• Anonym (mamman)

HJJJJJÄÄÄÄLP!!!! vad ska jag ta mig till snälla ge mig råd! vi mår så DÅLIGT!

jag och min familj hann bo i samhället och våran nya lägenhet i Åtvidaberg drygt en vecka.
    jag stod och packade upp kartonger när min son kommer in gråtande och berättar att han blivit slagen av en tant efter att han varit i hennes trappuppgång och lekt med en ny kompis han hittat samma dag, han hade en bula i huvet och var öm över ryggen och benet, jag plåstrar om min son och går sedan bort till tanten och ska kolla va det va frågan om, tanten var väldigt ilsken och tykte att hon gjort rätt som slagit min son för att att var i trappen, hon skulle kunna göra det igen sa hon!
    jag gick hem och pratade med sonen igen, jag bestämde mig för att göra en anmälan.

efter det har vi haft ett helvete, insamlingar har gjorts till tanten för att betala böterna som hon vart dömd till av tingsrätten för misshandel på min son ( vi var inte på rätten, vi var utomlands då klarade inte pressen! ), tanten hyllas som en hjälte för att hon slagit honom, står nästan i tidningen var dag, och nu senast hade hon fått julkort från hela sverige..... medans vi får lappar uppsatta i trappen om att sonen och familjen ska försvinna från åtvidaberg, hotbrev i brevlådan, sönder skurna däck på bilen, spottloskor på ytterdörren osv. osv. jag bryter i hop snart vad ska jag ta mig till????????? vi mår jätte dåligt! Måste nog flytta för vi pallar inte mer......... HJÄLP!!!!

länkar till några tidnings artiklar

nyhetskanalen.se/1.719362/2008/11/13/tant_slog_nioaring_far_beloning

archive.corren.se/archive/2008/11/11/jyxzlb4g9h4u1c0.xml

archive.corren.se/archive/2008/11/12/jz0cvur5r718dzl.xml

archive.corren.se/archive/2008/10/1/jww2ffx7l7imr6v.xml

archive.corren.se/archive/2008/11/21/jzg3wkaw53qlg6y.xml

www.corren.se/archive/2008/12/19/k0w93uumagbxb9k.xml

archive.corren.se/sok/%E4pp&search=S%F6k

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-22 15:18
    vill tacka alla som stöttar

anser inte att jag har något att skämmas för så jag röjer min identitet.

Kramar pojkens mamma Sandra.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-12 22:10
    Efter mycket tänkande gick jag med på en interljuv av tidningen, den kan ni läsa här.

www.corren.se/archive/2009/1/2/k1kowhzztawak2c.xml

• Svar på tråden HJJJJJÄÄÄÄLP!!!! vad ska jag ta mig till snälla ge mig råd! vi mår så DÅLIGT!
  • Mymlan L

Ska jag kalla dig klimakteriekossa, Incognito? Det är ungefär lika berättigat att jag gör det som att du häver ur dig den oförskämdheten mot mig!
    Svart och vitt kanske är dina färger och får stå för dig. Jag har en betydligt större palett och ett stort och brett perspektiv att hämta mina färger ifrån. Det är därför jag kan ge mig in i sådana här diskussioner.

Här springer ungar, barn, ungdomar hela tiden och hittar på fuffens. Det har de gjort i elva år nu. Jag pratar med dem och ibland med deras föräldrar. Med ett samtal löser man många problem. Våld föder däremot bara våld och leder enbart till problem.
    Senast förra veckan hade jag en busig unge som nog tycker att jag är en skaplig mamma som blev förbannad, men inte tog till våld - när han betedde sig som han gjorde. Det intressanta är ju VARFÖR barn gör som de gör. Han kom och pratade med mig se´n och förhoppningsvis kunde han sova gott igen.

