• Velour

McDonalds

Ja, nu kör de med tallriksmodellen (har gjort det ett bra tag, men ändå), dvs man får välja frukt eller grönsak till t.ex. Happy Meal.

Men va fan? Hur gör några äpplen eller morötter McDonaldsmaten nyttigare?

Det är för 17 samma skit, men med äpplen eller morötter till.

Så jäkla dålig reklam. Man undrar ju vad de tänker om folk egentligen..

• Svar på tråden McDonalds
  • Velour

Ja, min son gillar verkligen McD. Mest för stripsens skull.
    Men det är inte det som är frågan. Det är heller inte frågan om att jämföra McD med ställen som serverar ännu onyttigare mat, eller att ta åt sig av min McD-kritik.

Det handlar heller inte om valmöjligheter på McD.

FL hade förut en McD-reklam där det stod att deras mat följer tallriksmodellen eftersom de nu har tillsatt morötter och äpplen. Då tänkte jag att det omöjligt blir nyttigare att äta en Happy Meal bara för att man äter morötter/äpplen efteråt och att deras reklam var strunt. Alltså, att de kanske tror att folk är dumma som får.

Verkar inte vara många som förstår detta.

• nexie
    Velour skrev 2008-09-27 16:44:14 följande:
    Ja, min son gillar verkligen McD. Mest för stripsens skull. Men det är inte det som är frågan. Det är heller inte frågan om att jämföra McD med ställen som serverar ännu onyttigare mat, eller att ta åt sig av min McD-kritik.Det handlar heller inte om valmöjligheter på McD.FL hade förut en McD-reklam där det stod att deras mat följer tallriksmodellen eftersom de nu har tillsatt morötter och äpplen. Då tänkte jag att det omöjligt blir nyttigare att äta en Happy Meal bara för att man äter morötter/äpplen efteråt och att deras reklam var strunt. Alltså, att de kanske tror att folk är dumma som får.Verkar inte vara många som förstår detta.
    Ja det är helt sant! Nej nyttigare blir det ju likskosm inte om man inte tar bort nåt annat onyttigt istället för att bara lägga til. Men man kan ju välja bort pommesen helt om man vill.... Men det är ju den ungarna tycker är godast också....
  • Danne123
    Velour skrev 2008-09-27 16:44:14 följande:
    FL hade förut en McD-reklam där det stod att deras mat följer tallriksmodellen eftersom de nu har tillsatt morötter och äpplen. Då tänkte jag att det omöjligt blir nyttigare att äta en Happy Meal bara för att man äter morötter/äpplen efteråt och att deras reklam var strunt. Alltså, att de kanske tror att folk är dumma som får.Verkar inte vara många som förstår detta.
    För det första så följer den tallriksmodellen. Deras syn på tallriksmodellen ser likadan ut som Livsmedelsverkets syn på tallriksmodellen. Ljuger de i reklamen? Nej! Säger de någonting om hur nyttigt eller onyttigt det blir? Nej! Det är du som drar märkliga slutsatser hela tiden.
    Sedan att du inte förstår att morötter är nyttigare än pommes kan vi bara beklaga. Att vatten eller mjölk är bättre än läsk förstår de flesta också. Givetvis blir ett happy meal med morötter och mjölk nyttigare än om man väljer pommes och läsk. Detta är solklart för de allra flesta.
  • Velour

Japp, det är det jag menar. Tyckte att det var lite fräckt att kalla det tallriksmodellen när man gjorde reklam för vanlig meal men med morötter/äpplen som tillägg.

Och pommesen ska vi inte ens tala om. Om jag inte gömmer pommesen från min son skulle han inte titta åt hamburgarens håll.

nexie skrev 2008-09-27 16:46:46 följande:
    Ja det är helt sant! Nej nyttigare blir det ju likskosm inte om man inte tar bort nåt annat onyttigt istället för att bara lägga til. Men man kan ju välja bort pommesen helt om man vill.... Men det är ju den ungarna tycker är godast också....
  • white cheese
    Velour skrev 2008-09-27 17:02:32 följande:
    Japp, det är det jag menar. Tyckte att det var lite fräckt att kalla det tallriksmodellen när man gjorde reklam för vanlig meal men med morötter/äpplen som tillägg.Och pommesen ska vi inte ens tala om. Om jag inte gömmer pommesen från min son skulle han inte titta åt hamburgarens håll.
    Vad är tallriksmodellen för dig?
  • Velour

Nyttig mat helt enkelt. Jag vet inte hur du ser på tallriksmodellen, men allt som allt brukar tallriktsmodellen står för nyttig mat.

McD blir inte nyttigare med morötter eller äpplen.

white cheese skrev 2008-09-28 20:34:35 följande:

Vad är tallriksmodellen för dig?
  • Velour

Jag tror att du är lite ute och cyklar*vissel*

Du förstår absolut ingenting av mina inlägg och ändå envisas du med att framföra en poäng som inte har med det jag skriver om att göra. Inte ett dugg.

Vill du veta vad jag skriver om kan du fråga t.ex. Nexie.

Då kanske poletten ramlar ner.

Danne123 skrev 2008-09-27 17:00:09 följande:
    För det första så följer den tallriksmodellen. Deras syn på tallriksmodellen ser likadan ut som Livsmedelsverkets syn på tallriksmodellen. Ljuger de i reklamen? Nej! Säger de någonting om hur nyttigt eller onyttigt det blir? Nej! Det är du som drar märkliga slutsatser hela tiden.Sedan att du inte förstår att morötter är nyttigare än pommes kan vi bara beklaga. Att vatten eller mjölk är bättre än läsk förstår de flesta också. Givetvis blir ett happy meal med morötter och mjölk nyttigare än om man väljer pommes och läsk. Detta är solklart för de allra flesta.
  • KhiraLi

Men kan det inte vara så att du misstolkat reklamen? Nu köper jag happy meal väldigt sällan så jag har väl inte ägnat den nån större energi men jag utgår från att McD menar att man skall äta hamburgare+morötter+mjölk och kanske lite äpplen som efterrätt. Dvs bort med pommes och läsk.

• Ellinor84

Jag håller med Danne123!

Tallriksmodellen är hur stor del av kött/fisk/fågel, grönsaker/fruk och ris/pasta/potatis/bröd det finns med i måltiden.

• Nelly05

när man köper happy meal så får man ju välja mellan morötter och pommes..att det skulle vara båda två är nog en misstolkning av dig..sedan får man ju alltid äpplen till

Svar på tråden McDonalds