• Eva Marianne

Vi som började i april (del 4), många bebisar på väg nu!

Det här är den fjärde tråden. När den tar slut är det exakt ett år sedan vi började snacka, och en stor del av oss är fortfarande kvar!

De första bebisarna börjar strax titta ut medan några andra fortfarande längtar och väntar på att äntligen få plussa, så här är diskussioner om allt däremellan (och lite till!)

• Svar på tråden Vi som började i april (del 4), många bebisar på väg nu!
  • hopee

FlakeZ: Vad spännande att det är på g! Hur känns det nervöst, eller du är lugn?

Lillajag: Tycker du de här aurorasamtalen verkar bra? du har väl iof bara varit på ett men jag är lite nyfiken på hur de är och vad det säger

god natt på er!

• Mimmi P

Kallo, det där låter riktigt jobbigt, hoppas du får hjälp.

LF, visst var det härligt med ul:et! Skönt att höra att illamåendet är lite bättre, hoppas det börjar gå åt rätt håll så du kan få må lite bra under graviditeten också.

FlakeZ, låter spännande, låter ju onekligen som att det närmar sig!

Första halvan på profylaxe avklarad. Vi går på Annas profylax i Stockholm (vi bor i Järna men här är utbudet inte så stort...). Vi fick en jättebra kursledare ( http://www.profylaxgruppen.com/docs/Kurser/Kursledare/ErikaSvensson.php ). Igår gick vi igenom vad som händer i kroppen om man spänner sig resp slappnar av, upplevelse av smärta, hur förlossningsförloppet ser ut och började med två andningsövningar (varav den ena gick ut på att simulera en värk genom att maken nöp mig i fläsket på insidan av låret samtidigt som man skulle andas). Hon pratade även om effektiv krystning (det skulle vi även fortsätta med idag) och mental förberedelse.

Jag trodde att det skulle kännas väldigt flummigt men blev väldigt positivt överraskad. Känns som att om man bara tränar lite på det hemma innan så kan man nog ha mycket hjälp av det. Framförallt tror jag mannen har stor hjälp av kursen då mycket handlar om vad han kan göra för att hjälpa till och slippa känna sig så hjälplös.

Kan verkligen rekommendera den (finns även som dvd-film och nån bok tror jag), men jag tror inte man ska gå för tidigt, så man hinner glömma bort det utan lite lagom innan så man känner sig motiverad att träna på det hemma. 

• henlin
    Kallo skrev 2008-12-27 10:55:09 följande:
    Mimmi P: Kul med profylaxkurs! Du får berätta efteråt. Vi skall på en sån kurs nästa söndag. Jag har senaste veckan fått domningar i händerna på nätterna, jättejobbigt att vakna och händerna känns som två stora bollar. Har läst lite om det nu på nätet och tydligen är det vanligt bland gravida något som kallas karpaltunnelsyndrom.
    Jag fick jättebra skenor att sova med på natten, de hjälpte otroligt bra! Be din BM om hjälp så skickar hon en remiss så får du hjälp!
  • Kallo

Henlin: Tack, jag får ta upp detta med henne när jag skall dit nästa gång. Tror det är precis efter helgerna... om jag nu orkar vänta så länge.

Igår var min kropp skum hela dagen, jag åt som vanligt och på kvällen kände jag mig så fullproppad med mat och utvägen var att sätta fingrarna i halsen. Hemma hos ett par kompisar dessutom. Bläää! Jag får nog försöka äta mindre potioner och lite oftare istället.

MimmiP: Kul att kursen verkar vara givande! Ser verkligen framemot nästa söndag. Enl. mitt jobb är dessa kurser klassade som friskvård och du kan få ut ersättning enl. friskvårdsbidraget. Det är kanon.

• v i r r a

FlakeZ: Grattis på födelsedagen! Hoppas bebis väntar till i alla fall efter midnatt

God fortsättning alla här i tråden! Hoppas ni har en fin och lugn helg.

Här är det lugnt. Får kraftigare och kraftigare "smärtattacker". Gissar att det är någon form av förvärkar. Jag kniper till eftermiddagen på nyårsafton. Då jäklar ska jag ta en promenad och sen STÅ UPP och laga nyårsmat tillsammans med maken. Kommer han så kommer han.

• Eva Marianne

Ja, grattis FlakeZ! Är du kvar här eller är det fler födelsedagsbarn på väldigt mycket G?

Kniiiiiip, Virra! Det är bara några dagar kvar. Det klarar du!

