Inlägg från: Snart sommar |Visa alla inlägg
  • Snart sommar

Augustibebisar 2008

Lilleman skriker och krånglar vid höger bröst, men det har han ju gjort ända från start. Har har ett favoritbröst, det har inte dom andra haft.
    Annars ratar han bröstet när han är trött (han blir tvärförbannad när det kommer mat när han bara vill sova) och jag läser hans signaler fel.
    På em/kväll så äter han mer sällan. Det som fungerar bäst på honom när han skriker är att gå och amma honom. Då vaggas han lätt till ro och får ro att äta.

Jag har inga problem med egna djur, men avvaktar att ffa andras hundar ska slicka något av barnen i ansiktet. Inte så mycket för hygien som för att jag inte känner hundarna tillräckligt väl. Sen bryr jag mig inte om raser, jag kollar in ägarna.

Jag förstår er som känner att ni inte hinner något. Jag är långt mer effektivare nu än när jag bara hade dottern på dagarna. Då hann jag inget .

Den här lille killen är iallafall mer lik sin syster än bror i temperament. Tack o lov

• Snart sommar

Ni kan ta över min amning om ni vill . Kanske sticker lite i ögonen på er, men jag gillar inte att amma. Jag gör det för att det känns mer praktiskt för mig den första tiden.

Måste bara berätta. Det är så sött när barnen börjar prata. Mellan tjatar på, men är slarvig i uttalet fortfarande (han är ju bara 18 månader ). Idag är han lite febrig (förmodligen pga vaccinationssprutan har fick för en vecka sen) och när han skulle sova så sa han: "mamma, k(r)am, töt (söt) äskar" och kramade om mig. . Nästan så jag lipar bara jag tänker på det .

Nä, nu kom maken hem och jag har massor att stå i. Ska slänga ut kläder på TRadera, packa barnens väskor inför imorgon (dom ska till farmor och farfar medans vi är på Ge-Kås) och diverse annat smått.

• Snart sommar

Äntligen har lillens mage kommit igång. Han har skitit två gånger idag . En gång var ett rejält lass.

Carina: om dom låg i papperskorgen kanske han rensat bort det bara?

F-n jag kommer inte i säng förrän klockan är 2 eller 3 på natten. Jag hoppas att det snart är förbi, lillens påhitt om att vara uppe halva natten. Ska ju orka med dom andra också...

Har slutat med minifom, det behövs inte längre. Funderar på att sluta med magdropparna också för dom gör ingen skillnad verkar det.

Ibland när ni pratar om vad era små kan glömmer jag lillen är bland dom absolut yngsta i tråden .

• Snart sommar

MissHellen: ja, nan sägs vara skonsammare, men det beror väl på barnet. Dottern fick semper, pojken nan. Dom fick vad som passade dom bäst.
    Lillen nu fick ju semper, men nu har han inte fått någon ersättning sen den gången jag var ute sist. Blev ju helt stopp i bajseriet (första gången och första barnet jag varit med om det).
    Å andra sidan så har han inte bajsat många gånger alls efter det så jag tror inte det var ersättningen som gjorde det. Bara en liten passus.

Lillen har börjat krångla vid vänster bröst också. Suck. Enda gångerna han nu äter utan problem är när han sover... Ska till bvc idag och väga och mäta. Funderar på att sluta amma lite tidigare än vad jag hade planerat.

VT: bra att dom kollar upp det noga. Cellförändringar behöver ju inte betyda mer än just förändringar.

Sen blir jag inte klok på lillen. Vissa gånger kan hana bsolut inte sova om jag inte ligger väldigt tätt intill, andra gånger ska jag minsann inte ens vara i närheten. Den tredje gången skriker han vad man än gör, men lägger jag bara ner honom utan att stoppa om, ge napp/snutte etc och bara går så somnar han på två röda.... Supersvår att läsa och göra rätt här...

Och noll rutiner har han. Inte ens en tillstymmelse till någon rutin. Nu sover han på nätterna igen, men det kan ju vända lika snabbt igen misstänker jag.

Har fortfarande inte fixat tid till efterkontroll. Undrar om jag ens får komma på en nu?

Fast har fått tid för cellprov. Bara rutinkoll, har gjort en konisering så det ska kontrolleras att det inte kommit tillbaka.

• Snart sommar

Julklapparna till barnen är i princip klara. Sen är det ett par kusiner kvar och foton som ska fixas. Skönt att vara ute i god tid.

Barnen rotar just nu i papper som ska in i pärmar. Hör att dom har pennor också. Vågar inte gå och kolla så jag pysslar här istället .

• Snart sommar

MissHellen: en dum fråga kanske (vet inte om du redan sagt något om det), men varför pumpar du inte ur istället för att ge ersättning då? Du kan ju också spä ut ersättningen med bröstmjölk för att vänja honom vid smaken. Det tar ju längre tid, men det brukar också fungera.

Nä, nu ska jag till affären...

• Snart sommar

MissHellen: Klart din mjölk duger, han går ju upp som han ska? Kan du inte prova att lägga honom i vagnen ett par timmar på kvällen också? Vet inte hur ni bor, men om ni har balkong så kan det ju vara värt det? Har ni något rum där ni kan ha fönstret öppet? För han sov bra i vagnen ute va?
    Alla sätt är bra, utom dom dåliga vette du

Förstår att det är jobbigt. Jag höll på att krevera ett par gånger på mellan. Han sov i sjalen på bröstet den första delen av natten hans fyra första månader. Lillen nu småsnuttar ju dom flesta nätter och är vaken resten .

Försök få rutin på att R tar och matar honom en eller ett par gånger varje kväll så du kan få en stund utan att du bär på honom eller har huvudansvaret för honom.

Lillen busbajsar i pappas knä nu .

• Snart sommar

Lina S: dom är tuttfixerade redan från början

• Snart sommar

Vilda Tiger: mysigt

Ja, dom små liven är krävande, helt klart.

Jag var ju till affären förut och glömde naturligtvis att hämta ut det paket jag faktiskt gick dit för. Inte kom jag på det förrän jag kom hem och såg avin heller. Fast tur var väl det, då hade jag väl blivit sur i affären, nu blev jag det när jag kom hem istället .

Nä, nu vaknar lilleman till så det är väl dags för mig att sitta uppe med honom ett par timmar till. Min sista egenstund för den här veckan är över nu.

• Snart sommar

Amen, jag skrev nyss ett inlägg som inte kom fram..
    Skriver det igen .

MissHellen: tjohooo

Svar på tråden Augustibebisar 2008