• Lady J

Plugga till studievägledare?

Är det någon som pluggat eller pluggar till studie och yrkesvägledare? Jag funderar på att läsa till det och har kollat igenom vilka kurser som ingår i programmet, men skulle vilja veta lite mer ingående vad ni läst? Är det mycket grupparbeten? Nu ska jag dock plugga på distans om jag kommer in, men ändå roligt att veta! :)

• Svar på tråden Plugga till studievägledare?
  • Bästamorsan

Tack för länken =)

Tyvärr fattar jag inte =)
    Dvs hur ser man folkhögskolegruppen??
    Men jag ska ta o kolla det lite närmare framöver...

• Bästamorsan

A-ha nu hittade jag folkhögskola,
    tydligen BF =)
    Och det var ju låga intag i den gruppen, men så tar de inte in så många heller.
    Jag har ju iallafall tur att jag har högsta betyg där då =)

• mi vida
    Bästamorsan skrev 2009-04-04 13:14:50 följande:
    A-ha nu hittade jag folkhögskola,tydligen BF =)Och det var ju låga intag i den gruppen, men så tar de inte in så många heller.Jag har ju iallafall tur att jag har högsta betyg där då =)
    va skönt...då behöver du nog inte oroa dig=)
  • Lady J

Jag har en fråga till er som redan läser. Det är så att jag fått intyg på allt jag jobbat förutom på ett stäle där de inte hade kvar alla papper (litet privat ställe, klantskallar) och jag tänkte att jag kanske ska prova söka i år och se om det räcker ändå. Annars får jag skriva ner alla datum jag har på att jag jobbat där och be dom fixa intyg på det. Plus att jag jobbat mer sen jag bad om intyg från kommunen.

Frågan då kanske, haha. Hur gör man när man ska skicka in papperna? Går det att skanna in dom eller måste man skicka de via vanlig post? Studera funkar inte, och jag har försökt leta tidigare men inte hittat.

Och sen undrar jag ifall någon vet, om jag kommer in i år, om jag kan skjuta upp det så att jag börjar nästa höst?

• mi vida

Lady J skrev 2009-04-04 20:07:27 följande:

Jag har en fråga till er som redan läser. Det är så att jag fått intyg på allt jag jobbat förutom på ett stäle där de inte hade kvar alla papper (litet privat ställe, klantskallar) och jag tänkte att jag kanske ska prova söka i år och se om det räcker ändå. Annars får jag skriva ner alla datum jag har på att jag jobbat där och be dom fixa intyg på det. Plus att jag jobbat mer sen jag bad om intyg från kommunen.Frågan då kanske, haha. Hur gör man när man ska skicka in papperna? Går det att skanna in dom eller måste man skicka de via vanlig post? Studera funkar inte, och jag har försökt leta tidigare men inte hittat. Och sen undrar jag ifall någon vet, om jag kommer in i år, om jag kan skjuta upp det så att jag börjar nästa höst?
    oj...aldrig hört att man kan skjuta upp så men det vore ju väldigt bra om det går...
    Jag har fått skicka in via email. Har du räknat hur många timmar det blir åså eller?
    du borde ju se om du kommer in eller inte? hoppas det går bra för dig!
  • Lady J

Mi vida: Studera började visst funka just efter jag skrev så jag anmälde mig iaf :D Sen kom jag in på en bra sida där det stod om att skjuta upp studiestarten. Verkade som att det gick vid särskila sociala och medicinska skäl. Nej jag har inte gjort det, har jobbat timmar på flera olika ställen genom åren och det är så mkt :P Men man kan väl komplettera med mer fram till sommaren hoppas jag. Ska se till att få dom där timmarna också, har jobbat vid behov där i flera år. Har tur som sparat almanackor från -06 så jag har en del timmar uppskrivna där :D Hade varit jäkligt skönt att komma in nu men kunna skjuta upp det till nästa höst!

• sakoline
    Bästamorsan skrev 2009-04-04 11:00:48 följande:
    ...men jag har plan B o C o D just nu =)Vet inte ens om jag vågar läsa =)Men bara här inne ser man ju att just Stockholm distans verkar vara populärt...
    Jag läser campus och momentansvarig kom nästan - tolkar jag det som - och "bad" oss överväga att byta till distans om vi ville, då vi var många på campus (vanligtvis är det många antagna som hoppar av så de tar in extra elever men i år stannade alla) och få på distans (alltså långt ifrån fullsatt).
    Så även om det blir några fler sökande till hösten så tror jag inte att det blir någon jätterush till vår utbildning direkt. Har för mig att någon kom in med 10 i snitt bara... Så så stor skillnad tror jag seriöst inte att det blir :) Don't you worry!
  • mi vida
    sakoline skrev 2009-04-05 11:26:42 följande:
    Jag läser campus och momentansvarig kom nästan - tolkar jag det som - och "bad" oss överväga att byta till distans om vi ville, då vi var många på campus (vanligtvis är det många antagna som hoppar av så de tar in extra elever men i år stannade alla) och få på distans (alltså långt ifrån fullsatt).Så även om det blir några fler sökande till hösten så tror jag inte att det blir någon jätterush till vår utbildning direkt. Har för mig att någon kom in med 10 i snitt bara... Så så stor skillnad tror jag seriöst inte att det blir :) Don't you worry!
    Jag har 16,9....kan det hoppa upp så mycket tror ni? det är ju ändå massa som söer sig till högskolan iår och många som blitt av med jobben osm har familj så då lockar nog en distansutbildning. Vill så gärna komma in men känner m inervös.
    kolla på betygen 05 och då var det 16.99 för att komma in och det är fler som söker till högskolan nu än då....
  • OopsyDaisy
    Magiska under skrev 2009-04-02 20:53:11 följande:
    Hur ofta är du i skolan? Hur långa dagar? Hur många dagar i rad?
    Ledsen att jag inte svarat tidigare...

Vi är i skolan en hel vecka (alltså 9-16 dagar ungefär) vid varje kurs avslut och ny kurs början. Då är det intensiva dagar med föreläsningar, seminarier, diskussioner osv. Det blir mer komprimerat än om man läser på campus.
  • OopsyDaisy
    Gulletroll skrev 2009-04-02 21:24:05 följande:
    Är det mycket att plugga?? Alltså jag menar när man läser på distans så - blir det jättemycket att läsa själv??
    Ja, det är klart att man måste ha lite disciplin. Det är rätt mycket basgruppsarbete, vilket gör att man inte kan slappa för då sätts ju andra i skiten liksom. Vi har ett intranät där vi kommunicerar med varandra i klassen, fungerar fint. Ska vi ha diskussioner kan man göra det via RIX telefoni där man kan prata flera stycken samtidigt.

Egentligen tror jag inte att att det är mer att läsa själv på distans, för det är rätt mycket skrivande av rapporter och liknande hur man än gör.
Svar på tråden Plugga till studievägledare?