I min mage bor en liten som ska bli stor
  • AxelOlivia

Måste gnälla lite, har haft fruktansvärda ryggsmärtor sen igår kväll. Ingenting verkar hjälpa, har provat alvedon (hjälper ca 2 timmar), TNS, varm dusch, promenad, vila och sambon har provat mobilisera ryggen. Kunde knappt sova inatt då jag hade så fruktansvärt ont. Vilket i sin tur ledde till huvudvärk och kräkningar i morse vilket ledde till en massa sammandragningar. Tänkte att en promenad skulle göra det hela lite bättre, men tog vatten över huvudet och gick för långt. Vilket bara inneburit mer sammandragningar och till råga på allt så har jag nu fått feber med frossa och ledvärk i hela kroppen.

• Mimmi P

AMS, det där lät verkligen inget vidare! Du kanske borde åka in och kolla så allt är ok, om inte annat så kanske du kan få hjälp mot smärtan?

FlakeZ, glömde, stort grattis på födelsedagen!

Nu är sista delen av profylaxkursen avklarad. Vi fortsatte med lite andningsövningar och krystövningar. Det var ett par omföderskor med på kursen och de verkade uppskatta att få en beskrivning på hur man ska tänka vid krystandet under lite lugnare former. Hoppas att det hjälper när man väl är där. Vi pratade mycket om pappans roll och vad han kan tänka på och gra (gick igenom en del massagetekniker, väldigt bra) och ytterligare en del snack om den mentala förberelsen med målbilder och vad man är orolig för osv. Vi gjorde även en del avslappningsövningar, bland annat en där man skulle spänna ena armen och ena benet och samtidigt slappna av i resten av kroppen och dessutom andas på rätt sätt. Klurigt!
    Totalt sett är vi väldigt nöjda, framförallt maken tror jag känner sig mer redo och har bättre koll på vad som faktiskt händer under en förlossning, sen var det ju en del saker som inte känns som att det passar oss men det är det ju bara att skita i.

• Serafine

Nu har jag tagit mig igenom de senaste sidorna. Har legat däckad i influensa lagom till äl, men var pigg nog för lite måste-sex igår. Min man är med på noterna iaf.

Mimmi P: Jag hade enorm nytta av profylaxkursen vi gick. Just insikten att en förlossning kan vara lugn och kontrollerad, utan avgrundsvrål.

AMS: Usch och fy vad tråkigt

Majsanna: Hoppas att de kan hjälpa er snart. De borde iaf kunna ta blodprov för att vara säkra på att du faktiskt har ägglossning. Jag vill minnas att jag har sett flera här på fl som fått ägglossninsstimulerande utan att ha försökt i ett år, bara konstaterat att äl strular.

FÖDDA
    Mars2007: Emma född 30/3 - 07, Elias 21/11 - 08 (BF enl. RUL 4/12), Ängelholm
    Henlin: , Lukas född 29/4 - 07, Elise född 25/11 - 08 (hade BF 17/11), Höganäs
    Catt: Tuva född 10/12 -08 (BF enl. RUL 11/12), Örebro

GRAVIDA
    FlakeZ: BF 26 december 2008, inga barn sedan tidigare. Stockholm
    AMS: BF 28 januari 2009, 1 son född augusti 06, Umeå (Tjej enl RUL)
    Virra: BF 5 februari 2009, inga barn sedan tidigare, Umeå (Pojke enl RUL)
    Annika77 BF 6 februari 2009, 1 son född maj 07, Malmö ( Tjej enligt RUL)
    Mimmi P, bf 25 Februari, inga barn sedan tidigare, StorStockholm (Pojke enl RUL)
    Gustafssons bf 6 mars 2009, en tös januari 07. stenungsund
    Disa D, bf ca 6 mars, första barnet! (väntar en pojk!)
    Kallo, bf 14 mars, inga barn sedan tidigare, Göteborg
    Zalåå: 27/3, 1 son född 06. Göteborg
    Lillajag1979: BF 7 April, inga barn sedan tidigare. Borlänge (Pojke enligt RUL)
    Lightfish & Nixx: BF 10 April, 2009. Inga barn sen tid. Stockholm (Pojke enl. RUL.. övertydligt)
    Kanske en dag: BF 18 april. Inga barn Mariestad
    Yoysen: BF 27 April, son född -05 GB, (Kön, vill ej veta)
    Kanelbulle81: BF 5 Juli, första barnet, Örebro
    Eva Marianne: BF 24 juli, första barnet, Värmland
    Rauur: BF 6 Augusti, andra barnet, Junsele

I VÄNTAN PÅ +:

Serafine: dotter född 06. Malmö, ÄL 28/12, BIM 11/1 försök 3 efter mf, försök 7 totalt
    majsanna: ÄL ca 8/1 BIM ca 22/1 inga barn sedan tidigare. Försök 10. Norrköping

• A L T A

Grattis FlakeZ på födelsedagen.

Imorgon kl 9 får ni hålla tummarna för mig tjejer. Då är det dags för ul o jag är grymt nervös.

Svar på tråden Vi som började i april (del 4), många bebisar på väg nu!