• Eva Marianne

Vi som började i april (del 4), många bebisar på väg nu!

Det här är den fjärde tråden. När den tar slut är det exakt ett år sedan vi började snacka, och en stor del av oss är fortfarande kvar!

De första bebisarna börjar strax titta ut medan några andra fortfarande längtar och väntar på att äntligen få plussa, så här är diskussioner om allt däremellan (och lite till!)

• Svar på tråden Vi som började i april (del 4), många bebisar på väg nu!
  • Kallo

Då var vi hemkommen från del 1 av Annas Profylax. Jag fick ut väldigt mycket av kursen och det kändes som jag och maken blev i "ett" eller hur jag nu skall uttrycka mig. Blev positivt överraskad av hans engangemang när övningar gjordes osv. Dessa sidor har jag inte sett hos honom tidigare, kanske har jag inte "tillåtit mig att se dem"??
    Jag har viss rädsla inför förlossningen, men nu känns det som om jag är på rätt väg och att detta kommer bli jättebra.
    Nästa helg är det del 2 och jag ser verkligen framemot dagen redan.

• Mimmi P

Kallo, kul att höra att ni också gillade kursen. Nu är utmaningen bara att komma ihåg att träna också!

Yoysen, usch ja, jag får liksom andnöd då och då även om jag bara sitter stilla, jättejobbigt.

Lilljag, jag fattar inte heller vad det är som är så mysigt med att vara gravid, jag känner mig ful och otymplig (och då har alla mina kilon hittills lagt sig på magen och jag är inte svullen eller så), jag har ont, jag kan inte gå för då protesterar fogarna och jag får massor med sammandragningar. Försöker man knyta skorna får man upp maten igen, man får halsbränna om man äter fel mat. Hyn är som om man var tonåring igen. Man kan inte sova som man vill, kissblåsan blir full bara man funderar på att dricka och magen är ett helt projekt för att hålla igång.
    Visst kan det vara lite mysigt när han sparkar därinne men så träffar han ett revben eller kissblåsan och det är ju verkligen inte mysigt.
    Nä, några veckor till sen kan han gott komma ut (är i v 32+5).

Sexlust har jag och jag tycker det funkar hyfsat men eftersom jag har problem med fogarna och sd så vågar inte maken riktigt och det blir väl inte av så ofta.

Rauur, kan du få prata med nån genom din BM, vet precis hur jobbigt det är med ångest, verkligen inte kul. Det låter som att du haft problem med det tidigare? Har du kanske några sätt att hantera det? För mig brukar enkla saker som en långpromenad eller ett tufft pass i gymmet eller att springa en mil funka rätt bra som dämpare men den bakomliggande orsaken finns ju kvar.
    Jobbigt med bilen!

Idag ska vi(maken) lägga golv i lillens rum, det går framåt sakta men säkert.

• Yinsan

Ska nog fortsäta boa lite i bebisrummet sedan, Filip har längat efter en kompis så de är påväg över nu så det lär bli livat värre här på förmiddagen och ikväll ska vi bort på trettondagsfest, så jäkla kul brukar vi ha, får se hur roligt det blir idag som nykter och gravid!

• BejbyBoo

Hej hej!

Här går dagarna i en rasande takt. Livet med bebis är onekligen något nytt! Tiden bara försvinner! Hinner inte med så mycket annat än att ta hand om vår lilla ögonsten. Vill å andra sidan inte göra så mycket annat heller.
    Var hos BVC idag och vägde henne. Eleonora har inte gått upp så mycket i vikt sedan förra kollen så hon ville att vi skulle komma tillbaka på torsdag igen. Jag som tycker att hon äter så mycket!! Nåja... vi får hoppas att hon lägger på sig lite till på torsdag.

Här finns en bild:
    sv.tinypic.com/view.php?pic=ftlzww&s=5

Kallo: Jag tyckte också kursen var jättebra!! Se till att öva, öva, öva!! Och gör det med din sambo/man, för du kommer behöva hans hjälp när det väl sätter igång och då är det bra om han inte står handfallen!

