckling, Bröd & Potatis, Frukt & Grönt, och därtill en nyttig dryck som till exempel ekologisk lättmjölk. Så barnens måltid väljs numera i fyra steg. En leksak ingår som vanligt vid beställningen. "

Verkligen vilseledande. Ett solklart fall för MD.
  • Danne123
    Velour skrev 2008-09-29 11:25:23 följande:
    Du är nog den enda som envisas med att inte vilja förstå. Det handlar inte om att välja nåt istället för nåt. Hur svårt kan det vara att förstå det?
    Att du väljer till en massa extra mat är knappast något man kan lasta McD för utan mer ett tecken på att du äter för mycket alt. trycker i dina barn för mycket mat. Om du äter målet som det är tänkt blir det givetvis nyttigare. BYT UT pommes mot morötter som det är tänkt så blir det nyttigare.

Så du menar att där du handlar är ett vanligt happy meal bestående av Hamburgare, morötter, frukt, pommes och dryck?
    Detta är inte ett Happy Meal.

"Efter lanseringen innehåller barnmåltiden Happy Meal följande olika valmöjligheter:

* Hamburgare/Cheeseburgare/Chicken McNuggets/Chicken Selects/Garden McNuggets
    * Mjölk/äppeljuice/apelsinjuice/fruktdryck/liten lightdryck/liten läsk
    * Minimorötter/liten pommes frites/side sallad
    * Leksak"

Som du helt klart ser här ska det vara ETT tillbehör. Komponerar du då följande:
    Hamburgare, minimorötter, mjölk + leksak (ska inte ätas) så är det ett nyttigare alternativ än om du väljer pommes.
    Att du sedan trycker i dina barn menyer som verkar vara mer anpassade för vuxna är inte så bra.
  • Danne123

Missade att den ändrats och att det nu ser ut som ovanstående skribent skriver.
    Ber om ursäkt för det misstaget, men det är bara att lägga till en fruktpåse i mitt menyförslag ovan. Det går givetvis att välja bort pommes även i det nya menyförslaget.

• Velour

Håller med. Jag har inte ätit där på ett bra tag och konstigt nog saknar jag inte det heller.

Legolina skrev 2008-09-29 11:38:28 följande:
    Jag bojkottar mackedonken helt Har man inte ätit där på ett tag så inser man att det faktiskt bara smakar skit...Hur stor del av måltiden ska vara transfetter - enligt tallriksmodellen?Jag gissar på 0% om livsmedelsverkat skulle utreda saken och då vill jag se McD fixa det. SEN kan jag äta där - på prov
  • Velour

Nej, det handlar inte om att några inte håller med mig. Det handlar om att de inte förstår att det INTE handlar om att ersätta pommes med morötter eller äpplen, utan att äta vanlig meal med morötter eller äpplen som efterrätt.

Hanah skrev 2008-09-29 11:46:42 följande:
    Tror inte att tråden är svårfattad, tycker snarare att det verkar som att du TS har svårt att acceptera att folk inte håller med dig. För vaddå - som du skriver i TS " Hur gör några äpplen eller morötter McDonaldsmaten nyttigare?"Svaret är ju givetvis mycket nyttigare. Eftersom de ersätter pommes frites, som är det som är det onyttiga i en Happy Meal.
  • Velour

BINGO!!!

That's what i'm talking about!

SnuttanSnuttan skrev 2008-09-29 11:56:12 följande:
    Har inte läst hela tråden men, här där jag bor får man BÅDE pommes och äpplen/morötter (vad man nu väljer) när man beställer Happy Meal. Äpplena/morötterna är alltså ingen ersättning för pommes:en, utan mer ett tillbehör - en "efterrätt" - och det är väl kanske det som TS menar?Att om barnet först äter hamburgare & pommes - så blir det ju inte nyttigare av att barnet sedan äter äppel/morötter efteråt...? Fast vad vet jag.. :D
Svar på tråden McDonalds