• Velour

McDonalds

Ja, nu kör de med tallriksmodellen (har gjort det ett bra tag, men ändå), dvs man får välja frukt eller grönsak till t.ex. Happy Meal.

Men va fan? Hur gör några äpplen eller morötter McDonaldsmaten nyttigare?

Det är för 17 samma skit, men med äpplen eller morötter till.

Så jäkla dålig reklam. Man undrar ju vad de tänker om folk egentligen..

• Svar på tråden McDonalds
  • Velour

Förstår inte. Menar du att du enbart äter grönsaker på McD?

Danne123 skrev 2008-09-27 00:29:42 följande:
    Grönsakerna och eventuell dryck ÄR maten ffs.
  • Velour

Jag fick info om att transfetterna mest var i själva hamburgarna för att de ska kunna hålla längre.
    Resten är bara tillägg av mer onyttiga fetter.

Madam skrev 2008-09-27 00:33:25 följande:
    Har för mig att diskusionen om transfetter handlade om pommes friten och dess frityrolja och väljer man bort stripsen så slipper man ju transfetterna. salt kommer man nog inte undan hur man än gör. men det gör man ju inte ens om man lagar egen mat hemma
  • Danne123

Nej, jag har märkt att du inte förstår...
    För att göra det enkelt för dig:
    Om du tänker dig en tallrik med kött, potatis, grönsaker och kanske en smörgås till så är det MAT och delar av en MÅLTID. Det är alltså inte endast köttet på tallriken som kallas mat. När du äter en hamburgare, med sallad och dryck till så är allt det tillsammans vad vi vuxna kallar för MAT. Varje del för sig och allt tillsammans är MAT.

Velour skrev 2008-09-27 00:33:47 följande:
    Förstår inte. Menar du att du enbart äter grönsaker på McD?Danne123 skrev 2008-09-27 00:29:42 följande:Grönsakerna och eventuell dryck ÄR maten ffs.
  • Madam

och enligt kostråd från olika håll (kan kolla upp på nätet om någon är intresserad) så är mcdonalds inte helt värdelöst ur näringssynpunkt (om man inte äter det varje dag dvs ) bara man byter ut läsken och stripsen,ber om hamburgare utan ost och dressing (numera kan man ju även få nyttigare bröd).
    Dessutom är mcdonalds sallader helt ok och numera kan man ju även få vinegrettedressing istället för den fetare ceasardressingen

• Velour

Och det är därför jag skriver att McD inte blir nyttigare som mat bara för att man adderar extra, lite nyttigare delar.
    Eller som man säger: En åsna iklädd guldkläder är fortfarande en åsna.

Förstår du mig nu eller måste jag förenklar ytterligare?

Danne123 skrev 2008-09-27 00:37:51 följande:
    Nej, jag har märkt att du inte förstår...För att göra det enkelt för dig:Om du tänker dig en tallrik med kött, potatis, grönsaker och kanske en smörgås till så är det MAT och delar av en MÅLTID. Det är alltså inte endast köttet på tallriken som kallas mat. När du äter en hamburgare, med sallad och dryck till så är allt det tillsammans vad vi vuxna kallar för MAT. Varje del för sig och allt tillsammans är MAT.
  • Velour

Men transfetten kommer du inte undan. Och ska man ändå hålla på att byta ut allt mot annat, så kan man ju lika gärna äta någon annanstans. Eller? Det är ju inte vanlig McD-mat om man äter torrt kött i mörkt bröd, med morötter och vatten/mjölk?
    Låter som en helt annan restaurang.

Men i reklamen man ser, i synnerhet Happy Meal, så är deras marknadsföring: en standard Happy Meal med tillägg av antingen morötter eller äpplen.
    Det kallar de att följa tallriksmodellen.

Madam skrev 2008-09-27 00:42:29 följande:
    och enligt kostråd från olika håll (kan kolla upp på nätet om någon är intresserad) så är mcdonalds inte helt värdelöst ur näringssynpunkt (om man inte äter det varje dag dvs ) bara man byter ut läsken och stripsen,ber om hamburgare utan ost och dressing (numera kan man ju även få nyttigare bröd). Dessutom är mcdonalds sallader helt ok och numera kan man ju även få vinegrettedressing istället för den fetare ceasardressingen
  • Amber1975

Fast man adderar väl inte? Man byter ut pommes och läsk mot nyttigare alternativ. Då måste väl måltiden bli bättre?

Velour skrev 2008-09-27 00:43:25 följande:
    Och det är därför jag skriver att McD inte blir nyttigare som mat bara för att man adderar extra, lite nyttigare delar.Eller som man säger: En åsna iklädd guldkläder är fortfarande en åsna.Förstår du mig nu eller måste jag förenklar ytterligare?
  • Madam
    Velour skrev 2008-09-27 00:47:30 följande:
    Men transfetten kommer du inte undan. Och ska man ändå hålla på att byta ut allt mot annat, så kan man ju lika gärna äta någon annanstans. Eller? Det är ju inte vanlig McD-mat om man äter torrt kött i mörkt bröd, med morötter och vatten/mjölk?Låter som en helt annan restaurang.Men i reklamen man ser, i synnerhet Happy Meal, så är deras marknadsföring: en standard Happy Meal med tillägg av antingen morötter eller äpplen.Det kallar de att följa tallriksmodellen.
    Ska man plocka sönder allt i smådelar så skulle man nog kunna hitta transfetter i det mesta
    Men tycker du inte att det är bra att det finns nyttigare alternativ på mcdonalds? eller måste det vara onyttigt och fettdrypande bara för att man äter där?
    Du har ju alltid valet att gå någonannanstans och det har du alltid haft..eller hur
    Det verkar på ditt resonemang som att hamburgerkedjan inte kan vinna hur de än gör:
    1. Har de sin orginalmeny så är det för fett
    2. erbjuder de nyttigare alternativ så är det också fel för då är det inte donken längre
    Du har ju alltid ett val..du kan antingen väla ett osunt alternativ eller ett sunt alternativ på en och samma restaurang.
    Man kan välja att byta ut det onyttiga mot nyttigt om man så vill men man måste inte!

Sen kan man tillägga att denna tallriksmodell som donken har tagit fram..har de tagit fram i samarbete med en dietist:

www.newsdesk.se/view/pressrelease/148985
Svar på tråden McDonalds