• LissAnna

Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem. Nr 9

I våra hem blandar vi ljusa färger med det vita/ljusa i grunden.

Lantligt och romantiskt i en enda röra.
    Vi vill få fram det personliga ljusa hemmet med mycket romantik
    och loppisvaror som ger en härlig Shabby-chickänsla.
    Välkomna in!

http://www.familjeliv.se/hem/lissanna/gallery/phpixnpga.jpg

OBS!!

Vi har också väldigt roligt i denna tråd.

Kram Stina

Vad är Shabby Chic?
    www.inredningsmagasinet.se/content/view/42/52

Tidigare trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-5-87/m35945794.html

Shoppingtrådar:
    SVERIGE A-K
    SVERIGE L-Z
    UTLANDET
  • Svar på tråden Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem. Nr 9
  • Mettan69
    libero skrev 2009-02-11 21:15:09 följande:
    Är så lycklig. Nu är köket färdig målat och mannen har tagit tag i vår trappa så nu sitter jag fast på övervåningen och har lovat att inte gå ner mer i dag. Att lite vit färg kan göra så mycket.Nu ska jag läsa ikapp.
    Vad skönt att köket är klart. Men var finns bilderna på det nya frächa köket? Oskyldig 

Ha ha ha, fast på övervåningen. Verkar som du har fart på din make. Målningen får jag stå för här hemma. Maken har inte för bråttom när det gäller att ta tag i saker för renovering invändigt.

Men det verkar som han har vaknat lite nu när vi gjort klart den lilla hallen hemma. (efter mycket tjat från min sida) Men nu så tjatar han själv om att ta bort mattan och måla golv och väggar i resten av hallen. Så jag spinner givetvis på. Men det är långt från ord till handling. Men jag är glad att han åtminstone pratar om det. Ett stort steg för min make. Räcka ut tungan 
  • Joddan

LissAnna

Har hittat en annan tapet, och gått och blivit kär (har lyckats övertyga mannen oxå). Vad tror du om denna idén!?
    Den finns under "flora". Tänkte ha som på bilden, resten vitt och sedan 3 våder bakom soffan med rostapet! (sen ska jag byta tyg på soffan från mörkmörkgrå till en nästan vit ljus grå!)
  • crazy cat lady

*suck* Jag har gått och kärat ner mig i shabby chic, men sambon är inte lika övertygad och hur som helst har vi inte råd med några större förändringar nu. Men jag smyger in små detaljer där jag kan och hoppas på mer i framtiden, kanske när det blir dags att flytta till hus

• Mettan69
    crazy cat lady skrev 2009-02-12 13:20:21 följande:
    *suck* Jag har gått och kärat ner mig i shabby chic, men sambon är inte lika övertygad och hur som helst har vi inte råd med några större förändringar nu. Men jag smyger in små detaljer där jag kan och hoppas på mer i framtiden, kanske när det blir dags att flytta till hus
    Du anar inte vad lite vit färg på nuvarande möbler kan göra. Kolla igenom vad du har och se om du inte kan måla om vissa av dem. Det gör en jätteskillnad på möblen. Ibland tror man inte det är samma möbel efter ett dopp i den vita färgburken. 
  • crazy cat lady

Mettan69 skrev 2009-02-12 13:43:28 följande:

Du anar inte vad lite vit färg på nuvarande möbler kan göra. Kolla igenom vad du har och se om du inte kan måla om vissa av dem. Det gör en jätteskillnad på möblen. Ibland tror man inte det är samma möbel efter ett dopp i den vita färgburken. 
    Jag har faktiskt funderat på det! Vi har för tillfället mest gamla ikea möbler som ska bytas ut på sikt. Vet inte om färg kan rädda dem? Tycker ikeamöbler (speciellt de gamla billiga stundtrumsmöbler vi har) ser så plastiga ut... Vill ju gärna få en den "gedigna" känslan i det också.

Mitt första projekt är dock att hitta nya knopar till en vit byrå som jag har en ljus duk och vita ljuslyktor på. Det är gräsliga guldknoppar nu men när de är bytta tror jag byrån kan bli riktigt fin! Sen har jag ett (antikt?) slagbord med vita ben och "naturell" skiva som jag försker snygga till med lite dekoration. Har en jättefin ljusskål som jag funderar på att lägga vita trärosor i... kan det bli fint eller blir det bara tacky tro?
  • crazy cat lady

En fråga - Jag har ett gräsligt gammalt köksbord i furu som är lackat, skall man slipa/sandpappra bort lacken innan man målar?

• paola

hej hej....som många av er så har jag tänk måla massor..dock köpa nytt o måla på det..nån som vet nåt märke o vad färgen heter?
    hört att det finns spray färg oxå?kan de vara nåt tro för de lite mindre sakerna som inte målas med pensel el roller?

• Mettan69
    crazy cat lady skrev 2009-02-12 14:04:08 följande:
    En fråga - Jag har ett gräsligt gammalt köksbord i furu som är lackat, skall man slipa/sandpappra bort lacken innan man målar?
    Man måste alltid rugga upp en yta på det man skall måla. Tvätta även med målartvätt sen så fäster den mesta färgen. Ta första omgången med grund/häftfärg för att vara på den säkra sidan.

Sen när du pratar om de plastiga möblerna så kan vit färg ge dem ett helt nytt utseende. De ser inte så massproducerade ut då. Fundersam
  • Flickanx2

Hej tjejer!
    Jag har ett lantkök och är nu påväg att byta vitvarorna. Vi ska börja med spisen. Köket är litet och i vitt men nu har jag fått för mig att det kunde vara snyggt med en svart spis. Gärna i lite lantlig stil. Är det någon som vill bemöda sig med att ge mig ett litet tips;) Ni verkar ha så fin smak och jag är ofta härinne och kollar och blir inspirerad.

• crazy cat lady

Mettan69 skrev 2009-02-12 14:09:54 följande:

Man måste alltid rugga upp en yta på det man skall måla. Tvätta även med målartvätt sen så fäster den mesta färgen. Ta första omgången med grund/häftfärg för att vara på den säkra sidan. Sen när du pratar om de plastiga möblerna så kan vit färg ge dem ett helt nytt utseende. De ser inte så massproducerade ut då.
    Tack för tipsen!
Svar på tråden Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem. Nr 9