• SofiaD

Kranial Synostos #4

Nu var det dags för en ny tråd för alla oss med barn som har eller har haft någon form av kranial synostos. Här samlas vi som varit med om operation eller som står inför den och allt vad det innebär, och diskuterar och ventilerar!

Nya som gamla deltagare är varmt välkomna hit!

Länk till Sahlgrenskas info om kranial synostos, väldigt bra info!

http://www.sahlgrenska.se/upload/SU/omrade_oss/plastik/kraniobroschyren.pdf

Läs om Clavi och hennes Hugo här:

www.gd.se/Article.jsp?article=119957

www.gd.se/Article.jsp?article=124028

Länkar till vår förra mycket givande trådar:

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m29385334.html

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m32049594.html

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m34845251.html

För att vi ska ha bättre koll på varandra kommer en liten lista över oss. Hojta till om någon mer vill vara med på listan eller om något saknas! Glad

*Lovali/Louise med Eric som hade Metopica Synostos, op. Sahlgrenska vid 5 månaders ålder (fjäderop.)

*Clavi/Nina med Hugo som hade unicoronal synosotos, Plagiocephali, och sagital synostos. Op på Sahlgrenska vid 4 månader. Har 3-4 operationer kvar nån gång i framtiden.

* mih/Lina med Elvira som hade sagital synostos. op. på sahlgrenska när hon var 11 månader.

* SofiaD med Oskar opererad (ej fjäder) för sagittal synostos på Sahlgrenska 11 månader gammal.

*Karin(kaka1)med Anja som hade Sagittal synostos(båtskalle)op. Astrid Lindgren vid 5 månaders ålder med sk TT-plastik (ej fjädrar)

*Lisa (Laisa) med Emmy, opererad för sagittal synostos på sahlgrenska vid 18 månaders ålder.

* Mimo med Gustaf 3 månader som hade metopica synostos. Op april -08 på Sahlgrenska.

*ObladiOblada/Linda med Ebba 2 år. Höger sidig Unicoronal Synostos. Opererades på Sahlgrenska 14 månader gammal

*Katja (Lequisha) med Gabriel 8 månader. Sagittal synostos. Opererades i Portugal 7 månader gammal. Tog bort skallben, ej fjäder.

* Elinor(ella 73)med Felicia 3 år Sagittal synostos opererades 6 månader på Östra i GBG pga att hon är hjärtbarn oxå.

*Camilla med Liam 1 år imorgon den 13 mars. Sagittal Synostos och dubbelsidig Lambdoideasynostos opererades på Sahlgrenska 8 månader gammal.

*Myggan Larsson med Filippa 8mån. Hon hade Metopica och opererades 18 dec-07,då hon var 5 månader gammal på Sahlgrenska.

*Carina (Carmor) Carl 14 mån opererad på sahlgrenska när han var 8 mån för sagittal synostos

*Charlott Brask med Leopold 11 månader, opereras för Unicoronal Synostos den 28 april 2008.

*Marie, med Victor 9 mån, metopica synostos, op på Sahlgrenska i början av okt.

* Marie (Savadi), med Milian 071207, opererad för Metopica på Sahlgrenska 7/5 -08

* Sussi(saif1)med Zigge 5mån opererades för sagittal synostos på sahlgrenska 9/9-08
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-24 15:17
    * Narrev, dotter opererad 1 år gammal för sagittal och bicoronal synostos på Sahlgrenska feb -07.

* Shanti 81/Heidi med Aron op 1 december 2008 vid 5 månaders ålder på Sahlgrenska.

* Busbergs mamma/Jessica med Busberg op 3,5 mån gammal för Metopica synostos på AL.
  • Svar på tråden Kranial Synostos #4
  • Shanti1981

Välkommen Nikas!
    Denna tråden och trådarna innan är toppen inför förberedelserna för operation. Vår son väntar på operation i slutet på januari. Det var inbokat redan den 1 december, men blev inställt i sista stund på grund av att han inte ökat i vikt som han ska. Han kämpar mot fem kilo som är gränsen för sövning. (han är 5 månader nu.)

Berättade väl häromdagen att vi äntligen kommit över fem kilo!.. men nu är vi nere på 4800 igen. Aron blev jätteförkyld efter sin vaccination!! :(

Nu har han sond i nästan igen. *SUCK*

Kram till er!
    /Heidi

• sajf1

Vad trist shanti...men snart är han uppe igen ska du se...

Vi har fått allt betalt av vårt landsting,östgötland-norrköping:resa,boende på hotell,mat,både nu och när vi var på Ks i stockholm.Men som sagt det är olika beroende på landsting tror jag...