Även mina barn gör riktiga bustricks. Hade de blivit slagna för sina påhitt, hade jag inte tvekat att anmäla förövaren.
    Jag slår inte mina egna ungar och inte andras barn heller för den delen. Och då har jag ändå jobbat som lärare i ett par av Sveriges tyngsta grundskolor. Mitt verktyg var en visselpipa och min körskolade röst som räckte för att de som stod närmast skulle bli döva när jag tog till orda. Så jag flyttade mig alltid någon meter. Jag använde mig av förtroliga samtal där jag byggde upp ett förtroende och av telefonsamtal när deras föräldrar behövde bli inblandade. Jag var ämneslärare och hade mellan ett par hundra till fyra hundra elever varje vecka.

Det finns många fosterbarn i det här landet som kan vittna om olika fosterföräldrars olämplighet. Som en upplysning för er som inte vet det redan. Fosterföräldrar som har haft många fosterbarn genom åren, och som aldrig har blivit stoppade.

Den som visar sina barn att det är okej att barnet blir slaget, till och med att det skulle vara berättigat - låt inte polisen, grannen eller soc få nys om det för då ligger du risigt till! För att inte tala om hur barnet kommer att agera när det blir äldre. Det är ju berättigat att använda våld när någon gör något man inte gillar!!!

• Nikdawg

Jävla pretto-mammor, ni äcklar mig! Eftersom föräldrarna i detta fall uppenbarligt inte klarar av att uppfostra sina förbannade otyg till ungar så måste ju någon annan göra det! Att ett litet rapp med en käpp sedan bedöms som misshandel är inget annat än skrattretande!

• Driftwood

Föräldrarna upplever att barnet har utsatts för en orätt. Då är det ju helt korrekt att anmäla detta. I detta fallet var brottet ju solklart och domstolen dömde. Brottet som sådant förnekas inte heller av förövaren.

Men efterspelet är skrämmande. Angripa föräldrarna med glåpord o dyl är ett brott i sig. Om man är missnöjd med rättssystemet finns det ju kanaler för att hantera detta.

• december bebis

Antagligen inte ts barn, men de andra barnen. Svårt kanske för tanten att veta att just det barnet var nytt. Min 8 åring skulle sannolikt inte våga göra som dom barnen gjoprde så jag undrar fortfarande var alla dessa föräldrar var under denna långa tid?

• Anonym (aga = fel)

Vad 17!! Ingen får slå ett barn! Och absolut inte med tillhygge! Man gör inte så, så ÄR det bara!

• Incognito31

december bebis skrev 2008-12-23 09:47:53 följande:

Antagligen inte ts barn, men de andra barnen. Svårt kanske för tanten att veta att just det barnet var nytt. Min 8 åring skulle sannolikt inte våga göra som dom barnen gjoprde så jag undrar fortfarande var alla dessa föräldrar var under denna långa tid?
    Huvudet på spiken. Hur de övriga ungarnas föräldrar har kunnat vara totalt ovetande om vad som pågick under denna långa tid - för 3 år är ju trots allt rejält länge - är för mig en fullständig gåta. NÅGON i kvarteret måste ju rimligtvis ha vetat vilka ungarna var och vad de hade för sig.

Hela denna incidenten hade så lätt kunnat avstyras i ett tidigt stadium om bara berörda människor och de som har sett och hört något hade gjort något åt det. Jag har extremt svårt att tänka mig att det inte har funnits några vittnen till alla de tidigare trakasserierna.
  • bråksara

Ganska vanlig uppfattning hos äldre att barn behöver stryk=(
    Kunde inte taten klagat tillräckligt hos hyresvärden att dörren till trappen hölls låst dagtid och nattetid?

Tragiskt att en barnmisshandlare ska bli hyllad som en hjälte.
    Att slå barn kan ge men för livet.
    Alla barn busar ju! Och en nioåring har liksom inte alltid det bästa omdömet. Även om pojken skulle varit med och gjort bus hos tanten så kan hon väl inte bara rusa ut och svinga med en käpp. Man behöver inte mkt kraft för att det ska göra ont. Min treåring har slagit till mig med en bandyklubba, det gjorde ont. Och min lilla flicka är en liten unge..

