• jeng

Augustibebisar 2008

missh, vad skoj att det går så bra!!! jag är också nöjd för ted verkar ha glömt bort att vakna kl 1-2 för matning nej han har ju inte haftr den matningen förut utan det har ju varit sista veckorna bara som han vaknat en extra gång. men inte nu inte! igår natt sov han från kl 21 till kl 8 typ, och inatt från kl 22 till kl 9!! det är välbehövligt, speciellt nu när vi är sjuka hela familjen!!!

vt, haha, nej jag har ju matat mycket med våra vanliga flaskor också, och de har ju betydligt större hål än nr 1 flaskan. tror det är större än nr 2 också, det var därför jag hoppade på nr 4 nu direkt. plus att jag ju vill ha en bra flaska att mata vällingen i... men nej, jag får nog åka in och köpa några nr 3 nappar iaf de kostar ju inte så mycket!

vi är fortfarande sjuka ja, men nu börjar ph piggna till iaf! jag hoppas att jag och ted mår bättre imorrn så att vi kan åka på julavslutningen. även om det är långt att åka och trista möten typ hela dagen, så vore det ändå skoj! då får vi visa upp oss också, för alla våra externa lärare osv som vi inte träffar så ofta!

• jeng

missh, ted har ju sovit sen han var 3 veckor gammal ungefär, mellan kl 19-20 och kl 3, sen har han börjat med matning varannan timma efter kl 3 igen... (han äter ju typ varannan timma dagtid, lite mer sällan nu och ibland längre pauser också)

sen så efter hans fest så höll jag han vaken till kl 21, för att familjen var här. och då sov han till kl 5 istället så sen dess nattar jag honom kl 21 istället så får man mer sovitd! men för 2 veckor sen så fick han för sig att han skulle vakna kl 1-2 och äta också, sen somna om och sova till 5-6... men nu verkar han ha glömt det! eller så beror det bara på att han är sjuk nu som han sover längre... men jag är nöjd iaf, han sover ju jättebra!!

• jeng

vt, åhh sa de åt er att börja med välling!! jag har hört det från en kompis här också. hon har samma problem som jag att mjölken inte riktigt kom igång där vid 3månaderskrisen. sedan sa de åt henne att vid 4-5 månader så kunde hon börja byta ut ersättningen mot välling. så troligtvis så är det väl så. att gröten är ett komplement till amningen medan vällingen mer ses som en ersättning... jaja, vi blandar ju all möjligt med mat och amning och ersättning och sådär här och det funkar så himla bra så!!

jag har som stått med tetran i handen och velat om jag ska testa vällingen haha, men sen så läste jag ju att det är samma sak som gröten som ted redan har ätit en månad nu! så då känns det ju som att det inte är så viktigt att vänta...

nån sa nåt om det här med salt eller så, och nej det är inget sånt i nån av dem. samma tillverkare och i princip samma näringslista och samma ingredienser... så jag vet ju inte varför det är olika, men troligtvis så som jag skrev här ovan då...

• jeng

men OJ vad snabbt tiden går!!! fick meddelande om löneutbetalning osv nu... fick man inte nyss lön? gaaah, känns som det knappt har blivit december ännu, jag har inte tänt ett enda av mina adventsljus tex... helt otroligt! och vi måste hämta gran också, för vi åker ju på måndag eller tisdag...

• jeng

missh, ja jag hoppas det håller i sig för oss båda!! det är ju så mycket värt när man får några timmars sömn i sträck! Men inatt fastnade jag i min bok som jag abra var halvvägs i och låg och läste tills den var slut typ kl 4 men som sagt, idag sov ju ted till kl 9 så det blev ju bra ändå!!

vi åt också nyss lunch, och det var ingen frukost innan dess! jag bara går upp och upp i vikt nu.... dags att se över matvanorna??? *suck*

• jeng

6 mån står det på paketen, men som sagt jag har hört många som får rådet att börja vid 5 månader ist för ersättning samt för att vänja barnen vid gluten medan man fortfarande ammar.

jag har majsvälling o havrevälling hemma, i tetra. men det finns ju som pulver också.

• jeng

vt, oj, men 1 dl är ju ungefär det som ted äter på kvällarna iaf, så mer än så hade jag ju inte tänkt ge :P tänkte om man skulle ha börjat med mindre mängder, alltså typ smakisar. men som sagt, ingen jag har pratat med har ansett att det är nödvändigt. så ikväll blir det nog välling vid nattningen istället för ersättning!

vaknar lyckeli fortfarande 2 ggr per natt nu, eller har hon återgått till sina 1 matning?

heidi, har jag missat att ni har skaffat hus? har ni flyttat också??? har du delat med dig av bilder eller nåt sånt som jag har missat också??? grattis iaf! MEN, jag känner igen lite det där att det inte känns som ens eget... vi har ju superbra kontakt med de vi köpte huset av här, de har blivit som surrogatföräldrar till oss!!! och i början när vi målade om och hade oss, då var jag skitnervös!! men de har tyckt att allt blir jättebra och tycker mer det är skoj att nån orkar ta tag i huset och liva upp det! (de var ju pensionärer)

vi har inga såna där roligheter på jul. vi firar ju likadant varje år, så det är ju tradition. kvällen före jul är det lilljul hos min moster med hela släkten (vi är ju itne så många) och sen på julafton så brukar vi alltid vara hos mormor, men nu sista åren så har vi alternerat var vi är, men fortfarande firar hela släkten ihop!!! när jag var liten var jag alltid hos pappa innan jul och sen efter kalle så gick jag till mormor. nuför tiden så har vi moster kvällen innan, mormor på julafton, och sen på juldagen firar vi med phs föräldrar. och i år har vi ju 2 ställen till att åka till, suck, plus att vi ska träffa kompisar på juldagen också!!

• jeng

vt, men vad trist!!! jag tror nog att du kommer ha jättekul om du bara kommer ut, så gör som de andra säger och klä upp dig fint och ta på snyggaste glitterögonskuggan och läppglanset!!

• jeng

kvack, haha, vad skönt att kunna säga ibland att vi orkar faktiskt inte. så är det ju, man kan ju inte fra hur mycket som helst heller! våra släktingar bor ju iaf i närheten av varandra. några mil hit och dit! men om vi inte har lust eller ork, då får de tåla det och sen kan jag bjuda hit alla som vill i mellandagarna istället. samtidigt så är det ju hemhem för oss och det är mysigt att åka dit över jul. däremot så åker vi ju inte för alla födelsedagar osv...

Svar på tråden Augustibebisar 2008