• Eva Marianne

Vi som började i april (del 4), många bebisar på väg nu!

Det här är den fjärde tråden. När den tar slut är det exakt ett år sedan vi började snacka, och en stor del av oss är fortfarande kvar!

De första bebisarna börjar strax titta ut medan några andra fortfarande längtar och väntar på att äntligen få plussa, så här är diskussioner om allt däremellan (och lite till!)

• Svar på tråden Vi som började i april (del 4), många bebisar på väg nu!
  • Mimmi P

Jag har anmält mig till profylaxkurs så jag vet inte ännu om det är bra. Vi har inte och kommer inte gå igenom andning på föräldrakursen mer än att bm berättade kort om principen förra gången.

Idag på föräldrakursen så pratade BM om smärtlindring, hon sa att personer med mycket kontrollbehov brukar ha det jobbigast på förlossningen pga att man inte kan ha kontroll under förlossningen. Tur att man inte är kontrollfreak... Fast för min del handlar det mest om att jag vill veta hur själva förlossningen går till och hur det ser ut på BB och vad som händer när man kommer dit, så man inte behöver fundera över om man är på rätt ställe och vart man ska gå när man parkerat osv. Jag kommer inte skriva ett strikt förlossningsbrev innan och kommer heller inte bestämma mig för ev smärtlindring innan så förhoppningsvis kommer jag klara av att inte ha kontroll när det väl är dags.

På minussidan, jag har haft mer och mer sammandragningar, inte onda men en hel del så fort jag rör på mig, pratade med BM och det var ju givetvis inte speciellt bra, speciellt inte med tanke på hur stressad jag varit. Jag ska till läkaren nästa vecka och fick order om att ta det lugnt och stanna hemma om det blev för mycket. Hoppas att jag slipper sjukskrivning och att lillgrabben mår bra där inne.

• Mars2007

Vad spännande Henlin!! Hoppas allt gått vägen!

Ha, ha det där med att skriva innan.. hann ju inte hemma.. fick ju lite bråttom iom blödningen.. t o m mjölken stod kvar på bordet när sambon var hemma dagen efter för att hämta lite grejor! Däremot var det första jag tänkte på när vi väntade på att läkaren skulle komma att gå in här... men datorerna där hade ju bara intranät!! Snacka om att man är beroende av vår fin fina tråd!!

Hoppas att ni får till det nu Serafine!!

• Kallo

Yoysen: Har anmält mig till gravidvattengympa i Landvetter, denna börjar dock inte förrän januari. Ser verkligen fram emot denna kurs.

Mimmi P: Oj, sa bm så om kontrollbehov... Hjälp! Jag är verkligen en sån som vill ha kontroll på saker och ting. Fast nu har kontrollen på jobbet släppt sedan jag blev gravid, jag är inte alls lika engagerad.

• Mimmi P

Kallo, ja tyvärr, men jag tror att man som sagt får se till att tackla det från "rätt" håll, läsa på om förlossningens olika skeden och smärtlindring osv men inte bestämma för mycket från början så ska det nog gå bra. Jag har hört om alldeles för många som målat upp en bild av hur just deras förlossning ska gå till och de blir så besvikna om det händer nåt, speciellt de som slutar med kejsarsnitt. Jag vill inte hamna där utan min kontroll får istället bli att kunna mycket om vad som faktiskt kan hända.

• Yinsan

Kallo, jag är en människa med mycket kontrollbehov och min förra förlossning gick jättefort och jag hade inga problem alls med det, lyssnade bara på vad kroppen sa och försökte jobba med den, fungerade fin fint för mig, fick även en hel del användbara tips från Magplasket!

• v i r r a

Mars! Kan det hända att man får se en liiten liiten bild någon gång i framtiden? Jag är såå bebissugen

Någon som hört något från Henlin?

• A L T A

Igår straxt efter fyra är det någon som grattat Henlin till en liten Elise.

SÅ ETT STORT GRATTIS HENLIN TILL DOTTERN!!!!!!

• BejbyBoo

Grattis grattis Henlin!!

Ang Profylax så gick vi en 6-timmarskurs. Både jag och maken tycker att det var väl värt pengarna. Han fick många redskap och mycket tankar som kan vara bra att gå igenom innan, plus att vi fick tips och idéer om hur vi kan samarbeta och se på förlossningen. Hade inte velat vara utan den kursen!

Nu har vi precis kommit hem från visning på BB. Det var bara vi som kom, så det blev en VIP-visning för bara oss! Kändes onekligen väldigt verkligt när vi stod där. Läskigt att veta att det inte är omöjligt att vi är tillbaka där om ynka två veckor! När vi väntade på hissen på väg hem så kom det precis ett par som var på väg in. Precis när hissen stannade där vi skulle gå på, fick hon en värk. Så jag och maken ställde oss på var sida av hissöppningen så att dörrarna inte skulle gå igen. Så stod hon där och pustade en stund innan hon tittade upp på oss, sa tack och sen gick in. I hissen på väg ner tittade jag och maken på varandra och tänkte samma sak - det där är snart vi...! *gulp*

Vi fick prova lustgasen också. Jag tyckte inte att jag kände så mycket av den, lite söt smak och lätt yrsel. Maken däremot blev hög som ett höghus och fnittrade glatt!!

Ärtan, vår ärta - du är sannerligen ett mirakel!
Svar på tråden Vi som började i april (del 4), många bebisar på väg nu!