• Lady J

Plugga till studievägledare?

Är det någon som pluggat eller pluggar till studie och yrkesvägledare? Jag funderar på att läsa till det och har kollat igenom vilka kurser som ingår i programmet, men skulle vilja veta lite mer ingående vad ni läst? Är det mycket grupparbeten? Nu ska jag dock plugga på distans om jag kommer in, men ändå roligt att veta! :)

• Svar på tråden Plugga till studievägledare?
  • Unikus

Och det handlar alltså om 8 veckor per år? eller är det mer?

UNIK
  • Unikus

En till fråga, när man räknar sitt meritvärde, kan jag tillgodoräkna mig mina tidigare 72 högskolepoäng?

UNIK
  • Jättekul

Ta kontakt med studievägledaren för studie-och yrkesvägledarprogrammet på det universitet du har tänkt gå på så får du svar på alla dina frågor.

• Anna Paulita
    Unikus skrev 2012-03-30 11:46:49 följande:
    Det tar knappt två timmar, så jag hinner. Känner att jag vill pendla på dagarna, och jag pratade med ansvarig för programmet och hon trodde att det skulle funka bra...
    Går du där? 

Jag läser på campus och går nu sista terminen, men vi träffar ju distansstudenterna när de är på plats. Det blir ju väldigt långa dagar de veckorna ni har föreläsningar, men känner du att det funkar för dig är det ju bara att tuta och köra.
  • Anna Paulita
    Unikus skrev 2012-03-30 11:47:50 följande:
    Och det handlar alltså om 8 veckor per år? eller är det mer?

Januari, februari, mars, april, maj, augusti, september, oktober, november och december. 10 tillfällen/veckor,
  • Anna Paulita
    Unikus skrev 2012-03-30 15:39:13 följande:
    En till fråga, när man räknar sitt meritvärde, kan jag tillgodoräkna mig mina tidigare 72 högskolepoäng?

Det tror jag inte, jag vet inte om det finns poängförtur. Däremot kan du ev tillgodoräkna kurser på programmet om det är sådant vi läser som du redan läst. vad har du läst?
  • Unikus
    Anna Paulita skrev 2012-03-30 16:21:30 följande:
    Det tror jag inte, jag vet inte om det finns poängförtur. Däremot kan du ev tillgodoräkna kurser på programmet om det är sådant vi läser som du redan läst. vad har du läst?
    Samhällsvetarprogrammet inriktning kulturgeografi som inte alls blev som jag trodde, känns lite misslyckat då jag började 2010 och nu när vi kommer till huvudinriktningen så blir det helt fel
    UNIK
  • Unikus
    Anna Paulita skrev 2012-03-30 16:20:23 följande:
    Januari, februari, mars, april, maj, augusti, september, oktober, november och december. 10 tillfällen/veckor,
    en vecka i månaden som kommer bli extrem tuff med andra ord.. Undrar om det är någon annan som gett sig på pendling..?
    UNIK
  • Anna Paulita
    Unikus skrev 2012-03-30 21:25:40 följande:
    Samhällsvetarprogrammet inriktning kulturgeografi som inte alls blev som jag trodde, känns lite misslyckat då jag började 2010 och nu när vi kommer till huvudinriktningen så blir det helt fel

Vad har du läst för kurser? Jag vet inte alls vad som ingår men om du berättar så märker jag om det matchar alls med våra.
  • Anna Paulita
    Unikus skrev 2012-03-30 21:26:41 följande:
    en vecka i månaden som kommer bli extrem tuff med andra ord.. Undrar om det är någon annan som gett sig på pendling..?

Det finns det nog, men det är nog folk med någon timmes resväg. Du har inte möjlighet att bo över de veckorna?
  • Unikus
    Anna Paulita skrev 2012-03-30 22:09:55 följande:
    Vad har du läst för kurser? Jag vet inte alls vad som ingår men om du berättar så märker jag om det matchar alls med våra.
    Vi har läst om sveriges politik, EU, turismen och den globala ekonomin och såna saker men nu den här terminen började vi med Geografiska informations system och det gav mig kalla kårar...
    Senaste terminen har vi läst med turistprogrammet och själva kulturgeografin här är nerlagd, så vi är sista kullen som går ( vi är för övrigt 4 elever) Det råder stort missnöje över läraren som har konstig inställning och många har haft problem att komma vidare i kurserna..