Ärtan, vår ärta - du är sannerligen ett mirakel!
  • Eva Marianne

Vilken söting
    Kul att höra av dig, FlakeZ! Givetvis förstår vi vad du sysselsätter dig med om dagarna, numera... Nu är du äntligen där

Jag har shoppat en barnbok på Tradera! Kunde inte hålla mig... Köpte den första delen "gravid" av Katerina Janouch för ett tag sedan på bokhandeln och bestämde mig redan då för att köpa även åtminstone sista delen "det första året" också, så småningom. Så det var den jag hittade och traderade!
    Annars flyter livet på här i kylan. När det blir mer än 10 grader kallt tycker jag det är i mesta laget men det är inte så mycket att göra, annat än klä sig väl när man ska ut. Ikväll är sista lediga kvällen innan vardagslunken tar vid på allvar Men förhoppningsvis blir jag ju ledig lääääääänge (åtminstone från jobbet) sen, bortåt maj och dit är det faktiskt inte så långt kvar!

I min mage bor en liten som ska bli stor
  • Rauur
    Mimmi P skrev 2009-01-05 09:38:06 följande:
    Rauur, kan du få prata med nån genom din BM, vet precis hur jobbigt det är med ångest, verkligen inte kul. Det låter som att du haft problem med det tidigare? Har du kanske några sätt att hantera det? För mig brukar enkla saker som en långpromenad eller ett tufft pass i gymmet eller att springa en mil funka rätt bra som dämpare men den bakomliggande orsaken finns ju kvar.Jobbigt med bilen!
    Jag ska höra med bm då jag ringer dit på fredag för inskrivning. Glömmer alltid bort att ringa .. jäkla tider. Hon är i olika byar nästan varje dag så det är lite drygt!

Ah jo, ångest fick jag problem med förra graviditeten iomed en grej som sonens pappa gjorde. (inget jag kommer ta upp här dock, men om ni känner er nyfikna så får ni fråga via inbox. Jag pratar gärna om det, vill bara inte att alla över hela internet ska kunna läsa!)
    Jo promenader brukar funka. Men det kommer ju liksom ändå alltid upp så.. Men det lär nog försvinna. Det försvann runt v35 i förra graviditeten men då var det ju jobbigare iomed att det nyss hade hänt.
  • gustafssons

å ja hoppas de sista 9 veckorna går fort nu..kan inte andas, kan inte gå, är såå trött å har börjat må illa på kvällarna..

• AxelOlivia

Ser att det är fler än jag som börjar bli less. Förra gången hade jag knappt några "problem" med graviditeten. Mådde visserligen illa och spydde till och från hela graviditeten och vart väldigt svullen på slutet. Men denna graviditet känns det som att jag fått varenda krämpa och lite där till. Mår också illa dagligen fortfarande och spyr då och då, knaprar lergigan som godis känns det som, får foglossning om jag går för mkt och har svårt att sova på nätterna då det är omöjligt att hitta en skön sovställning. Mitt järnvärde var vid förra träffen med barnmorskan skitdåligt.

Hade sammandragningar dagarna före nyår men då vi passerade nyår och jag tyckte att det vore helt okej om hon kom så har allt slutat upp. Nu gör jag allt för att hon ska komma ut, har varit ute på långpromenad och införskaffat hallonbladste. Visst kommer det någon sammandragning då och då men alldeles för sällan och för svaga för att de ska påverka något alls. Idag är jag i v 36+4 och anser att hon gärna får komma ut. Men det verkar inte alls hon själv tycka. Trotsunge redan!! ;)

• Lillajag1979

en fråga... Jag fick som mensvärk nyss... och höll i sig mindre än 1 minut. Vad kan det ha varit? Är det vanliga förvärkar? Men jag har haft dom förut men inte känt värken. Då livmodern blir sådär stenhård menar jag... Sånna förvärkar har jag haft. Nu märker jag att detta blev virrigt. Hoppas ni förstår iaf vad jag menar.

Svar på tråden Vi som började i april (del 4), många bebisar på väg nu!