• Eva Marianne

Vi som började i april (del 4), många bebisar på väg nu!

Det här är den fjärde tråden. När den tar slut är det exakt ett år sedan vi började snacka, och en stor del av oss är fortfarande kvar!

De första bebisarna börjar strax titta ut medan några andra fortfarande längtar och väntar på att äntligen få plussa, så här är diskussioner om allt däremellan (och lite till!)

• Svar på tråden Vi som började i april (del 4), många bebisar på väg nu!
  • Eva Marianne

Majsanna: skönt att höra att du får hjälp! Speciellt med din sjukdom, för att må inte må bra är inte alls kul! Du har ju nu hållt uppe så länge med medicinen också så jag förstår att det måste kännas enormt jobbigt. Så bra att de var extra tillmötesgående och förmodligen kommer hjälpa er i bebisverkstaden tidigare, också. Då kanske ni kan få svar och vad som krävs för att lyckas, betydligt fortare!

MimmiP: jodå, visst går det att läsa!

Jag har nu surfat runt lite och funderat och är det alltså så, att om man inte får/gör ett VUL så får man vänta ända till RUL för att verkligen veta hur det är ställt med den lill* i mage? Dit är det ju vääääldigt länge, känns det som! Med tanke på att jag nästan inte känner några symptom förutom vad det gäller vad jag känner (och definitivt INTE känner) för, att stoppa i munnen, blir man ju orolig för hur det står till därinne... Har iofs inte haft vare sig några smärtor eller blött det minsta så jag är inte jätteorolig att något MF är på g lr så men det är ju så mycket som kan hända! Det enda jag har som bekräftelse är ju gravidtestet, liksom. Att inte egentligen veta något på 18 veckor, känns ju otroligt osäkert.

I min mage bor en liten som ska bli stor
  • BejbyBoo
    Eva Marianne: Ja, det stämmer att man i de flesta landsting vanligen inte gör något vul/ul innan rutin-ul om inget särskilt händer. Om ni tänkt göra ett nupp-test dock så ingår ju ett ul i det. Annars kan man alltid boka tid hos en privat mottagning om man vill göra en koll lite tidigare!
    Annars blir det till att vääänta...
    Ärtan, vår ärta - du är sannerligen ett mirakel!
  • Rauur
    v i r r a skrev 2008-12-02 18:21:10 följande:
    Raur! hahah hur vet man när texten blir grå? Och förresten måste jag, såhär efter ett års kommunikation , passa på att fråga vad dina sådana där snuffar betyder? Alltså ^^
    Haha är den inte grå för er?? :P Den brukar bli grå för mig då jag citerar någon:P
    Haha... det är typ.. en glad gubbe iallafall :P ^^ =ögon och , =mun :)
    Alltså en två ögon och en mun ^^, En leende gubbe :P

Idag ärmin mage så jääkla svullen!
    Finns bilder i bloggen.
  • Eva Marianne

FlakeZ: tack för svaret! De flesta nyblivande mammorna har väl spekulerat i detta genom åren förut så det är väl bara att hoppas och tro på det bästa. Vad som än händer, händer ju oavsett vad man gör så t ex ett MF är inget jag är "livrädd" för. Men ändå, man vill ju veta... Allra helst skulle man se in i framtiden till bortom förlossningen t o m så man bara kan luta sig tillbaka och njuta, sen.
    Jag blir bara så konfunderad över att det är så "lätt" (hittills) att vara gravid. Vissa (t ex bara i den här tråden) har ju haft massor av krämpor och känningar från dag 1 typ och jag lever i stort sett som vanligt. Men jag vet ju också att det finns folk som inte ens vetat att de varit gravida förrän långt fram i månaderna. Dessa kan ju knappast heller ha haft några speciella krämpor, kan tänkas.

Blä, nu får det allt ge sig med det här snöblasket

I min mage bor en liten som ska bli stor
  • A L T A

Hej Tjejer!

Här knallar det på känns det som.
    Illamåendet är till och från. Igår köpte jag dock band och tabletter men vet inte om det var så lyckat. Tog en tablett på kvällen men efter ca 30 minuter satt jag och diskuterade djupt med herr Gutavsberg. Så vet inte om de gjorde så stor nytta.
    Sedan använde jag banden men straxt innan lunch hade jag så himla ont av "kulan" så jag kunde verkligen inte ha på mig dem något mer.
    Så får väl fortsätta må illa helt enkelt. Har tagit en tablett till idag så jag hoppas att jag slipper mitt värsta illamående på kvällen. Brukar komma runt nio halv tio ungefär, precis innan man ska lägga sig. Vet inte om det är för att kroppen är så trött då eller vad det är.
    Inte det lättaste att somna då.

