Va? Vem beskyller du? Jag förstår inte dig.
Om du menar mig, så är inte min sons pommesätande McDs problem. Har inte ens antytt det. Hade jag tyckt att min son INTE skulle äta pommes, skulle jag inte tagit honom till McD från början alternativt slutat med att ta honom dit.
Men det är inte poängen med tråden.
Jag och flera anser att McD kör med fula knep när de i sin Happy Meal-reklam ger intrycket av att deras mat blir nyttigare i och med tillägg av morötter och äpplen.
Och det handlar inte om att byta ut pommes till morötter, eller brödet till fullkorn eller läsken till mjölk.
Det handlar om vanlig meal med morötter/äpplen som efterrätt.
Så enkelt att förstå. Eller?
bisektris skrev 2008-09-29 08:52:01 följande:
Jag förstår inte problemet. En måltid enligt tallriksmodellen kan vara väldigt nyttig, men även väldigt onyttig - eftersom modellen enbart berättar om uppdelningen av olika livsmedelstyper.Jag är dessutom mycket säker på att ett HM med morötter i stället för pf, och en påse frukt, samt mjölk att dricka, ofta har mycket bättre nringsinnehåll än vad många barn serveras hemma.Jag vet inte hur ofta jag hör föräldrar säga saker i stil med: "men lilla jonas tycker inte om grönsaker, och jag vill inte tvinga honom".Och vems ansvar var det att lära barnet ett positivt förhållningssätt till nyttig mat från början? Kanske är det tomten som inte skött sig.Att man som förälder inte klarar att neka sitt barn pf när man besöker McD beror enbart på den egna attityden och hur man bemöter sitt barn (och har gjort tidigare). McD har inget med saken att göra. Men det är säkerligen skönt att ha någon att skylla på.Om folk la hälften så mycket tid på att låta sina barn prova nya spännande frukter och grönsaker och förmedlade hur positivt det är, som att servera glass och godis i tid och otid, så skulle antagligen väldigt många fler barn tycka att grönsaker är både gott och bra.