• Velour

McDonalds

Ja, nu kör de med tallriksmodellen (har gjort det ett bra tag, men ändå), dvs man får välja frukt eller grönsak till t.ex. Happy Meal.

Men va fan? Hur gör några äpplen eller morötter McDonaldsmaten nyttigare?

Det är för 17 samma skit, men med äpplen eller morötter till.

Så jäkla dålig reklam. Man undrar ju vad de tänker om folk egentligen..

• Svar på tråden McDonalds
  • tinkerbell

det är ett fritt val för alla ifall man vill äta där,gillar man det inte så ska man äta hemma och nyttigt.förstår egentligen inte vad problemet är?att de framställer sig så som de gör e väl upp till de,men är man motståndare till sån mat,,varför inte skita i att äta där,det är inte oärligt reklam,det är fria val,och om man inte tycker om det så kan man zappa över reklamen...

• sakoline
    ludenben skrev 2008-09-26 20:22:14 följande:
    tycker det är väldigt skurkaktigt av mc donalds att locka barn till att vilja gå dit med deras happy meal och leksaker... Den maten är skit, stället står för onyttig snabbmat. De försöker bara hamna i bättre dager genom att haka på nyttighetsvågen. Många företag som säljer skit gör så. Estrella började tillverka chips med låg fetthalt och mc donalds säljer frukt och grönsaker... så knäppt.
    "locka barn". Vad fan - det är föräldrarna som ska leda barnen rätt!
  • cajsasmamma
    pulmones skrev 2008-09-26 20:27:43 följande:
    Jag tycker maten är ok att äta någon gång då och då. Så det är inte därför jag svarar på denna TS, jag tänker inte hålla med om att macken är helt och hållet skit.MEN jag undrar faktiskt vad de doppar äpplena i?!!. Vi åt mackedonken för ett tag sen, någon av kidsen måste tappat en äppelklyfta i bilen. Den klyftan hittade jag ca 8-10 dagar efter och den såg ut som ny!! det var läbbigt!
    här glömde dottern sina äpplen i handfacket och där låg dom i över 10dgr innan jag öppna och såg att äpplenbitarna va inte ens brunaktiga...
  • Tuffelisa

De droppar citronsyra på äpplena det är därför de håller sig fräsha länge

• modermadde

en mcdonald's arbetare här *vink vink* ang äpplena, d ä ju inte bara färgen som avgör om något går att äta lr ej.. kolla på påsens baksida så ser ni sista anv. datum.. d datumet går vi efter och inte färgen.. sås på happymeal hamburgarna? sist ja gjorde en va d bara ketchup å senap

• Velour

Det jag säger är att det inte gör själva maten nyttigare, oavsett grönt och frukt till.

Danne123 skrev 2008-09-26 22:22:58 följande:
    Hamburgarna som är med i ett happy meal är väl inget att hetsa upp sig för. Tillsammans med grönsaker och mjölk är det en utmärkt måltid. Vad är det som är så oerhört onyttigt med ett happy meal om man äter frukt/grönsaker och dricker lättmjölk till?
  • Velour

Hm...verkar som att du tar detta väldigt personligt.

Hursom, ja, jag känner inte lika stor sug efter McD nuförtiden. Alternativet är hemlagad mat, hemma, med de produkter man själv väljer att handla.
    Att minska på transfetter och salt är viktigt, men än så länge gör inte McD det. Det är lika mycket transfetter, salt och övrigt ändå, trots friheten att välja bröd, grönt och frukt till maten.

Danne123 skrev 2008-09-26 22:55:02 följande:
    Det finns fullkornsbröd om man inte vill ha vitt bröd. Jag ser inte att McD försöker framhöva att de har hälsokkost av något slag utan att de erbjuder ett bättre alternativ. Ibland undrar man om vuxna människor tänker överhuvudtaget. Det är väl upp till var och en att bestämma vad man vill äta. Tycker man att McD gör dålig mat så låter man bli att äta där. Frågan är vad alternativet är? Husmanskost på någon snabbmatskrog är inte speciellt nyttig hela tiden heller. Går man ut på restaurant så går man knappast in och skäller på kocken för att de använder smör och vispgrädde i såsen.Det är inte tänkt att man ska äta på McD eller någon annan restaurant dagligen och det är inte hela världen att käka på donken och välja pommes eller läsk någon gång ibland. Det blir bara pinsamt när det ska klagas så förbannat. Vi är väl tänkande människor som kan stå för vad vi stoppar i oss? McD är dessutom en av få som öppet specificerar EXAKT hur mkt energi och vilka mängder fett, salt, socker, fibrer med mera som finns i. Det är bara att läsa där om man undrar. Passar det inte är det bara att gå till ett annat ställe.
  • Danne123
    Velour skrev 2008-09-27 00:25:43 följande:
    Det jag säger är att det inte gör själva maten nyttigare, oavsett grönt och frukt till.Danne123 skrev 2008-09-26 22:22:58 följande:Hamburgarna som är med i ett happy meal är väl inget att hetsa upp sig för. Tillsammans med grönsaker och mjölk är det en utmärkt måltid. Vad är det som är så oerhört onyttigt med ett happy meal om man äter frukt/grönsaker och dricker lättmjölk till?
    Grönsakerna och eventuell dryck ÄR maten ffs.
  • Velour

Tycker att det är bra att kunna diskutera sådant om man undrar eller har en ståndpunkt. Man kan ju inte leva med skygglappar och inte ta del av samhället. Hur ska man utvecklas och skapa åsikter om man blundar för allt?

Iallafall anser jag att deras sätt är lömskt, när de vill framställa sin mat som nyttig, för det kommer det inte att bli. Än så länge envisas de med alla transfetter i köttet, salt och annat onyttigt fett. Dessa blir ju inte mindre och maten nyttigare bara för att man beställer grönt och frukt.
    Det var det jag ville få fram.

tinkerbell skrev 2008-09-26 23:59:47 följande:
    det är ett fritt val för alla ifall man vill äta där,gillar man det inte så ska man äta hemma och nyttigt.förstår egentligen inte vad problemet är?att de framställer sig så som de gör e väl upp till de,men är man motståndare till sån mat,,varför inte skita i att äta där,det är inte oärligt reklam,det är fria val,och om man inte tycker om det så kan man zappa över reklamen...
  • Madam
    Velour skrev 2008-09-27 00:28:30 följande:
    Hm...verkar som att du tar detta väldigt personligt.Hursom, ja, jag känner inte lika stor sug efter McD nuförtiden. Alternativet är hemlagad mat, hemma, med de produkter man själv väljer att handla. Att minska på transfetter och salt är viktigt, men än så länge gör inte McD det. Det är lika mycket transfetter, salt och övrigt ändå, trots friheten att välja bröd, grönt och frukt till maten.
    Har för mig att diskusionen om transfetter handlade om pommes friten och dess frityrolja och väljer man bort stripsen så slipper man ju transfetterna. salt kommer man nog inte undan hur man än gör. men det gör man ju inte ens om man lagar egen mat hemma
Svar på tråden McDonalds