• Jennyrövardotter
    Svar på #200
    Du börjar ditt inlägg med att prata om föräldrars rättigheter/skyldigheter, vad jag vet så var det ingen vuxen som hade kastat rönnbär eller busat i trappuppgången, det var heller ingen vuxen som blev slagen med en käpp, det var ett nio år gammalt barn, som till råga på allt hade ADHD. Så egentligen borde vi väl fokusera på barnens rättigheter som bla. är att inte utsättas för fysiskt våld.

Vad det gäller förldrars rättigheter /skyldigheter så håller jag fullständigt med dig, man måste uppfostra sina barn och se till att de inte upprör andra människor i synnerhet äldre människor. Men som jag har förstått det, hade tanten inte gett mamman någon möjlighet att agera, hon hade inte försökt prata med mamman till pojken, hon hade heller inte gjort någon anmälan. Allt mamman visste då hon gjorde anmälan, var att någon slagit hennes son med käpp, och denna person hade inte kontaktat henne (TS) innan hon gick till handling. Till råga på allt hade de endast hunnit bo där en vecka.

Om tanten i stället hade kontaktat TS så hade hon säkert agerat annorlunda, då hade det ju för det första inte funnits något att anmäla från TS sida i alla fall. Hon hade fått möjligheten att utöva sina skyldigheter som förälder, hon hade kunnat förklara problematiken som fanns hos sonen, och tanten hade därmed kanske fått "en vän för livet"

Sen att hävda att en anmälning från tantens sida inte hade hjälp kan ju äga sin riktighet, men det får vi aldrig veta eftersom någon anmälan aldrig gjordes, i alla fall inte från tantens sida. Men frågan är då om tantens metod hjälpte, slutade busstrecken i och med käppslagen, NEJ! i en av artiklarna framgår det ju att busstrecken fortsatt efter händelsen.

Eftersom familjen endast hunnit bo på området en vecka då käppslagen inträffade, så kan han omöjligt trakasserat tanten i flera år.

Vad det gäller en tantens styrka, så tycker jag det är löjligt av dig att påstå att man inte kan ådra sig några skador av ett slag från en 'äldre tant med reumatism, speciellt eftersom du påstår dig ha jobbat inom vården. Jag har själv jobbat inom vården och ådragit mig många blåmärken och rivsår av äldre människor. Jag är en vuxen människa så varför skulle inte ett barn kunna få liknade skador? Sen har du faktiskt ingen aning om hur tanten höll i käppen vid slagen. Hon kan lika gärna använt det som ett slagträ. Självklart kan man skada någon med en käpp, att påstå något annat är ju brist på kunskap. Ne avslutar jag mitt inlägg med huvudet högt, känner ingen anledning att komma med påhopp gentwemot dig!
  • Jennyrövardotter

Vilken tur förresten att TS inte är av samma kaliber som tanten och många medlemmar här på fl. För hade TS rättat sig efter tantens straff skala hade ju hon själv åkt på ett koks stryk av ts=)Fast så här i efterhand kanske det hade varit vettigare av ts att bara ta lagen i egna händer, då kanske hon också hade fått julkort.

• MorningWood

Driftwood skrev 2008-12-23 09:04:59 följande:

Föräldrarna upplever att barnet har utsatts för en orätt. Då är det ju helt korrekt att anmäla detta. I detta fallet var brottet ju solklart och domstolen dömde. Brottet som sådant förnekas inte heller av förövaren. Men efterspelet är skrämmande. Angripa föräldrarna med glåpord o dyl är ett brott i sig. Om man är missnöjd med rättssystemet finns det ju kanaler för att hantera detta.
    Jag är förvånad över att mamman gör en rättslig sak av detta istället för att försöka lösa problemet med barnens uppförande tillsammans med föräldrarna till de andra barnen som trakasserat Kerstin.

Ang efterspelet så ser jag inte lika negativt på det, jag tror fortfarande något gott kan komma fram. Kanske tillochmed just denna diskussion ger föräldrarna den insikt de behöver för att kunna undvika denna typen av problem i fortsättningen.

Jag hoppas att denna t
Svar på tråden HJJJJJÄÄÄÄLP!!!! vad ska jag ta mig till snälla ge mig råd! vi mår så DÅLIGT!