UNIK
  • Unikus
    Anna Paulita skrev 2012-03-30 22:11:01 följande:
    Det finns det nog, men det är nog folk med någon timmes resväg. Du har inte möjlighet att bo över de veckorna?
    Nej jag har svårt för att kunna göra det :-/ Nu har jag inte kommit in heller och kollar statistiken från förra året och meritvärdet låg ganska högt där ser jag, jag ligger på 16 i urvalsgrupp 2..och det var högre såg jag nu.
    UNIK
  • Anna Paulita
    Unikus skrev 2012-03-31 16:46:43 följande:
    Vi har läst om sveriges politik, EU, turismen och den globala ekonomin och såna saker men nu den här terminen började vi med Geografiska informations system och det gav mig kalla kårar...
    Senaste terminen har vi läst med turistprogrammet och själva kulturgeografin här är nerlagd, så vi är sista kullen som går ( vi är för övrigt 4 elever) Det råder stort missnöje över läraren som har konstig inställning och många har haft problem att komma vidare i kurserna..

Vi läser en kurs i Politik/statsvetenskap dock med inriktning mot skolväseendet, men eventuellt skulle de kunna låta dig tillgodoräkna det. Annars låter det inte som om något av det du läser matchar det som vi läser på syv programmet.

Usch då, 4 missnöjda elever som har svårt att komma vidare. Låter inge vidare alls.
  • Unikus
    Anna Paulita skrev 2012-03-31 16:51:55 följande:
    Vi läser en kurs i Politik/statsvetenskap dock med inriktning mot skolväseendet, men eventuellt skulle de kunna låta dig tillgodoräkna det. Annars låter det inte som om något av det du läser matchar det som vi läser på syv programmet.

Usch då, 4 missnöjda elever som har svårt att komma vidare. Låter inge vidare alls.
    Nej den här terminen var det krav att klara ev en del kurser för att gå vidare till kursen som börjar nu på måndag. Det är svårt om man väntar på en omtenta som kommer i augusti...

Studievägledarna, dom få vi har..har varit på dom huvudansvariga för kurserna att lägga alla tentor inom tiden innan kurserna börjar för att så många elever som möjligt ska klara sig.. Men det har dom inte haft lust med, så det är några stycken som alltså inte kan plugga vidare om vi säger så, så man lär paniksöka kurser med restplatser eller göra studieuppehåll, eller vad nu som händer :-/ 
    UNIK
  • Sapphire

ngn som kan berätta vad som ingår i studie- och yrkesvägledare i su?

alltså vad läser man? jag gillar inte ekonomi och politik, innehåller utbildningen det?

• G0thicca

Livar upp den här tråden ORDENTLIGT nu efter två år! Jag skulle vilja höra hur det är att studera på distans i Umeå. Jag bor i Piteå och vill bo kvar här då jag har familj, hur ofta behöver man vara på plats ungefär? :) Står 4-6 tillfällen per år, men står ju inget om att det är hela veckor, vilket jag förstår att det är...

Tyckte jag läste här tidigare i tråden att man vid utbildningsstarten ska vara på plats de två första veckorna! Det betyder ju att jag måste bo på annan ort i två veckor. Har inte direkt någon bekant i Umeå och känns onödigt att bo på vandrarhem så länge... Känns inte så mycket som distans för mig om det är två veckor i sträck måndag-fredag :/

Annars är jag jättepeppad på utbildningen!!

• missan75
    Sapphire skrev 2012-04-15 22:01:12 följande:

ngn som kan berätta vad som ingår i studie- och yrkesvägledare i su?

alltså vad läser man? jag gillar inte ekonomi och politik, innehåller utbildningen det?

En kurs arbetsmarknadsekonomi och en kurs skolpolitik om 7,5 vardera innehåller utbildningen. I övrigt samtalsmetodik, beteendevetenskap och kurser om yrken och näringar.
  • missan75
    G0thicca skrev 2014-01-07 04:36:23 följande:

Livar upp den här tråden ORDENTLIGT nu efter två år! Jag skulle vilja höra hur det är att studera på distans i Umeå. Jag bor i Piteå och vill bo kvar här då jag har familj, hur ofta behöver man vara på plats ungefär? :) Står 4-6 tillfällen per år, men står ju inget om att det är hela veckor, vilket jag förstår att det är...

Tyckte jag läste här tidigare i tråden att man vid utbildningsstarten ska vara på plats de två första veckorna! Det betyder ju att jag måste bo på annan ort i två veckor. Har inte direkt någon bekant i Umeå och känns onödigt att bo på vandrarhem så länge... Känns inte så mycket som distans för mig om det är två veckor i sträck måndag-fredag :/

Annars är jag jättepeppad på utbildningen!!

En vecka per månad, alla månader det är undervisning. Att de börjar med två veckor när utbildningen startar är ju inte så konstigt, det är mycket nytt i början.

Hur onödighet det är eller ej hänger ju på hur gärna du vill gå utbildningen tänker jag.
  • G0thicca

Får inte riktigt ihop det med "4-6 träffar per år" med en hel vecka per månad. Du läste alltså distans i Umeå? 

Svar på tråden Plugga till studievägledare?