• Lady J

Plugga till studievägledare?

Är det någon som pluggat eller pluggar till studie och yrkesvägledare? Jag funderar på att läsa till det och har kollat igenom vilka kurser som ingår i programmet, men skulle vilja veta lite mer ingående vad ni läst? Är det mycket grupparbeten? Nu ska jag dock plugga på distans om jag kommer in, men ändå roligt att veta! :)

• Svar på tråden Plugga till studievägledare?
  • Mandarina

Vi väntar med barn pga andra anledningar så i år blir det inget, troligtvis sätter vi igång bebbeverkstan ngn under 2010. Men jag längtar såååå....känner oxå att jag vill vidare från mitt nuvarande yrke och påbörja nåt annat innan bebis. Men samtidigt blir man ju inte direkt yngre, men 30 e väl kanske inte allt för gammalt ändå....

Vad har du tänkt att arbeta med med tanke på dina kurser du läst? Dvs om du inte ska läsa till studievägledare.

• skoom

Gulletroll: Jag förstår. 2010 är inte så långt kvar och 30 år är ingen ålder!

Jag har läst de flesta av kurserna inom lärarprogrammet men tyckte inte riktigt att det kändes helt rätt. Jag önskar dock gärna stanna innanför skolans väggar men på ett annat vis, varför jag tror och hoppas att SYV passar mig fint.

Dags att väcka dottern min, nu ska det ut och solas! :)

Ha det gott så länge!

• Mandarina
    skoom skrev 2009-04-01 14:38:56 följande:
    Gulletroll: Jag förstår. 2010 är inte så långt kvar och 30 år är ingen ålder!Jag har läst de flesta av kurserna inom lärarprogrammet men tyckte inte riktigt att det kändes helt rätt. Jag önskar dock gärna stanna innanför skolans väggar men på ett annat vis, varför jag tror och hoppas att SYV passar mig fint.Dags att väcka dottern min, nu ska det ut och solas! :)Ha det gott så länge!
    Tack detsamma!
  • Lady J

Marlene1980: Det är till Umeå jag ska söka. Om du tänkte på distansutbildningen så ligger schemat för förra starten ute så du kan kika om du vill. Lite klurigt att hitta på deras hemsida bara.

Jag hoppas det kommer gå bra att plugga med barn, såg att ni diskuterade det. Har bf i slutet av oktober och planerar att börja plugga nästa höst. Då slipper vi skola in barnet på dagis alltför tidigt eftersom det kan vara hemma med mig och jag får plugga när hon/han sover och på kvällar. Sen får sambon vara hemma de veckor jag måste vara i skolan. Har som sagt 26 mil dit. Var väl var 8:onde vecka man var tvungen att vara där tror jag, så inte så ofta även om man helst hade velat vara hemma liksom :)

• mi vida

det jag känner just med att läsa till studievägledare är att lönen är mindre bra med tanke på att det är tre års utbildning, därför känner jag inte att jag kan ta massa studielån till detta program....känns jättejobbigt. därför känner jag att jag måste jobba halvtid iallfall medan jag pluggar eller kanske läsa dubbelt...ingen annan som gjort bägge?

• Mandarina

mi vida skrev 2009-04-01 18:39:01 följande:

det jag känner just med att läsa till studievägledare är att lönen är mindre bra med tanke på att det är tre års utbildning, därför känner jag inte att jag kan ta massa studielån till detta program....känns jättejobbigt. därför känner jag att jag måste jobba halvtid iallfall medan jag pluggar eller kanske läsa dubbelt...ingen annan som gjort bägge?
    Har oxå förstått att det kanske inte är jättehög lön men det verkar som att man kan göra mer "änbara" arbeta som studievägledare på en skola eller på arbetsförmedlingen. Man kan bli karrirärcoach, arbeta på ett privat bolag osv....
  • mi vida
    Gulletroll skrev 2009-04-01 19:03:45 följande:
    mi vida skrev 2009-04-01 18:39:01 följande:
    Har oxå förstått att det kanske inte är jättehög lön men det verkar som att man kan göra mer "änbara" arbeta som studievägledare på en skola eller på arbetsförmedlingen. Man kan bli karrirärcoach, arbeta på ett privat bolag osv....
    mm...men ärligt har jag inte fått uppfattninen om att marknaden utanför skolan är så stor alls och att de ofta väljer folk med en annan utbildning till det. men detta är inget jag vet med säkerhet men har läst om det åså.....
  • killika

som jag skrivit förut så är det enbart du själv som begränsar dina möjligheter till arbete utanför skolans värld. problemet ligger inte i utbildningen och innehållet i den utan problemet ligger hos arbetsgivare som inte vet vilken bred kompetens vi faktiskt har. de flesta tror ju att vi bara kan jobba inom skolans fyra väggar för att det är ingen som har sagt något annat.

det är alltså upp till dig om du vill ha ett arbete utanför skolans värld med högre lön.. Sen så måste jag säga att medellönen för studie- och yrkesvägledare inom skolans värld ligger på ca 26000 idag och det är väl inte så lågt? finns massa andra yrken där folk pluggar tre år på universitet där man ligger mycket lägre (lärare, sjuksköterskor etc).

Kör så det ryker!

• Mandarina
    killika skrev 2009-04-01 21:37:06 följande:
    som jag skrivit förut så är det enbart du själv som begränsar dina möjligheter till arbete utanför skolans värld. problemet ligger inte i utbildningen och innehållet i den utan problemet ligger hos arbetsgivare som inte vet vilken bred kompetens vi faktiskt har. de flesta tror ju att vi bara kan jobba inom skolans fyra väggar för att det är ingen som har sagt något annat.det är alltså upp till dig om du vill ha ett arbete utanför skolans värld med högre lön.. Sen så måste jag säga att medellönen för studie- och yrkesvägledare inom skolans värld ligger på ca 26000 idag och det är väl inte så lågt? finns massa andra yrken där folk pluggar tre år på universitet där man ligger mycket lägre (lärare, sjuksköterskor etc).Kör så det ryker!
    Åh vad sugen jag blir på att gå den utbildningen men e lite skeptisk mot att läsa på distans oxå...att sitta framför datorn hela dagarna o plugga på egen hand, verkar lite tråkigt...ok, 1 dag i veckan åker man in till campus men ändå...

Sen när man går ut o söker jobb, vet ni ifall arbetsgivaren gör skillnad på utbildning som är läst på distans eller inte?
Svar på tråden Plugga till studievägledare?