Imorgon är det dags för samtal med freja-BM inför KUB-testet. Kommer antagligen då få veta när vi får se den lill*. Kommer vara sjukt nervös inför vul eller ul, vad det nu blir. Tänk om de inte hittar något hjärta, om pyret har lämnat oss. Kommer säkert att gråta av lättnad när man väl får se pyret och att det lever.
    Skönt att få se att allt är bra innan man berättar för alla på julafton.

• v i r r a

Rauur

*stirrar på ^^ och ,* ... näe! Jag får det inte till en glad gubbe Fast jag har förstått att det är något åt det hållet iaf

Jag har sett att text blir grå ibland men jag har inte förstått varför. Tror inte jag varit med om det själv och undrade hur du kunde se att den skulle bli grå...

Inte mycket jag ser eller fattar idag Undra om det är citodonen mot min foglossning och ischias som gör mig lite extra virrig.

Rauur skrev 2008-12-02 20:41:28 följande:
    Haha är den inte grå för er?? :P Den brukar bli grå för mig då jag citerar någon:PHaha... det är typ.. en glad gubbe iallafall :P ^^ =ögon och , =mun :)Alltså en två ögon och en mun ^^, En leende gubbe :PIdag ärmin mage så jääkla svullen!Finns bilder i bloggen.
  • Kallo
    v i r r a skrev 2008-12-02 18:21:10 följande:
    Kallo: Hejja! Bra att säga ifrån! Jag hade blivit skogstokig! Men är för vek för att ha sagt något till svärmor. Maken däremot skulle ha fått ett litet snack Fick det resultat eller blir det en festresa?
    Vi gick halva vägen var, jag och maken kommer att åka ner lagom till middagen på lördag kväll och de andra åker ner som planerat på fredagen. Svärfar fyller nämligen år på söndagen och vi vill vara med o fira honom. Sen kommer vi nog att åka hemåt direkt efter frukost på söndag morgon, jag är ju ändå körbar till skillnad mot de andra.....
    Igår kväll pratade jag och svärmor lite mer om saken och jag sa till henne: "Du FÅR inte planera såna här saker utan att kolla med alla inblandade..". Hon skämdes rejält kan jag säga!
  • v i r r a

Oh! Härligt att det verkar lösa sig Det låter som att det kan bli en rätt trevlig helg ändå. Jag har haft den där diskussionen ett antal gånger med min make... det är bra nu men förr om åren hände det titt som tätt att han planerade in saker med mig utan att fråga.

Kallo skrev 2008-12-02 21:16:26 följande:
    Vi gick halva vägen var, jag och maken kommer att åka ner lagom till middagen på lördag kväll och de andra åker ner som planerat på fredagen. Svärfar fyller nämligen år på söndagen och vi vill vara med o fira honom. Sen kommer vi nog att åka hemåt direkt efter frukost på söndag morgon, jag är ju ändå körbar till skillnad mot de andra..... Igår kväll pratade jag och svärmor lite mer om saken och jag sa till henne: "Du FÅR inte planera såna här saker utan att kolla med alla inblandade..". Hon skämdes rejält kan jag säga!
  • Rauur
    v i r r a skrev 2008-12-02 21:05:01 följande:
    Rauur *stirrar på ^^ och ,* ... näe! Jag får det inte till en glad gubbe Fast jag har förstått att det är något åt det hållet iaf Jag har sett att text blir grå ibland men jag har inte förstått varför. Tror inte jag varit med om det själv och undrade hur du kunde se att den skulle bli grå... Inte mycket jag ser eller fattar idag Undra om det är citodonen mot min foglossning och ischias som gör mig lite extra virrig.

Haha. Men vi säger två kisande ögon och en mun som ler snett då? :P

• Mimmi P

Kallo, bra jobbat! Låter som en okej kompromiss. Eva marianne, visst är det jobbigt att man ska gå så länge utan att få nån koll på bebisen, jag gjorde ett privat ul, tyckte det var jättebra, även om det kostade en del, men det var en bra bekräftelse, speciellt eftersom jag, som du, var rätt symptomlös ibörjan. Kanelbulle, hoppas att allt går bra och att du slipper illamåendet snart. Majsanna, låter verkligen jobbigt med reumatismen mitt i alltihop, hoppas att du får hjälp så du slipper ha ont men ändå kan få ditt plus snart!

Svar på tråden Vi som började i april (del 4), många bebisar på väg nu!