• Laisa
    Heidi, va trist att Aron blivit sjuk och förlorat lite hull igen... Men ni har ju en stund på er nu att komma ikapp!

Vi har fått resor och uppehälle betalt i Göteborg varje gång vi varit dit, jag bor I Hudiksvall, Gävleborgs län. Jag tror våra första röntgen bilder dom gjorde här i stan skickades till Uppsala (tydligen opererar dom där också?) men då dom inte kunde tyda plåtarna rätt (man bor ju i ett klåpar län) utan trodde att TVÅ sömmar vuxit ihop och inte en, så skickades vi till Sahlgrenska och sen gjordes allt där även om detr BARA var en söm som vuxit ihop (saggittal). Men kanske är det "tack vare"  felbedömningen av plåtarna som vi så lättvindigt hamnade i Göteborg och det är jag väldigt tacksam för!
    Förvirrad tvåbarnsmorsa till Emmy 051213 och Tim 071129
  • Marie1978

Hej på er!

Måste bara berätta att det idag kom ett utbetalningskort avseende våra resor till och från Göteborg i samband med Victors bedömning, op och återbesök!!!

Jag som hade trott att jag skulle behöva argumentera mot dem ännu mer, utöver den beskrivning av vårt fall som jag redan gjort. Men det behövdes alltså inte!

Så till alla er som kämpar med kostnaderna för boende och resor från Stockholm så finns det hopp! Trots att de "kan" utföra operationen på AL och trots att det från början står i remissen att ni ska betala själva...

Stort TACK till Savadi! Du gjorde det hela mycket lättare för mig då jag visste vilka personer jag skulle skicka till och din berättelse om hur du gått till väga har underlättat mycket!

Kram Marie

• AngelicaK

Hej på er!

Heidi, Singletta. Lovali: Det hade verkligen varit kul om vi ses i Göteborg! Det blir nog långa tuffa dagar där ner och då är det verkligen bra att kunna stötta varandra.

SofiaD: Grattis! Jag läste om er på Text-TV och många i min omgivning har också gjort det. Jättebra att det uppmärksammas!
    Jag har mer och mer funderat på ifall jag skall orka att ta tag i en anmälning. Jag har fått mer information från mitt BVC och läkarna har varit så nonchalanta. BVC-läkaren som träffade Oskar när han var två månader tyckte att läkarna på sjukhuset skulle titta på Oskar igen. Men de ansåg att det inte var längesedan han varit hos dem, så de hörde aldrig av sig till oss. Blev så ledsen när jag fick veta detta. Och grämer mig över att vi inte stod på oss mer.

Jag undrar om det varit svårt för er som opererat på sahlgrenska att få plats på Johannesvillan? Har hört att det kan vara svårt. Var har ni i sånna fall bott istället?

Kram Angelica

• SofiaD

Angelika
    Vet ingen i tråden som inte fått plats på johannesvillan. De brukar prioritera oss föräldrar till kraniobarn. Ring dit en vecka innan och "förboka" ett rum så ordnar det sig säkert.
    Jag tycker du ska anmäla, tycker jag alla som blivit utsatta för nonchalans ska göra! Men låt det bero tills operationen är avklarad, det är mycket nog ändå innan dess. För allas kännedom har man 2 år på sig efter händelsen att anmäla till HSAN.

♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • Shanti1981

AngelicaK, vi har fått plats på Johannesvillan varje gång vi varit nere i Göteborg. Man ringer och föranmäler sitt önskemål om boende några dagar i förväg och så ringer man kvällen innan och kollar av läget. De har som målsättning att försöka ordna det för barnfamiljerna.

/Heidi

• AngelicaK

Sofia D, Heidi: Åhh vad skönt att höra, har oroat mig lite för vart min sambo skall övernatta. Men då löser de sig förhoppningsvis. Får ringa veckan innan och föranmäla att vi ska komma.

Kan ni tipsa om andra praktiska saker att tänka på och vad som kan vara bra att ha med sig? Jag har börjat planera lite och då kommer sådana funderingar.

/Angelica

• MymlanMy

Angelica:

Detta har jag fått veta av mammorna här och genom infobroschyr:

- Köp med "färdiga rätter", fryst eller på burk, då vi föräldrar står för vår egen mat. Antar att detta gäller kaffe, kaffefilter eller pulverkaffe och sådant med.
    - Ta gärna med egna lakan, påslakan och örngott så att barnet kan lukta doften av "hemma". Gosefilt och gosedjur är naturligtvis också välkomna
    - Ta med tröjor och koftor som ej måste dras över huvudet utan istället knäppes bak-, eller framtill.

Kommer kanske på mer om ett tag eller kanske någon annan mamma fyller på med mer...

Svar på tråden Kranial Synostos #4