• Lady J

Plugga till studievägledare?

Är det någon som pluggat eller pluggar till studie och yrkesvägledare? Jag funderar på att läsa till det och har kollat igenom vilka kurser som ingår i programmet, men skulle vilja veta lite mer ingående vad ni läst? Är det mycket grupparbeten? Nu ska jag dock plugga på distans om jag kommer in, men ändå roligt att veta! :)

• Svar på tråden Plugga till studievägledare?
  • Mandarina
    Anna Paulita skrev 2009-04-03 11:46:45 följande:
    Det beror ju mycket på hur det ser ut då, helst skulle jag faktiskt jobba med rekrytering och jag hoppas det inte är helt omöjligt då jag har en kurs som heter "Arbetsmarknadskunskap och personaladministration" i bagagat också, den finns som b kurs också och den kommer jag nog söka som back up när jag är klar på SYV programmet.Jag är också nyfiken på att jobba på arbetsförmedlingen eller jobbtorg, i vilket fall jobbar jag helst med vuxna. Men kommer förmodligen söka jobb på gymnasieskolor och universitet också. Om det finns några. ;) Skulle även tycka att ett jobb på ett större företag som har god karriärsutveckling internt vore hur kul som helst. :) Såg ett sådant jobb på IKEA precis när jag började min utbildning. :)Vad som lockade mig...det var väl delvis att jag har själv alltid haft ganska dåliga syv:are och haft väldigt svårt att komma underfund med vad jag ville själv, jag vill vara en bättre förebild och hjälp än de jag har träffat. Kan jag hjälpa någon förvirrad person med framtida studie och karriärsval är det toppen. :)
    Alltså jag är grymt lockad till att läsa denna utbildningen!! Men känner mig kluven då jag redan läst en gång och trodde jag var färdigutbildad....åh så kommer man på att det var nog inte detta jag ville göra ( har läst en KY-utbildnig på IHM inom ekonomi o marknadsföring). Trivs inte alls på jobbet men samtidigt har jag o sambon tänkt skaffa barn ngn under 2010 och ev flytta till radhus men om man ska börja plugga får man ju tänka om helt då ekonomin blir annourlunda...barn kan man ju skaffa ändå o ta studieuppehåll men radhus får ju vänta ....hade tänkt plugga på distans isåfall o jobba extra så man slipper ta en massa studielån.
    Åh vad svårt....
  • Lady J

Marlene: Jag tror det var en vecka på skolan, 2 månaders hemmaplugg, en vecka i Umeå osv. Finns ett schema för distansare på deras hemsida. I början måste man dock vara där två veckor. Vart bor du om du har 32 mil dit? Tänkte eftersom jag har 26 typ :)

• LadyK

Åh vad kul att det blivit lite fart på denna tråden. Länge sedan jag var inne då jag har haft praktik och haft en Malmö-vecka.
    Många har diskuterat hur och hur mycket man läser på distans, och jag tror det skiljer sig åt beroende på var man studerar. Som jag hört är Sthlm-distansen mer en "ren" distans, men rätta mig om jag har fel. I Malmö är jag 3-4 ggr/termin alltifrån 3-5 dagar och däremellan träffas vi på basorterna kanske 2-3 ggr a´1 dag.

Dessutom är det som någon skrev ett väldigt fokus på att träffas IRL när det gäller grupparbeten då man vill åt gruppdynamiken som man går miste om annars. Det skall erkännas att vi haft en del konflikter i vår grupp då de som jobbar har svårt att släppa detta och vara med och grupparbeta. Vi andra som jobbar på inringning eller har extrajobb hävdar att vi tar studielån för att kunna studera på dagtid och inte på kvällar och helger, så det kan vara svårt att få ihop. De flesta i gruppen jobbar alltså, men har inte en fast anställning på exempelvis 50% då det kan vara svårt att lösa om inte alla är överens.

I Malmö läser vi mest 10-veckors kurser om 15 poäng och vi har räknat på antal sidor kurslitteratur i varje kurs, det brukar ligga på mellan 1000-1200 sidor. Mest svenska men även en del engelsk litteratur.Till det kommer några grupparbeten, seminarier och en hemtenta på 2 dagar.

Till dig som skrev om alternativa arbetsplatser kan jag berätta att Malmö har en arbetslivspraktik i kursen Arbetsliv och Organisation. Den är på 2 veckor och de flesta berättade under praktikredovisningen att de var väldigt nöjda. Vi fick veta att privata företag och aktörer nu börjat få upp ögonen för oss SYV:are och börjat ringa till både Malmö och Varberg för att få namn på de som snart skall gå ut sista året. Själv var jag på en privat jobbförmedling/rekryteringsföretag och blev jättesugen på att jobba så.
    Lite går ju trenden mot att kommunerna sparar ju mindre barnkullarna blir och då blir ju privata företag genast mer lockande.

• LadyK

Glömde säga att vi även har 21 veckors praktik uppdelat på 3 år. De flesta inom skolans värld men alltså en del valfria och en del riktade mot övriga arbetslivet.

• mi vida

Igår bestämde jag mig för att det blir studievägledare jag läser. Jag bor väldigt långt från alla tre städer med den utbildningen så det får bli stockholm distans.

Kände mig 110% på att jag skulle komma in, kollade på vhs för lägsta betyget 08. det låg ju bara strax över tio. Men nu stod det i en artikel att mer än någonin söker till högskolan pga konjukturen! och sen så gick jag in å kollade hur det såg ut 07 06 ocg 05 och oj ad mycket högre det va då....07 låg det på över 13. 06 låg det på nästan 16 och 05 var det 16.99.

Och nu är det mer folk som söker sig till högskolan än de åren....nu blev jag jättestressad. Kanske inted kommer in =( man kanske ska ha en reservplan.

• Bästamorsan

mi vida skrev 2009-04-04 10:37:28 följande:

Igår bestämde jag mig för att det blir studievägledare jag läser. Jag bor väldigt långt från alla tre städer med den utbildningen så det får bli stockholm distans. Kände mig 110% på att jag skulle komma in, kollade på vhs för lägsta betyget 08. det låg ju bara strax över tio. Men nu stod det i en artikel att mer än någonin söker till högskolan pga konjukturen! och sen så gick jag in å kollade hur det såg ut 07 06 ocg 05 och oj ad mycket högre det va då....07 låg det på över 13. 06 låg det på nästan 16 och 05 var det 16.99.Och nu är det mer folk som söker sig till högskolan än de åren....nu blev jag jättestressad. Kanske inted kommer in =( man kanske ska ha en reservplan.
    Måste kolla med, söker på folkhögskoleomdöme...
  • Bästamorsan

...men jag har plan B o C o D just nu =)
    Vet inte ens om jag vågar läsa =)
    Men bara här inne ser man ju att just Stockholm distans verkar vara populärt...

• mi vida
    Måste kolla med, söker på folkhögskoleomdöme...
    Jaha...hur går det till, det är alltså inte på betyg?
  • Bästamorsan

mi vida skrev 2009-04-04 11:01:31 följande:

Jaha...hur går det till, det är alltså inte på betyg?
    Finns en speciell grupp för elever som läst på folkhögskola.

Hittar inte lägsta betyg :,( nån som kan länka?
Svar på tråden Plugga till studievägledare?