• Lady J

Plugga till studievägledare?

Är det någon som pluggat eller pluggar till studie och yrkesvägledare? Jag funderar på att läsa till det och har kollat igenom vilka kurser som ingår i programmet, men skulle vilja veta lite mer ingående vad ni läst? Är det mycket grupparbeten? Nu ska jag dock plugga på distans om jag kommer in, men ändå roligt att veta! :)

• Svar på tråden Plugga till studievägledare?
  • sakoline

Jag pluggar till studievägledare :) På SU.

OopsyDaisy skrev 2009-01-21 21:08:37 följande:
    Jag läser sista terminen nu, helt otroligt att man snart är klar! Jättebra utbildning och som någon skrev: utvecklande för en själv också. Du får gärna fråga om du undrar något, jag vet inte vad jag ska berätta. Jo, jag kan säga att man har en 5 veckors praktik med information och 10 veckors praktik med vägledning. Så jäkla kul!!
    Vad menas med praktik med information?
  • OopsyDaisy
    sakoline skrev 2009-01-26 14:32:40 följande:
    Jag pluggar till studievägledare :) På SU. Vad menas med praktik med information?
    Då har man inga vägledningssamtal utan praktiken handlar om att träna på att ge information till klasser om t.ex. gymnasieprogram.

Vilken termin går du? Campus eller distans?
  • sakoline

OopsyDaisy skrev 2009-01-26 18:31:25 följande:

Då har man inga vägledningssamtal utan praktiken handlar om att träna på att ge information till klasser om t.ex. gymnasieprogram.Vilken termin går du? Campus eller distans?
    Termin 2, Campus :)
    Jätteroligt!
  • lallis
    Svar på #13
    va kul att hitta den här tråden....ska söka till studievägledare distans i stockholm i höst är det tänkt!....

skulle vilja höra lite mer om hur det är att jobba som det, är det stressigt, varierande...vill veta allt.

vad tjänar en studievägledare ungefär...?

Sen undrar jag om studievägledare har semestertjänst eller om de har som lärare ofta har...ferie eller vad det heter...och om man jobbar på sommaren när elerverna är lediga vad gör man då?
  • killika

lallis: arbetet som vägledare beror mycket på vart du arbetar någonstans. Glöm inte att arbetsmarknaden även sträcker sig långt utanför skolans värld... Det är bara din fantasi som sätter gränser där, för vår kompetens är oerhört bred!

Av vad jag har förstått så är det (iaf i skolans värld) väldigt vanligt att du som vägledare själv bygger upp din verksamhet, så hur mycket du vill jobba och på vilket sätt bestämmer du många gånger själv. Det fina uttrycket frihet under ansvar passar rätt bra in!

Jag såg senast statistik framtagen av Saco, det var för ett år sen och gällde vägledare i skolor. genomsnittslönen var ca 26000. Männen låg lite över genomsnittet (varför kan man ju undra, men man blir ju inte direkt förvånad).

De vägledare i skolor jag har träffat har inte så kallad uppehållstjänst, som jag tror är det uttrycket du söker, utan vanliga semestertjänster.

lycka till
    /en som går sista terminen

• lallis
    Svar på #15
    hur är utbildningen...är den kul? hur hög fart är det? vart pluggar du...pluggar du distans? förlåt....tusen frågor ja vet!
  • Lady J

Jag har en till fråga också! Vad läser ni för nånting i era kurser? Eller jag har tittat på kurserna 1000 gånger, jag tänkte mer vad ni gör arbeten om och sådär och om vad? Ungefär iaf :) Jag har redan läst ett halvår, dock på fel utbildning, och vill helst inte hoppa på fel utbildning en gång till. Det jag läste om sist kom jag på inte intresserar mig för fem öre!

• killika

Lady J: vilken svår fråga! utbildningen är ju så pass bred så det blir ju så mycket olika innehåll i allt vi gör.

Nu senast t ex fick vi konstruera en fiktiv vägledningsverksamhet, presentera våra idéer för klassen om upplägg och samtidigt knyta det till olika teorier om hur människan formar sin karriär!

Fast just nu sitter jag mest och svettas över en hemtenta där vi ska beskriva och jämföra olika karriärutvecklingsteorier med varandra. Mycket intressant däremot.

Man känner nu (jag som går sista terminen) att säcken håller på att knytas ihop.

Detta blev nog ett riktigt dåligt svar på din ursprungliga fråga, men det är svårt att beskriva. ta innehållet i kurserna och försök applicera det på sättet vi jobbar på (som skrivits tidigare i tråden) - seminarier, redovisningar, föreläsningar, auskultationer osv.

• Lady J

Killika: Jag tyckte det var ett bra svar :) Det är inte så lätt att förklara för någon som inte redan pluggar till det man ska förklara. Det låter helt intressant tycker jag :) Tur familjeliv finns så man kan fråga. Känns som bättre på nå vis om man vet vad man ger sig in på tycker jag. Då vet man ungefär vad man kan förvänta sig :)

• LadyK

Hej! Jag läser 2:a året på distans i Malmö.
    Jätterolig utbildning. Vi har sammanlagt 21 veckors praktik.Främst med Studievägledare som handledare, men en praktik var hos en lärare, och en ute hos andra eventuella arbetsgivare som ex. AF, omställningsföretag, bemanningsföretag och kompetensutvecklingsföretag.

Jag har haft en handledare som haft semestertjänst, och han menade att det skulle kunna vara en förhandlingsfråga.

Ingen av mina handledare har tjänat mer än 23000:- så jag tror också att det beror på var man bor. Någon var inte erbjuden mer än 19000, men det jobbet tog han inte.

Kul tråd som jag lägger i mina favoriter.

Svar på tråden Plugga till studievägledare?