• Lady J

Plugga till studievägledare?

Är det någon som pluggat eller pluggar till studie och yrkesvägledare? Jag funderar på att läsa till det och har kollat igenom vilka kurser som ingår i programmet, men skulle vilja veta lite mer ingående vad ni läst? Är det mycket grupparbeten? Nu ska jag dock plugga på distans om jag kommer in, men ändå roligt att veta! :)

• Svar på tråden Plugga till studievägledare?
  • sakoline

Jag pluggar till studievägledare :) På SU.

OopsyDaisy skrev 2009-01-21 21:08:37 följande:
    Jag läser sista terminen nu, helt otroligt att man snart är klar! Jättebra utbildning och som någon skrev: utvecklande för en själv också. Du får gärna fråga om du undrar något, jag vet inte vad jag ska berätta. Jo, jag kan säga att man har en 5 veckors praktik med information och 10 veckors praktik med vägledning. Så jäkla kul!!
    Vad menas med praktik med information?
  • OopsyDaisy
    sakoline skrev 2009-01-26 14:32:40 följande:
    Jag pluggar till studievägledare :) På SU. Vad menas med praktik med information?
    Då har man inga vägledningssamtal utan praktiken handlar om att träna på att ge information till klasser om t.ex. gymnasieprogram.

Vilken termin går du? Campus eller distans?
  • sakoline

OopsyDaisy skrev 2009-01-26 18:31:25 följande:

Då har man inga vägledningssamtal utan praktiken handlar om att träna på att ge information till klasser om t.ex. gymnasieprogram.Vilken termin går du? Campus eller distans?
    Termin 2, Campus :)
    Jätteroligt!
  • lallis
    Svar på #13
    va kul att hitta den här tråden....ska söka till studievägledare distans i stockholm i höst är det tänkt!....

skulle vilja höra lite mer om hur det är att jobba som det, är det stressigt, varierande...vill veta allt.

vad tjänar en studievägledare ungefär...?

Sen undrar jag om studievägledare har semestertjänst eller om de har som lärare ofta har...ferie eller vad det heter...och om man jobbar på sommaren när elerverna är lediga vad gör man då?
  • killika