• Lady J

Plugga till studievägledare?

Är det någon som pluggat eller pluggar till studie och yrkesvägledare? Jag funderar på att läsa till det och har kollat igenom vilka kurser som ingår i programmet, men skulle vilja veta lite mer ingående vad ni läst? Är det mycket grupparbeten? Nu ska jag dock plugga på distans om jag kommer in, men ändå roligt att veta! :)

• Svar på tråden Plugga till studievägledare?
  • Lady J

Marlene & Gulletroll: Jag lär nog också göra så, men inte första terminen och kanske inte första året heller. Men sen ska jag nog försöka jobba lite så jag inte behöver låna fullt. Har redan lånat över 1,5 år nämligen :( När barnen blir lite större så är det ju möjligen roligt för dom att vara på dagis också, och man behöver ju inte ha dom där på heltid som någon av er sa :)

Gulletroll (igen): Ja när jag pluggade var det inte alls så. Eller visst, ibland var det ju lite mer men ibland mindre. Och det var inte direkt så att jag kände att jag la ner all min tid på skolan heller. Fast kring tentor och sånt är det klart att det är mer, då skulle jag nog faktiskt inte vilja jobba så mkt :P

• OopsyDaisy
    Gulletroll skrev 2009-04-02 07:30:15 följande:
    Att det börjar arbeta samtidigt som de pluggar?? Hinner man det?? Har fått för mig att man sitter nerbäddad i sina böcker 24/7....?!?När man inte läser på distans - hur kan schemat se ut då? Hur mga timmar i veckan är man så att säga i skolan??
    Jag läser på distans i Sthlm och 75% av min klass jobbar redan som syv. Många heltid! Själv jobbar jag 50% som syv och visst det är tufft, men det går.

Precis på samma sätt som att det går när man har barn, jag har två under 4 år så det blir många sena nätter man sitter och pluggar. Men allt går!
  • Magiska under
    OopsyDaisy skrev 2009-04-02 20:45:12 följande:
    Jag läser på distans i Sthlm och 75% av min klass jobbar redan som syv. Många heltid! Själv jobbar jag 50% som syv och visst det är tufft, men det går.Precis på samma sätt som att det går när man har barn, jag har två under 4 år så det blir många sena nätter man sitter och pluggar. Men allt går!
    Hur ofta är du i skolan? Hur långa dagar? Hur många dagar i rad?
    ***Tindra 060915***Ludvig 080702***
  • Mandarina
    Jag läser på distans i Sthlm och 75% av min klass jobbar redan som syv. Många heltid! Själv jobbar jag 50% som syv och visst det är tufft, men det går.Precis på samma sätt som att det går när man har barn, jag har två under 4 år så det blir många sena nätter man sitter och pluggar. Men allt går!
    Är det mycket att plugga?? Alltså jag menar när man läser på distans så - blir det jättemycket att läsa själv??
  • mi vida
    killika skrev 2009-04-02 07:17:33 följande:
    mi vida: jag tar som sagt examen nu i sommar och talar enbart utifrån egna erfarenheter (íaf när det gäller mig och min klass). Där är det inga som stött på problem än så länge att hitta jobb utanför skolans värld. Men man måste ju såklart tro på det själv, det förstår jag. Känner du att det kan bli svårt att hitta jobb utanför skolans värld redan innan du ens har sökt utbildningen så kanske du borde kolla efter något annat? Det finns ju hur mycket som helst att välja på =)o angående lönestatistiken var det från en utbildningsdag på Saco som jag fick de siffrorna.Gulletroll: utbildningen på distans och campus ska vara likvärdiga så det borde de väl inte göra? många som går campus börjar jobba som vägledare (eller liknande) långt innan de är färdiga, då är man ju redan inne på arbetsmarknaden och har samlat en massa erfarenhet.Himla kul att det är så många som är intresserade!
    men bara för att jag är skeptisk till att det är så lätt som du beskriver det att få jobb inom det mesta så betyder det väl inte att jag ska söka mig till något annat. har inte med att göra hurvida jag tror på mig själv eller inte. jag vet att det finns mycket att välja på men det är det här jag känner mig intresserad av. vad härligt att dina erfarenheter är att man kan få jobb vart man vill bara man tror på sig själv.
  • Guru

Verkar vara många kvinnor som läser syv.

Någon som har statistik?

Eller en uppskattning av fördelningen i klassen?

• Guru
    Jag läser på distans i Sthlm och 75% av min klass jobbar redan som syv. Många heltid! Själv jobbar jag 50% som syv och visst det är tufft, men det går.
    Wow! Hur länge ska man ha läst innan man kan få jobb?
  • Anna Paulita
    Guru skrev 2009-04-03 00:17:45 följande:
    Verkar vara många kvinnor som läser syv.Någon som har statistik?Eller en uppskattning av fördelningen i klassen?
    Jag är lite osäker på exakt hur mångavi är i vår klass, men jag tror runt 30 och de är 3 stycken killar. Så 10%. :P

Just nu har vi en fd syv som lärare, han är man. Men visst är det få män i branchen.
  • Anna Paulita
    Guru skrev 2009-04-03 00:19:03 följande:
    Wow! Hur länge ska man ha läst innan man kan få jobb?
    Jag kan tänka mig efter termin 4, om man inte har tidigare syv erfarenhet som outbildad.
  • Bästamorsan

Har 3 småbarn (upp till 4år) hur långa dagar kan man tänka att de behöver gå på dagis för att man ska fixa att hinna med allt pluggande?
    Och jag är inte helt "dum" men ha inte superlätt för mej med studier heller =)

Svar på tråden Plugga till studievägledare?