• Lady J

Plugga till studievägledare?

Är det någon som pluggat eller pluggar till studie och yrkesvägledare? Jag funderar på att läsa till det och har kollat igenom vilka kurser som ingår i programmet, men skulle vilja veta lite mer ingående vad ni läst? Är det mycket grupparbeten? Nu ska jag dock plugga på distans om jag kommer in, men ändå roligt att veta! :)

• Svar på tråden Plugga till studievägledare?
  • killika

shit! vi har både lady J och lady K i tråden. Finns hela alfabetsuppsättningen av lady här på f-liv eller? =)

• Lady J

Haha, här är vi fin i kanten allt :) Nej, jag skojade bara! Hade svårt att välja namn när jag ville vara anonym. Man kan ju inte använda sitt vanliga namn eller de vanliga "smeknamnen" då blir man ju igenkänd :)

• LadyK

Samma här, bara blev så.
    Jag tänkte fråga er som läser i Stockholm hur era olika praktiker ser ut, ligger det varje termin eller har ni några få fast under längre tid?

• sakoline

Jag tror (läser bara t2 nu) att praktik ligger under termin 3 och 5.

• LAV0LINA

Hoppar in här med en fråga - om man läser på distans (närmast för mig är Umeå som ligger 20 mil bort) kan man göra praktik i sin hemstad eller måste man göra praktiken i närheten av skolan?
    Hur många terminer är utbildningen på?

• LadyK

Vi som läser i Malmö, ordnar själv praktik i eller runt vår hemstad. Den skall godkännas av MAH innan. Vi har allt mellan 2 veckor upp till 6 veckor/termin. Jag har precis läst hälften av tiden och har gjort sammanlagt 10 veckors praktik nu, det är verkligen jätteroligt!
    6 terminer läser man, alltså 3 år. Utbildningen är en yrkesexamen.

• killika

tillägger till Lady K.. Utbildningen är både en yrkesexamen och den ger dessutom en kandidatexamen! Två flugor på smällen!

På SU i Stockholm är det nytt med praktikupplägget. Man har 5 veckors praktik vid 3 olika tillfällen. har inte riktigt koll på när, men allt sånt där finns att se på utbildningens kursplan på skolans hemsida.

• Magiska under

Hur funkar det att läsa på distans till malmö resp SU? Hur ofta måste man vara i skolan?

• Lady J

Lavolina: Ja det var ju en bra fråga! För mig kommer det inte funka att ha praktiken i Umeå!

Svar på tråden Plugga till studievägledare?