• Lady J

Plugga till studievägledare?

Är det någon som pluggat eller pluggar till studie och yrkesvägledare? Jag funderar på att läsa till det och har kollat igenom vilka kurser som ingår i programmet, men skulle vilja veta lite mer ingående vad ni läst? Är det mycket grupparbeten? Nu ska jag dock plugga på distans om jag kommer in, men ändå roligt att veta! :)

• Svar på tråden Plugga till studievägledare?
  • killika

hej Lady J!
    Studie- och yrkesvägledarprogrammet finns på 3 ställen i Sverige. Stockholm, Malmö och Umeå. jag tror alla 3 har distansutbildning, men du får räkna med att du ska vara i skolan 3-4 veckor per termin vid kursstart och kursavslutning så ta inte den skolan längst bort från där du bor.

själv går jag sista året på Stockholms universitet, fast jag går på campus. Det är mycket grupparbeten (även om man går på distans), man jobbar en hel del via skolans interna nätverk. Sedan är det mest hemtentamens, vi har nästan inga salstentor alls.

utbildningen innehåller ungefär hälften samhällskunskap hälften beteendevetenskap. vi har också 15 veckor praktik. gå in på universitetens hemsidor o sök på utbildningen så får du veta mer exakt vilka kurser man läser.

det är en skitkul utbildning och man utvecklas oerhört som person också. det ingår mycket självreflektion...

Lycka till!!

• Lejra

Jag påbörjade distansutbildningen via Stockholms universitet. Nackdelen var just det att man var tvungen att vara på plats i stockholm var 5:e vecka och då var man där under hela den veckan. För mig som bor i Skåne och inte har bekanta i sthlm så blev det väldigt dyrt med resa och boende.

• Lady J

Killika: Jag har kollat på universitetets hemsida både gällande kurser och hur ofta jag måste vara där. 3 veckor per termin och jag har släkt där så det är rätt lugnt :) Ahaa, har funderat på om det är mycket hemtentor men där fick jag mitt svar. Vad är det för arbeten ni får göra osv? Har valt fel en gång och vill helst undvika att göra det igen om vi säger så :) Därav alla frågor.

piddersfru: Oj då var det en bit till skolan! Jag kommer ha ca 26 mil och har som sagt släkt där. Går du kvar eller har du hoppat av?

• killika

lady j: det är en del litteraturseminarium, seminarium i mindre grupper, auskultationer och framförallt redovisningar. Vi drillas i att lära oss att tala inför folk och dessutom bli bra på det. Lite läskigt i början men otroligt värdefullt. Det är inte sällan som arbetet som SYV innebär att ha information inför grupp och då är det rätt skönt att ha övat kan jag lova dig!

kör på bara!

• Lejra

Lady J: Nej jag hoppade av efter första kursen, trodde som sagt inte man skulle vara i sthlm så ofta som man var och jag hade helt enkelt inte ekonomi till att åka så ofta och vara tvungen att bo på vandrarhem. Jag läser nu till sjuksköterska i Lund istället!

• Mithera

Lycka till med ett bra yrkesval . Jag är nu inne på mitt fjärde yrkesverksamma år och det är ett fritt, kul och varierande yrke. Just nu dock lite hektiskt eftersom niorna ska söka till gymnasiet snart .
    Tycker att du fått bra svar av killika så jag har inget att tillägga vad gäller innehållet i utbildningen...

• Lady J

killika: det låter ju skitkul! kan tänka mig det, jag har lite svårt att prata inför människor haha :) men det är ju bara bita ihop och göra det! jag hoppas jag kommer in bara, har jobbat men vet inte om det räcker men jag hoppas :) vart är det du läser?

piddersfru: åh vad tråkigt :/ det är synd att den finns på så få ställen!

Mithera: tack! det är alltid roligt att höra av någon som redan jobbar som det man tänkt bli :)

• OopsyDaisy

Jag läser sista terminen nu, helt otroligt att man snart är klar! Jättebra utbildning och som någon skrev: utvecklande för en själv också. Du får gärna fråga om du undrar något, jag vet inte vad jag ska berätta. Jo, jag kan säga att man har en 5 veckors praktik med information och 10 veckors praktik med vägledning. Så jäkla kul!!

• Mithera

Lady J skrev 2009-01-21 20:05:52 följande:

killika: det låter ju skitkul! kan tänka mig det, jag har lite svårt att prata inför människor haha :) men det är ju bara bita ihop och göra det!
    När jag började utbildningen tyckte jag det kändes nervöst att ens behöva prata i 1 minut inför "klassen", sista terminen kändes det snålt att vi bara fick 15 minuter var . Övning ger färdighet som det så fint heter...
  • Lady J

Mithera: Skönt att höra! Jag tycker inte om att prata inför massa människor, eller det är ju som lite jobbigt tycker jag allt. Men eftersom jag hemskt gärna vill gå utbildningen känns det skönt att höra vad du tycker :)

Svar på tråden Plugga till studievägledare?