• Eva Marianne

Vi som började i april (del 4), många bebisar på väg nu!

Det här är den fjärde tråden. När den tar slut är det exakt ett år sedan vi började snacka, och en stor del av oss är fortfarande kvar!

De första bebisarna börjar strax titta ut medan några andra fortfarande längtar och väntar på att äntligen få plussa, så här är diskussioner om allt däremellan (och lite till!)

• Svar på tråden Vi som började i april (del 4), många bebisar på väg nu!
  • Mimmi P

AMS, vad skönt att det gick bra, hoppas hon stannar så. Blir det snitt om hon vänder sig igen? 

• Kallo

Oj, vad konstigt! De har bytt operativsystem på min dator och helt plötsligt kommer jag in på FL på jobbet... Undra hur länge detta kommer att vara?!

Åhh, jag är såå trött på min man idag. Igår kväll satt han nämligen och förberedde för en "grabbhelg". Frågade när denna grabbhelg skulle bli av. Första helgen i februari skulle de åka ner över en helg till Falkenberg för att festa och kika på fotboll (tv:n). Jag blev såå himla arg över att han inte ställde frågan till mig om vad jag kände/tyckte osv. Det är ju ändå månaden innan BF. Så vi gick och la oss med ett kort God Natt utan att lösa detta. Ikväll kommer folk hem till oss för att fira maken då han fyller år.... så jag gissar på att vi inte kommer få löst detta innan gästerna kommer.
    Vilken soppa!!

• majsanna

Lite seg är det att behöva vänta på utredning men som ni säger så hoppas jag att det inte kommer behövas. Just nu känner jag mig ganska avslappnad inför bebistillverkningen. Det kan ju vara bra.

Var en sväng på rean idag och naturligtvis smet jag in på bebisavdelningen på Hm och hittade en ursöt joggingtröja med svampar på i storlek 62. Kunde naturligtvis inte låta bli att köpa den... Har en liten låda med bebiskläder nu. Min tanke är "nångång ska det ju komma till användning, vet bara inte exakt när"

Mimmi P: De senaste månaderna har jag inte använt ÄL-test. Såg att jag hade några kvar så jag kanske testar den här månaden. De jag köpte (billgaste sorten på billigatester.se) tyckte jag var ganska svårtolkade. Testade nån månad med clearblue och de är ju väldigt tydligen, men dyra.

AMS: Vad skönt att vändningen gick bra. Vi får hoppas att hon stannar åt rätt håll nu.

• Catt

AMS, hoppas att bebis stannar med huvudet ner nu :)

Kanelbullen, åh så skönt det måste ha varit att se att allt var om det ska. Kul att mannen reagerade som han gjorde. Min sambo tyckte också att det blev mer verkligt efter ul:et.

• Eva Marianne

Majsanna: gå in på babytime.se och köp ÄL-stickor med extra hög känslighet där. De blev jag rekommenderad i en annan tråd pga min oregelbundna mens/ÄL. Hann iofs aldrig prova dem men de som tipsade mig, tyckte de var mycket bättre och enklare att läsa av än de hos testlagret/billiga tester. Inte är de dyra, heller

Kallo: låter inte kul med gräl Konstigt att det bara är en annan som tänker, så fort BF-månaden ens kommer på tal, att då kan vi nog inte planera något. Juli ligger ju betydligt längre bort än februari, men ändå har det dykt upp vissa förslag på grejer. Jag kan då säga att "du vet väl att vi inte kan bestämma något alls i juli?" "Vadådå?" kan jag få till svar... Din man borde ju ha desto bättre koll eftersom det ju är så snart, för er. Men tydligen är det väl mest vi tjejer som tycker att det är läge för lite softning såpass nära BF. Hoppas det löser sig för er!

Mimmi P: hur känns det för er, nu? Har julledigheten fått ihop er lite mer så det inte känns riktigt så tungt att din man inte alltid är hemma? Det låter kul och gulligt med ett specialinrett barnrum iaf!

AMS: skönt att höra att det gick bra! Nu hoppas vi att hon stannar där hon är, tills hon ska ut!

Imorgon blir det (med största sannolikhet) barnvagnsinköp Och middag på restaurang Inget stort party annars utan bara relativt lugnt nyårsfirande med maken. Nästan ingen i bekantskapskretsen vet att vi är gravida än så det känns bra att inte vara på ett party och hitta på alla möjliga orsaker till varför jag inte dricker något.
    Också har nog magen börjat titta fram... Helt plötsligt har jag gått upp 2 kg (hade inte ökat ett gram innan, bara i omfång). Tror iofs att det beror till viss del på min frikostighet till mig själv i chokladform under julhelgen, men hur som helst är det nog bara att inse att magen bara kommer växa och växa, vad jag än gör. Ska dock försöka lugna mig med det alltför onyttiga (om jag kan) och försöka se till att det som är ökning, är till stor del "nyttig" ökning.

I min mage bor en liten som ska bli stor
  • majsanna

Eva Marianne: Tack för tipset. Har nu beställt ÄL-testen med extra hög känslighet eftersom min mens/ÄL inte är helt regelbunden den heller.

