• Velour

McDonalds

Ja, nu kör de med tallriksmodellen (har gjort det ett bra tag, men ändå), dvs man får välja frukt eller grönsak till t.ex. Happy Meal.

Men va fan? Hur gör några äpplen eller morötter McDonaldsmaten nyttigare?

Det är för 17 samma skit, men med äpplen eller morötter till.

Så jäkla dålig reklam. Man undrar ju vad de tänker om folk egentligen..

• Svar på tråden McDonalds
  • Velour

Kanske har jag misstolkat det. Men vet du exakt hur McD menar?

KhiraLi skrev 2008-09-28 22:10:34 följande:
    Men kan det inte vara så att du misstolkat reklamen? Nu köper jag happy meal väldigt sällan så jag har väl inte ägnat den nån större energi men jag utgår från att McD menar att man skall äta hamburgare+morötter+mjölk och kanske lite äpplen som efterrätt. Dvs bort med pommes och läsk.
  • Velour

Jo, så ser tallriksmodellen ut. Men just den reklamen följde ju inte tallriksmodellen direkt.

Sen ger ordet "tallriksmodellen" ett nyttigt intryck, vilket McD-mat aldrig är.

Ellinor84 skrev 2008-09-28 22:13:10 följande:
    Jag håller med Danne123!Tallriksmodellen är hur stor del av kött/fisk/fågel, grönsaker/fruk och ris/pasta/potatis/bröd det finns med i måltiden.
  • Ellinor84

Därför äter jag aldrig på Mcdonalds =)

• HeartsOnFire

Jag tycker också att deras reklam är dålig! De känns lite småfalska med sin "försöka-låta-nyttiga-reklam". =)

• Danne123

Detta är vad vi kallar ett "icke-problem". Det är visst bara TS som inte vet vad ett mål är. Jag trodde alla som ätit på donken vet att det är ETT tillbehör. Sen om TS vill äta extra pommes beror det snarare på dennes ohälsosamma livsstil och osunda matvanor. Vi som väljer ett tillbehör som sig bör förstår självklart att det blir nyttigare med morötter ISTÄLLET för pommes. Sedan att McD vill visa sitt sortiment har nog alla förutom TS fattat.

• HeartsOnFire
    Danne123 skrev 2008-09-28 23:46:18 följande:
    Detta är vad vi kallar ett "icke-problem". Det är visst bara TS som inte vet vad ett mål är. Jag trodde alla som ätit på donken vet att det är ETT tillbehör. Sen om TS vill äta extra pommes beror det snarare på dennes ohälsosamma livsstil och osunda matvanor. Vi som väljer ett tillbehör som sig bör förstår självklart att det blir nyttigare med morötter ISTÄLLET för pommes. Sedan att McD vill visa sitt sortiment har nog alla förutom TS fattat.
    Det är jättebra att man kan välja nyttigare alternativ på McDonalds.
  • LickMeUp

tallriksmodellen är ju för att få en balanserad måltid där kött/fågel/fisk, pasta/ris/potatis grönsaker/frukt ingår.
    och det gör det ju faktiskt.

man har alltid valöjligheten att välja bort stripsen.
    burgarna är inte så feta eftersom det inte är något fett tillsatt när de steks (sen är ju dressingen en annan sak, )
    pommes är fett, men det säger sig väl självt eftersom det är friterat

Fruntimmer är som madrasser mä hôl i
  • bisektris

Jag förstår inte problemet. En måltid enligt tallriksmodellen kan vara väldigt nyttig, men även väldigt onyttig - eftersom modellen enbart berättar om uppdelningen av olika livsmedelstyper.

Jag är dessutom mycket säker på att ett HM med morötter i stället för pf, och en påse frukt, samt mjölk att dricka, ofta har mycket bättre nringsinnehåll än vad många barn serveras hemma.
    Jag vet inte hur ofta jag hör föräldrar säga saker i stil med: "men lilla jonas tycker inte om grönsaker, och jag vill inte tvinga honom".

Och vems ansvar var det att lära barnet ett positivt förhållningssätt till nyttig mat från början? Kanske är det tomten som inte skött sig.

Att man som förälder inte klarar att neka sitt barn pf när man besöker McD beror enbart på den egna attityden och hur man bemöter sitt barn (och har gjort tidigare). McD har inget med saken att göra. Men det är säkerligen skönt att ha någon att skylla på.

Om folk la hälften så mycket tid på att låta sina barn prova nya spännande frukter och grönsaker och förmedlade hur positivt det är, som att servera glass och godis i tid och otid, så skulle antagligen väldigt många fler barn tycka att grönsaker är både gott och bra.

• Velour

Du är nog den enda som envisas med att inte vilja förstå.

Det handlar inte om att välja nåt istället för nåt. Hur svårt kan det vara att förstå det?

Danne123 skrev 2008-09-28 23:46:18 följande:
  • Velour

Va? Vem beskyller du? Jag förstår inte dig.

Om du menar mig, så är inte min sons pommesätande McDs problem. Har inte ens antytt det. Hade jag tyckt att min son INTE skulle äta pommes, skulle jag inte tagit honom till McD från början alternativt slutat med att ta honom dit.
    Men det är inte poängen med tråden.

Jag och flera anser att McD kör med fula knep när de i sin Happy Meal-reklam ger intrycket av att deras mat blir nyttigare i och med tillägg av morötter och äpplen.
    Och det handlar inte om att byta ut pommes till morötter, eller brödet till fullkorn eller läsken till mjölk.

Det handlar om vanlig meal med morötter/äpplen som efterrätt.
    Så enkelt att förstå. Eller?

bisektris skrev 2008-09-29 08:52:01 följande:
    Jag förstår inte problemet. En måltid enligt tallriksmodellen kan vara väldigt nyttig, men även väldigt onyttig - eftersom modellen enbart berättar om uppdelningen av olika livsmedelstyper.Jag är dessutom mycket säker på att ett HM med morötter i stället för pf, och en påse frukt, samt mjölk att dricka, ofta har mycket bättre nringsinnehåll än vad många barn serveras hemma.Jag vet inte hur ofta jag hör föräldrar säga saker i stil med: "men lilla jonas tycker inte om grönsaker, och jag vill inte tvinga honom".Och vems ansvar var det att lära barnet ett positivt förhållningssätt till nyttig mat från början? Kanske är det tomten som inte skött sig.Att man som förälder inte klarar att neka sitt barn pf när man besöker McD beror enbart på den egna attityden och hur man bemöter sitt barn (och har gjort tidigare). McD har inget med saken att göra. Men det är säkerligen skönt att ha någon att skylla på.Om folk la hälften så mycket tid på att låta sina barn prova nya spännande frukter och grönsaker och förmedlade hur positivt det är, som att servera glass och godis i tid och otid, så skulle antagligen väldigt många fler barn tycka att grönsaker är både gott och bra.
Svar på tråden McDonalds