• Lady J

Plugga till studievägledare?

Är det någon som pluggat eller pluggar till studie och yrkesvägledare? Jag funderar på att läsa till det och har kollat igenom vilka kurser som ingår i programmet, men skulle vilja veta lite mer ingående vad ni läst? Är det mycket grupparbeten? Nu ska jag dock plugga på distans om jag kommer in, men ändå roligt att veta! :)

• Svar på tråden Plugga till studievägledare?
  • mi vida
    killika skrev 2009-04-01 21:37:06 följande:
    som jag skrivit förut så är det enbart du själv som begränsar dina möjligheter till arbete utanför skolans värld. problemet ligger inte i utbildningen och innehållet i den utan problemet ligger hos arbetsgivare som inte vet vilken bred kompetens vi faktiskt har. de flesta tror ju att vi bara kan jobba inom skolans fyra väggar för att det är ingen som har sagt något annat.det är alltså upp till dig om du vill ha ett arbete utanför skolans värld med högre lön.. Sen så måste jag säga att medellönen för studie- och yrkesvägledare inom skolans värld ligger på ca 26000 idag och det är väl inte så lågt? finns massa andra yrken där folk pluggar tre år på universitet där man ligger mycket lägre (lärare, sjuksköterskor etc).Kör så det ryker!
    är du säker på att den ligger på 26.000. medel var 24.000 om man ska tro statistiken jag läst?

jg tror inte det är enbart jag som sätter gränserna, utbildningen kanske är bred men tror som du säger att arbetsgivare ser det som ett skolyrke och det är ju ändå dem som anställer. ...tror inte det är så lätt som du får det att låta. Inte för att vara negativ men tror som sagt inte att man är först på listan när det gäller inom det privata...
  • killika

mi vida: jag tar som sagt examen nu i sommar och talar enbart utifrån egna erfarenheter (íaf när det gäller mig och min klass). Där är det inga som stött på problem än så länge att hitta jobb utanför skolans värld. Men man måste ju såklart tro på det själv, det förstår jag. Känner du att det kan bli svårt att hitta jobb utanför skolans värld redan innan du ens har sökt utbildningen så kanske du borde kolla efter något annat? Det finns ju hur mycket som helst att välja på =)

o angående lönestatistiken var det från en utbildningsdag på Saco som jag fick de siffrorna.

Gulletroll: utbildningen på distans och campus ska vara likvärdiga så det borde de väl inte göra? många som går campus börjar jobba som vägledare (eller liknande) långt innan de är färdiga, då är man ju redan inne på arbetsmarknaden och har samlat en massa erfarenhet.

Himla kul att det är så många som är intresserade!

• killika

många som går distans börjar jobba under studiernas gång menar jag såklart!

• killika

måste också passa på att berätta att från och med i höst startar även ett jättespännande Masterprogram i karriärutveckling och vägledning (för den som inte nöjer sig med 3 år...)

Det kommer gå på distans med uppsamlingsort Stockholm (än så länge, sen kanske det blir lite i Umeå och Malmö också..)

• Mandarina
    killika skrev 2009-04-02 07:19:41 följande:
    många som går distans börjar jobba under studiernas gång menar jag såklart!
    Att det börjar arbeta samtidigt som de pluggar?? Hinner man det?? Har fått för mig att man sitter nerbäddad i sina böcker 24/7....?!?

När man inte läser på distans - hur kan schemat se ut då? Hur mga timmar i veckan är man så att säga i skolan??
  • Lady J

Gulletroll: När jag pluggade, icke på distans och heltid, hade jag hunnit jobba. Fast jag valde att inte göra det :P Men hade jag gjort det jag skulle på en gång hade jag haft massor med tid att jobba :)

• Anna Paulita

Den här tråden lägger jag till mina favoriter, pluggar andra terminen på SU på Campus i samma klass som Sakoline.

SKa kolla mer när jag kommer hem från skolan i dag...;)

• Marlene1980
    Gulletroll skrev 2009-04-02 07:30:15 följande:
    Att det börjar arbeta samtidigt som de pluggar?? Hinner man det?? Har fått för mig att man sitter nerbäddad i sina böcker 24/7....?!?När man inte läser på distans - hur kan schemat se ut då? Hur mga timmar i veckan är man så att säga i skolan??
    Att jobba halvtid och plugga på distans är ju helt klart den bästa lösningen iom att man då slipper ta studielån. Jag lär göra så och då behöver jag bara ha barnen på förskolan på halvtid också..
  • Mandarina
    Marlene1980 skrev 2009-04-02 08:12:36 följande:
    Att jobba halvtid och plugga på distans är ju helt klart den bästa lösningen iom att man då slipper ta studielån. Jag lär göra så och då behöver jag bara ha barnen på förskolan på halvtid också..
    Ja det hade ju vart perfekt, att slippa ta studielån eftersom man redan pluggat en del o redan har en skuld....så kan man plugga på distans o samtidigt arbeta extra o få in en slant varje månad så är det perfekt!! Nu blev jag ännu mera sugen
  • Mandarina

Lady J skrev 2009-04-02 08:05:07 följande:

Gulletroll: När jag pluggade, icke på distans och heltid, hade jag hunnit jobba. Fast jag valde att inte göra det :P Men hade jag gjort det jag skulle på en gång hade jag haft massor med tid att jobba :)
    Det låter ju jättebra ju!! Har aldrig pluggat på uni. så jag vet inte riktigt hur upplägget är ( har läst KY-utbildning som man verkligen var tvungen att lägga ner hela sin själ i skolan för att hinna med allt, då hade dom iofs varnat för att det var grymt mkt att göra, läste på IHM Business school)

Någon här som läser på distans i Malmö via Varberg??
Svar på tråden Plugga till studievägledare?