• Lillajag1979

Mimmi P skrev 2008-12-30 08:32:57 följande:

Majsanna, tråkigt att ni måste vänta, men förhoppningsvis får ni ert plus innan dess ändå. Använder du äl-tester?Lillajag, skönt att det gick bra hos aurora-bm, kommer du fortsätta på regelbundna samtal där eller var det bara en engångsgrej? Får man fråga vad det är du är rädd för inför förlossningen? (finns ju vissa självklara saker men det är så individuellt vad man har svårt för). För min del tycker jag det jobbigaste är att man omöjligt kan veta hur man kommer reagera och att det liksom inte går att träna eftersom man inte vet exakt vad som kommer hända. Jag tycker om att vara förberedd på allt. Men profylaxkursen och mina tusen böcker om graviditet, bebisar och födande har hjäpt mig jättemycket.
    Kanelbulle, just för mannens del så tror jag de behöver få en tydlig bekräftlese på att det verkligen finns nåt där inne för att kunna ta det till sig. Vad kul att han är så glad.
    Serafine, tråkigt att  du har svårt att nå fram till mannen. Kan du hjälpa till "i det tysta" typ föreslå att ni går och tränar tillsammans eller nåt sånt? Män är stlta varelser, ibland får man ta till list...Igår tapeserade vi bebisens rum och idag ska golvet in och så ska vi till Ikea och handla lite lampor och grejer. Vi har valt en väldigt bebis-aktig tapet, blå-grön och med en bård på mitten med hitta nemo-figurer. Den är så väldigt mycket "inte vi", det känns väldigt konstigt, hoppas lill-killen kommer gilla det. Jag har svårt för både färger och "gulliga" grejer, jag är väldigt svart och kantig själv men försöker tänka mig in att en mjuk liten bebis ska bo där. Det känns väldigt konstigt.
    Det är väl mest hur man ska hantera allt och att det är en ny sits och så har jag ett enormt behov att kontrollera grejjer
    Jag fick en ny tid om ungefär 5 veckor Men jag fick saker att träna på. T.ex att inte tänka för mycket och att fokusera på kroppen!
  • Lillajag1979

Kallo skrev 2008-12-30 12:35:53 följande:

Oj, vad konstigt! De har bytt operativsystem på min dator och helt plötsligt kommer jag in på FL på jobbet... Undra hur länge detta kommer att vara?! Åhh, jag är såå trött på min man idag. Igår kväll satt han nämligen och förberedde för en "grabbhelg". Frågade när denna grabbhelg skulle bli av. Första helgen i februari skulle de åka ner över en helg till Falkenberg för att festa och kika på fotboll (tv:n). Jag blev såå himla arg över att han inte ställde frågan till mig om vad jag kände/tyckte osv. Det är ju ändå månaden innan BF. Så vi gick och la oss med ett kort God Natt utan att lösa detta. Ikväll kommer folk hem till oss för att fira maken då han fyller år.... så jag gissar på att vi inte kommer få löst detta innan gästerna kommer. Vilken soppa!!
    Jag förstår det gott och väl. Själv har vi kommit överens om att sambon ska vara nykter och inte alltför långt från hemmet från 2 månader innan BF. Det kan ju hända grejjer liksom.
  • Mars2007

Stort grattis Flakez!!

Läser ikapp senare!

• Mimmi P

Kallo, jobbigt när man inte kan lösa det på en gång. Jag sitter ju i en lite annorlunda sits, men jag kan verkligen förstå att du inte vill att han ska åka iväg. Hur långt bort är han? Han kan inte lova att hålla sig nykter och se till att ha en möjlighet att ta sig hem snabbt om det skulle vara nåt?

Majsanna, jag tillhör dem som inte är skrockfull, klart du ska köpa lite bebisplagg om det känns rätt för dig, de ska ju komma till användning till slut.

Lillajag, det låter ju väldigt bra. Jag har också ett väldigt stort kontrollbehov, jag har satsat på att läsa så mycket jag kan och har gått både föräldrakursen på MVC, profylaxkurs och tänker gå på förlossningsföreläsning på Södertälje förlossning. Jag vet att man inte kan ha koll på allt men det man kan ha koll på vill jag ha koll på.

EvaMarianne, ja, det känns helt klart bättre. Hittillls har det varit full rulle, först hade vi en kompis och min syster här en knapp vecka runt julafton och sen drog vi igång med bebisrummet och så profylaxkursen. Jag hade nog sett fram emot mer lugn och ro och skogspromenader på tu man hand typ men jag kan ju inte gå ut och gå och vi behöver få de här sakerna klara. Men trots det så har vi ju fått träffats varje dag och sovit ihop i ett par veckor vilket helt klart har fört oss närmare varandra igen. Profylaxkursen var jättebra för oss som par, det kändes som att han blev mer engagerad och vi fick i uppgift att diskutera igenom hur vi såg på förlossningen och vad jag vill att han ska göra och hur han ser på sin roll. Tror att vi verkligen behövde få en knuff att diskutera de sakerna. Jag har mest fokuserat på mig själv och jag tror att han inte insett hur stor hjälp han trots allt kan vara. Jag tror även att han har förstått min oro för att han inte ska komma hem och det känns som att han tar den mer på allvar nu. Jag känner dessutom att jag litar mer på att han kommer se till att hinna hem och även se till att kunna vara hemma med oss åtminstone två veckor efter förlossningen. Så ja, det känns absolut mycket bättre.

Ikväll blir det middag hos kompisar, det brukar alltid vara vi som fixar med nyårssmiddag och midsommar osv. Känns så skönt att få åka hem till nån annan och slippa ta ansvar för mat och disk och sånt för en gångs skull.

Gott nytt år på er, hoppas att alla får en bra kväll!

Svar på tråden Vi som började i april (del 4), många bebisar på väg nu!