• Velour

McDonalds

Ja, nu kör de med tallriksmodellen (har gjort det ett bra tag, men ändå), dvs man får välja frukt eller grönsak till t.ex. Happy Meal.

Men va fan? Hur gör några äpplen eller morötter McDonaldsmaten nyttigare?

Det är för 17 samma skit, men med äpplen eller morötter till.

Så jäkla dålig reklam. Man undrar ju vad de tänker om folk egentligen..

• Svar på tråden McDonalds
  • Velour

Man kan göra det. Men oftast, i deras reklam, visar de standardmaten med tillägg av morötter eller äpplen.
    Det var då jag tänkte på hur de kan påstå att de blir nyttigare om man äter morötter eller äpplen efter att ha ätit vanlig McD-mat.

Amber1975 skrev 2008-09-27 00:48:23 följande:
    Fast man adderar väl inte? Man byter ut pommes och läsk mot nyttigare alternativ. Då måste väl måltiden bli bättre?
  • Madam
    Velour skrev 2008-09-27 00:58:45 följande:
    Ja, det var nog oljan. Men jag vet verkligen inte varifrån jag fick info om stora transfetter i McD-köttet...Har googlat, men inte hittat mycket.
    Jag kommer ihåg den debatten eftersom de pratade om chips cokså och de friteras ju så jag har för mig att fokus låg på just fritering.
  • Velour

Det finns naturlig transfett i t.ex. nötkött, men när de tillagar sin mat där blir deras fett farligt eftersom det inte hinner omvandlas. Lite svårt att förklara.

Ja, jag känner inte att deras marknadsföring är bra och jag har slutat äta där. Var flera, flera månader sedan jag gjorde det. Inte för deras dåliga marknadsföring eller fetter. Utan bara för att jag slutade hungra efter just McD.

Madam skrev 2008-09-27 00:56:33 följande:
    Ska man plocka sönder allt i smådelar så skulle man nog kunna hitta transfetter i det mesta Men tycker du inte att det är bra att det finns nyttigare alternativ på mcdonalds? eller måste det vara onyttigt och fettdrypande bara för att man äter där? Du har ju alltid valet att gå någonannanstans och det har du alltid haft..eller hur Det verkar på ditt resonemang som att hamburgerkedjan inte kan vinna hur de än gör:1. Har de sin orginalmeny så är det för fett2. erbjuder de nyttigare alternativ så är det också fel för då är det inte donken längre Du har ju alltid ett val..du kan antingen väla ett osunt alternativ eller ett sunt alternativ på en och samma restaurang.Man kan välja att byta ut det onyttiga mot nyttigt om man så vill men man måste inte!Sen kan man tillägga att denna tallriksmodell som donken har tagit fram..har de tagit fram i samarbete med en dietist:www.newsdesk.se/view/pressrelease/148985
  • frida20

på mc donalds kan du välja helt själv vad du vill ha.. det är meningen att det inte ska vara så nyttigt.. men det är heler inte jätt onyttigt..

• Velour

Ok

Madam skrev 2008-09-27 01:00:19 följande:
    Jag kommer ihåg den debatten eftersom de pratade om chips cokså och de friteras ju så jag har för mig att fokus låg på just fritering.
  • Amber1975

Aha, ja då förstår jag hur du menar.

Velour skrev 2008-09-27 01:00:15 följande:
    Man kan göra det. Men oftast, i deras reklam, visar de standardmaten med tillägg av morötter eller äpplen.Det var då jag tänkte på hur de kan påstå att de blir nyttigare om man äter morötter eller äpplen efter att ha ätit vanlig McD-mat.
  • Velour

Nej, man dör väl inte utav maten.

Jag irriterade mig på att de anser att de följer tallriksmodellen när de erbjuder morötter och äpplen tillsammans med vanlig måltid.

Man kan ju få för sig att man äter nyttig mat då, om man är oförsiktig.

frida20 skrev 2008-09-27 01:04:01 följande:
    på mc donalds kan du välja helt själv vad du vill ha.. det är meningen att det inte ska vara så nyttigt.. men det är heler inte jätt onyttigt..
  • Velour
    Amber1975 skrev 2008-09-27 01:06:38 följande:
    Aha, ja då förstår jag hur du menar.
  • frida20
    Svar på #37
    men det är bra att välja morötter i stället för pommes,,
    jag har själv jobbat på mc donalds och det är många som tar det..
Svar på tråden McDonalds