• Lady J

Plugga till studievägledare?

Är det någon som pluggat eller pluggar till studie och yrkesvägledare? Jag funderar på att läsa till det och har kollat igenom vilka kurser som ingår i programmet, men skulle vilja veta lite mer ingående vad ni läst? Är det mycket grupparbeten? Nu ska jag dock plugga på distans om jag kommer in, men ändå roligt att veta! :)

• Svar på tråden Plugga till studievägledare?
  • Marlene1980

Hur många obl. träffar är det per termin?

Har 32 mil till ume så jag lägger ner tankarna på att söka om det skulle vara 1 gång i veckan.

• Marlene1980
    Bästamorsan skrev 2009-04-03 08:23:16 följande:
    Har 3 småbarn (upp till 4år) hur långa dagar kan man tänka att de behöver gå på dagis för att man ska fixa att hinna med allt pluggande?Och jag är inte helt "dum" men ha inte superlätt för mej med studier heller =)
    Jag har 2 och jag kommer aldrig att låta de vara där mer än 4-5 timmar/dag. Pluggar man effektivt under den tiden så klarar man nog vilken utbildning som helst.
  • Bästamorsan
    Marlene1980 skrev 2009-04-03 08:31:43 följande:
    Jag har 2 och jag kommer aldrig att låta de vara där mer än 4-5 timmar/dag. Pluggar man effektivt under den tiden så klarar man nog vilken utbildning som helst.
    Oj tror du?
    Isåfall kanske jag vågar testa,
    man har ju helger o kvällar om man har pappan till barnen som stöd =)
  • Magiska under

ÅÅÅ jag vill också gå denna utbildningen.  Bor 23 mil från sthlm. Vet inte om jag klarar av att vara ifrån barnen under träffarna...

***Tindra 060915***Ludvig 080702***
  • Anna Paulita
    Bästamorsan skrev 2009-04-03 08:23:16 följande:
    Har 3 småbarn (upp till 4år) hur långa dagar kan man tänka att de behöver gå på dagis för att man ska fixa att hinna med allt pluggande?Och jag är inte helt "dum" men ha inte superlätt för mej med studier heller =)
    Tänker du att du ska distans eller på campus?
  • Bästamorsan
    Anna Paulita skrev 2009-04-03 10:19:16 följande:
    Tänker du att du ska distans eller på campus?
    Distans då jag bor utanför Uppsala.
    Lagom avstånd för träffar samtidigt.

Egentligen vill jag läsa i grupp,
    men bor ju inte precis i en studieort...
  • Anna Paulita

Jag tror att distasarna går ungefär en vecka i sträck med lärareledda lektioner. Precis i början av ett nytt moment, de är det ju bra om man kan medverka på, det är kanske tom obligatoriskt. *osäker* Och jag tror att det är ganska långa dagar den veckan.

Resten av tiden disponerar man nog lite som man vill, men jag vill varna för att vår utbildning har en "hook up" på grupparbeten, det är väldigt mycket sådant som ska lämnas in. Jag vet inte hur de som går distans gör dock, om de ses eller kör sina grupparbeten över internet.

• Mandarina
    Anna Paulita skrev 2009-04-03 10:57:20 följande:
    Jag tror att distasarna går ungefär en vecka i sträck med lärareledda lektioner. Precis i början av ett nytt moment, de är det ju bra om man kan medverka på, det är kanske tom obligatoriskt. *osäker* Och jag tror att det är ganska långa dagar den veckan.Resten av tiden disponerar man nog lite som man vill, men jag vill varna för att vår utbildning har en "hook up" på grupparbeten, det är väldigt mycket sådant som ska lämnas in. Jag vet inte hur de som går distans gör dock, om de ses eller kör sina grupparbeten över internet.
    Vad har du för planer att göra sen när du är klar? Jobba inom skolan? Vad lockade dig till att läsa syv?
  • Anna Paulita
    Vad har du för planer att göra sen när du är klar? Jobba inom skolan? Vad lockade dig till att läsa syv?
    Det beror ju mycket på hur det ser ut då, helst skulle jag faktiskt jobba med rekrytering och jag hoppas det inte är helt omöjligt då jag har en kurs som heter "Arbetsmarknadskunskap och personaladministration" i bagagat också, den finns som b kurs också och den kommer jag nog söka som back up när jag är klar på SYV programmet.

Jag är också nyfiken på att jobba på arbetsförmedlingen eller jobbtorg, i vilket fall jobbar jag helst med vuxna. Men kommer förmodligen söka jobb på gymnasieskolor och universitet också. Om det finns några. ;) Skulle även tycka att ett jobb på ett större företag som har god karriärsutveckling internt vore hur kul som helst. :) Såg ett sådant jobb på IKEA precis när jag började min utbildning. :)

Vad som lockade mig...det var väl delvis att jag har själv alltid haft ganska dåliga syv:are och haft väldigt svårt att komma underfund med vad jag ville själv, jag vill vara en bättre förebild och hjälp än de jag har träffat. Kan jag hjälpa någon förvirrad person med framtida studie och karriärsval är det toppen. :)
Svar på tråden Plugga till studievägledare?