Inlägg från: Vilda Tiger |Visa alla inlägg
  • Vilda Tiger

Augustibebisar 2008

Mareld
    Det går bra att använda olivolja, men en del barn reagerar på smaken. Men om Julia gillar det är det bara att köra på!

Jag vill tipsa om att mixa avocado och ge till bebisarna. Det är bra fett och brukar bli bra konsistens. Lyckeli fick smaka lite för några veckor sedan och det var okej, enligt henne.

Vi har inga planer alls för imorgon. Kanske går vi ner till Marcus föräldrar. Nu är vi sjuka alla tre här hemma, även om jag är på bättringsvägen. Det var en jobbig förkylning, det här. Inatt var Lyckeli jätteledsen och vi var uppe och gick i omgångar i timmar med henne. Till slut somnade hon på min arm och sov i två timmar. Sedan upp och gå en timma till. Sen somnade hon på min sida av sängen, utbredd som en hel karl, så jag fick lägga mig allra längst ut på kanten. Det gick bra det med. Hoppas hon får sova bättre inatt, älsklingen!

Älskade Lyckeli kom 080722
  • Vilda Tiger

Lille
    Lyckeli gapade bra först, men nu har hon inte velat gapa alls. Jag kommer på mig själv med att trycka in skeden - inte bra. Det enda hon gapar riktigt bra för är blåbär.

• Vilda Tiger

Lille
    När vände det då? När började han äta själv? Om Lyckeli totalvägrar så funkar det ibland att låta henne hålla i skeden. Då tar hon den till munnen och gapar och då kan jag ta över.

• Vilda Tiger

Carina
    Nä, bara avocado. Man kan ju späda med lite vatten eller olja om det blir för tjockt, men det gjorde inte jag.

• Vilda Tiger

Kesso
    Jag tar bara potatis i tunna skivor, ev en lök i tuna skivor med. Sedan pressar jag en vitlöksklyfta och blandar med matlagningsgrädde (havregrädde) och fyller upp till hälften av potatisen. Och så in i ugnen.

• Vilda Tiger

Kesso
    Du, jag gör så himla sällan just potatisgrätäng men kan inte minnas att den blir blaskig på nåt sätt...

• Vilda Tiger

Lilla
    Kul att höra ifrån dig, om än kort. Gott nytt tillbaka!

Kesso
    Det blir säkert  bra! Skivad palsternacka är annars en hit att dryga ut den med. Och hackad purjo - det blir god smak.

MissH
    Trist att han jobbar, men man kan fira det nya året när som! Jag och M ska inte dra på vad gäller firandet heller. Vi ska skåla i julmust.

• Vilda Tiger

Snart
    Hälften grönt hälften gult är det ofta här! Iaf innan hon började äta mer mat. Nu är det mest brunaktigt eller mörkgrönt.

Hallon
    Detsamma, detsamma! Och du är duktigt du som yogar. Det där wii hade inte varit fel för den sakens skull att ha!

• Vilda Tiger

Luzor
    Lyckeli hulkade först då hon fick min egen mat. Men jag blandade med burkmaten; tog egen potatis och palsternacka och tog samma smak på burk, hälften hälften. Och då gick det bra! Tänkte övergå till helt egen sedan. De gör ju ngt mystiskt med burkarna, för nästan alla barn jag vet gillar dem mkt mer än mammas eller pappas egen mat!

Lyckelis matdag se ut så här:

- frukost runt 9-10; mannagrynsgröt med någon fruktpure på. Kokar gröten på havregrädde och vatten, och gör just nu egen päronpure som har blivit en hit!
    - lunch runt 12-13: ersättning
    - middag runt 15-16: mat och frukt till efterrätt
    - kvällsmat nr 1 runt 19: mannagrynsgröt med fruktpure
    - kvällsmat nr 2 runt 21: ersättning
    (- ibland kvällsmat nr 3 runt 22, om hon vägrat somna innan; ersättning)

Så vi har fått in bra rutiner, tycker jag!

Är så glad, för skruttan verkar vara mkt bättre, vad gäller förkylningen! Inatt sov hon gott, vaknade bara och åt vid 1 och 4! Och sov sedan till 8:20! Mycket glad mamma och pappa! Och nu har hon börjat AAAAAA:a mycket, mycket högt, då hon "pratar" med oss. Hon tar i ända från tårna, så det blir ganska hög volym här hemma. Gullungen!

Måste fråga: Tar ni av kläderna då era barn äter mat? Jag måste ta av L kläderna, för annars har hon mat överallt! Vi fick en sån där hård uppsamlingshakklapp i julklapp till henne, ska se om den funkar. Mjuka funkar inte alls. Känns enklast att bara ta av henne kläderna men det funkar ju inte hur länge som helst.

MissH
    Jobbigt med såna nätter... Hoppas verkligen att det vänder snart för er!

Pling
    Lyckeli ska vara lite nyårsfin med en stickad, linneliknande tunika i serice och brun (randig) och bruna byxor under. Och vid behov brun huvjacka över det.

Luzor
    Haha! Ja, Lyckeli gav mig den minen en gång, men sedan gick det faktiskt bra med vatten. Hon får i sig några klunkar då och då, men jag trugar inte så mkt. Så länge hon kissar bra och äter ersättning minst två ggr per dag, så...

Jag har lovat Marcus att inte sitta framför datorn idag. Passade på nu när han och Lyckeli är ute och går. Jag duschar, det ser ni väl. Ska göra det om tre sekunder iaf. Men jag vill önska er ALLA ett GOTT NYTT ÅR! Hoppas er kväll blir riktigt fin och att vi håller ihop hela 2009 också. Kramar!

• Vilda Tiger

Hejhej!

Vi hade det bra igår. Jag och Marcus lagade middag hos Marcus föräldrar och vi åt ingen förrätt, men till huvudrätt var det potatisgratäng, stekt tzai och vinsås med svamp. Vitlöksbröd och sallad till det. Och till efterrätt var det exotiska frukter med choklad i ugnen och glass till. Jag, Marcus och Lyckeli gick hem vid sju och efter att Lyckeli hade somnat delade jag och M på en flaska champagne. Lite nyårspipp och rostade bondbönor och några matcher alfapet senare stupade vi i säng, men då hade jag hunnit ge Lyckeli första nattmålet med. Hon sov 22:20 - 9:30!! Gullunge, det verkar vara rutin att sova mellan tio och elva timmar på natten nu för tiden. Mamma och pappa tackar och tar emot. Dock har hon nu kortare sovpass på dagen, förstås. Men det går bra!

Kramar

Svar på tråden Augustibebisar 2008