• Lady J

Plugga till studievägledare?

Är det någon som pluggat eller pluggar till studie och yrkesvägledare? Jag funderar på att läsa till det och har kollat igenom vilka kurser som ingår i programmet, men skulle vilja veta lite mer ingående vad ni läst? Är det mycket grupparbeten? Nu ska jag dock plugga på distans om jag kommer in, men ändå roligt att veta! :)

• Svar på tråden Plugga till studievägledare?
  • skoom

Hej på er alla!

Jag följer denna tråd - om än så länge ganska tyst - med stort intresse då jag planerar att söka Studie- och yrkesvägledarutbildningen till hösten, distans Malmö. Härligt med erfarna som kan svara på frågor och ge tips, mycket värt för oss "ovetande"!

/Skoom

• LadyK

Hej igen!
    Vi påbörjar och avslutar varje kurs i Malmö, det kan bli mellan 3-5 dagar (alltså 2-4 nätter)som man är på Campus. Alltså åker vi ner ca 3 ggr/termin. Däremellan träffas vi på de basorter som har lärcenter knutna till MAH. Det kan bli ungefär 2-3 ggr/kurs. Dessutom träffas vi på eget initiativ för våra grupparbeten. Ibland går det att lösa över telefon/dator, men från MAH:s håll ser man gärna "riktiga" grupparbeten eftersom man vill åt gruppdynamiken. När vi är i Malmö bor i stort sett hela vår grupp på samma vandrarhem (City) som ligger jättebra, och som är superfräscht. Om man bara får reda på scheman i tid kan man få tag på jättebilliga tågbiljetter, men priserna stiger snabbt. De billigaste släpps 3 månader innan. Vi har i stort sett bara läst kurser om 10 veckor som alltså är en kombination av 2 områden. Nu läser vi t.ex arbetsliv och omvärld som lite förkortat innehåller nationalekonomi, statsvetenskap och arbetsmarknadspolitik. I slutet av denna kursen ligger 2 veckors praktik inom arbetsmarknadsområdet.

• LadyK

Ni som läser i Stockholm och Umeå, har ni mycket grupparbeten och hur gör ni? Träffas eller via telefon/dator?
    Skoom, vad kul! Jätterolig utbildning. Vilken distansort skall du välja, Växjö eller Varberg?

• skoom

LadyK: tack för fin malmöbeskrivning! Jag kommer i första hand - och troligtvis endast - söka Malmö via Varberg då jag bor i Göteborgsområdet. Du då - Växjö eller Varberg (du har säkerligen skrivit det någonstans i tråden, men jag minns inte just nu)?

• LadyK

Falköping, men det alternativet kommer inte att finnas nästa år.
    Vi har 2 goa göteborgstjejer med i vår grupp. Enligt våra lärare så är det goda jobbmöjligheter i just Gbg-området. Och med tanke på hur arbetsmarknaden ser ut just nu, så finns ju även många andra alternativ, om man inte absolut vill jobba inom skolvärlden. I 2;an har Varbergsgruppen ca 10 medlemmar, och de flesta bor på samma vandrarhem som vi.
    Utbildningen har blivit mycket bättre än jag vågat tro, och jag har lärt mig massor.

• skoom

LadyK: Falköping hade eventuellt t.o.m. varit bättre för mig? Synd att de har tagit bort den. Låter bra det dina lärare har informerat er om angående jobbmöjligheter i Göteborg, då jag i dagsläget känner att jag gärna vill arbeta inom skola efter examen. Hoppas att det ser likadant ut om 3,5 år när jag är klar :)! Var och som vad önskar du få jobb sen måntro?

• skoom

Ett par frågor till experterna :):

1. Är det någon här som vet om Stockholms distansutbildning erbjuder distansorter (så som Malmö har Varberg och Växjö)?

2. Ni som läser distans Stockholm:
    Vid hur många tillfällen per termin (och antal dagar per gång) måste man befinna sig på studieorten (i Stockholm i detta fall)?

/Skoom

• Lady J

Jag har också en fråga! Vissa utbildningar har ju som krav att man måste läsa en hel termin för att få ta studieuppehåll. Har ni någon aning om hur det är med studievägledarprogrammet?

Plussade i tisdags och har bf i slutet av oktober, men skulle gärna börja läsa ändå! Dels för att slippa de första veckorna jag måste vara i skolan, som är 2 v i sträck, så det som är bortgjort :D

• skoom

Hej allihopa,

nu har det varit tyst på denna tråd allt för länge :), därför har jag några frågor till dig som läser distansutbildningen på Stockholms universitet! Är det någon som vill och hinner svara?

Varma hälsningar Skoom.

• OopsyDaisy
    skoom skrev 2009-03-17 20:35:36 följande:
    Hej allihopa,nu har det varit tyst på denna tråd allt för länge :), därför har jag några frågor till dig som läser distansutbildningen på Stockholms universitet! Är det någon som vill och hinner svara?Varma hälsningar Skoom.
    Jag läser distans i Sthlm, vad vill du veta?
Svar på tråden Plugga till studievägledare?