• Lady J

Plugga till studievägledare?

Är det någon som pluggat eller pluggar till studie och yrkesvägledare? Jag funderar på att läsa till det och har kollat igenom vilka kurser som ingår i programmet, men skulle vilja veta lite mer ingående vad ni läst? Är det mycket grupparbeten? Nu ska jag dock plugga på distans om jag kommer in, men ändå roligt att veta! :)

• Svar på tråden Plugga till studievägledare?
  • Lady J

Trippel: Ja om man bor i samma stad är det ju tusen gånger enklare :) Jo jag hade också velat plugga samtidigt på ett sätt. Fast jag vet att när bebisen väl är ute kommer jag inte alls vara sugen på plugga utan bara vara mamma ett tag :) Får se vad jag får i fp, någorlunda mycket hoppas jag :D Haha! Nåja, det löser sig nog.

Guru: Jag funderade på pao-programmet där ett tag men ändrade mig när jag läste om studievägledarprogrammet och kände att det är min grej på en gång! :)

• Trippel
    Lady J skrev 2009-03-31 18:15:18 följande:
    Trippel: Ja om man bor i samma stad är det ju tusen gånger enklare :) Jo jag hade också velat plugga samtidigt på ett sätt. Fast jag vet att när bebisen väl är ute kommer jag inte alls vara sugen på plugga utan bara vara mamma ett tag :) Får se vad jag får i fp, någorlunda mycket hoppas jag :D Haha! Nåja, det löser sig nog.Guru: Jag funderade på pao-programmet där ett tag men ändrade mig när jag läste om studievägledarprogrammet och kände att det är min grej på en gång! :)
    Det kommer säkert inte jag vara heller
    Men distans är ju hemifrån så de kommer nog kännas bra ändå.
    Men jag pluggar hellre nu och blir klar så vi kan få lite högre levnads standard i familjen.
  • Guru

Lady J skrev 2009-03-31 18:15:18 följande:

Guru: Jag funderade på pao-programmet där ett tag men ändrade mig när jag läste om studievägledarprogrammet och kände att det är min grej på en gång! :)
    Kul att du hittat en utbildning du trivs på!

Jag är bara nyfiken på om det verkligen finns några sy-vägledare som jobbar inom privata sektorn. Det står på utbildningarnas hemsidor att möjligheten finns men jag undrar hur vanligt det är...
  • Lady J

Trippel: Jo exakt, det är ju en helt annan sak när det är på distans än om man hade varit tvungen att vara där varje dag. Man får nog rätt bra självdisciplin gällande pluggandet när man har barn också kan jag tänka mig. Har pluggat en del på universitet och om man bara tar tag i det och gör det man ska så går det bra och tar inte så lång tid :)

Guru: Fast jag har inte ens sökt än haha :) Men det kändes helt rätt när jag läste på universitetets hemsida om utbildningen. Hoppas verkligen att det kommer kännas rätt när jag väl börjar också, har redan börjat på en utbildning och sen hoppat av. Och dessutom lånat pengar 1,5 år redan, huja det blir mycket att betala tillbaka :P Det undrar jag också, så vi får hoppas någon har ett svar!

• killika

Jag tar examen nu till sommaren och måste säga att det är enbart din egen fantasi och "säljförmåga" som sätter gränserna var någonstans du kan jobba med den kompetensen du erhåller via utbildningen. Många, de flesta, tror att vi bara har kompetens att jobba i skolans värld, det är upp till dig att informera de om att så inte är fallet.

Själv har jag fått jobb som arbetskonsulent på ett privat företag som arbetar med att stötta, coacha individer med funktionsnedsättningarna adhd o asperger syndrom mot arbete på den reguljära arbetsmarknaden . En annan i klassen har fått en PA-funktion på det flygbolag hon jobbade på innan utbildningen. Det kan se väldigt olika ut. Att jobba som karriärcoach är väl det minsta problemet. Vem som helst kan ju kalla sig för coach nuförtiden.

Från och med nästa år ändrar de dessutom titeln på kandidatexamen till "fil kand i pedagogik med inriktning mot karriärutveckling och vägledning", det tror jag absolut kan bredda arbetsmarknaden ännu mer.

Ett hett tips är att utnyttja alla tillfällen som ges under utbildningen att gå ut till potentiella arbetsgivare utanför skolans värld och sälja in syv-kompetensen och dig själv.

lycka till

• Mandarina

För att bli studievägledare måste man läsa vid dom programmen?? Går det inte att kombinera ihop kurser själv?? Säg att man bor i göteborg och läser dom kurserna vid GBG univ. som finns och resterande på distans? låter krångligt att man ska läsa på distans och ändå vara närvarande så mycket...om man bor på annan ort, men det kanske brukar vara så...?

• Lady J

Gulletroll: Av vad jag har läst är det inte möjligt att läsa ihop kurser till en syo-examen. Jag kollade där jag ska läsa ifall det går att söka enstaka kurser (tänkte nu innan jag kan börja om jag kunde läsa någon kurs i alla fall) men inte en enda kurs går att söka som fristående. Men, jag är ingen expert och någon annan kanske kan svara bättre på din fråga :)

• killika

gulletroll: nästan alla kurser är utformade just för det programmet därför ges de inte somf ristående kurser på annat håll. Personligen tycker jag distansarna är inne på gränsen till för lite. Mycket av utbildningen bygger på reflektion och diskussion och inte att man ska sitta och plugga in teorier som man sedan ska tenta av. Man får ut jättemycket av att ses.

• Mandarina
    killika skrev 2009-04-01 10:10:03 följande:
    gulletroll: nästan alla kurser är utformade just för det programmet därför ges de inte somf ristående kurser på annat håll. Personligen tycker jag distansarna är inne på gränsen till för lite. Mycket av utbildningen bygger på reflektion och diskussion och inte att man ska sitta och plugga in teorier som man sedan ska tenta av. Man får ut jättemycket av att ses.
    Jo det är sant, håller med! Synd bara att inte utbildningen finns i göteborg
    Det verkar jätteintressant och det verkar vara ett roligt yrke!
  • Trippel
    killika skrev 2009-04-01 10:10:03 följande:
    Ungefär hur ofta är man inne om man går vanligt?
Svar på tråden Plugga till studievägledare?