• Lady J

Plugga till studievägledare?

Är det någon som pluggat eller pluggar till studie och yrkesvägledare? Jag funderar på att läsa till det och har kollat igenom vilka kurser som ingår i programmet, men skulle vilja veta lite mer ingående vad ni läst? Är det mycket grupparbeten? Nu ska jag dock plugga på distans om jag kommer in, men ändå roligt att veta! :)

• Svar på tråden Plugga till studievägledare?
  • skoom

Gulletroll: Jag bor också i Göteborg och planerar att söka till någon av de tre distansutbildningarna! Ja, tänk om den fanns på GU - det hade varit mer än fantastiskt! Men du vet väl att du kan läsa distans Malmö via Varberg?

Mvh Skoom.

• Marlene1980

Någon som läst vid umeå? Hur många oblig. dagar är det per termin?

• Mandarina
    skoom skrev 2009-04-01 10:54:15 följande:
    Gulletroll: Jag bor också i Göteborg och planerar att söka till någon av de tre distansutbildningarna! Ja, tänk om den fanns på GU - det hade varit mer än fantastiskt! Men du vet väl att du kan läsa distans Malmö via Varberg?Mvh Skoom.
    Hej Skoom

Jo jag vet och det låter ju bra men det verkar ju som att man får åka till Varberg rätt så ofta ändå. Sen så tror jag att som någon skrev att det handlar mkt om reflektion och diskussion och att då sitta på sina egen kammare o läsa känns lite trist. Hade vart roligare om man hade kurskamrater och att den gick att läsa på GBG univ.
    Hm, fast utbildningen verkar ändå lockande måste jag säga!! Blev riktigt sugen när jag läste om den. Har inte haft en tanke på att plugga igen förräns jag såg den.
    Har redan läst 2 årig KY-utbildning inom ekonomi samt 2 år som jag lattjat på folkhögskola ( musik och drama) ....o då läsa 3 år igen känns sådär, o ännu mera CSN lån=inte kul!!
  • skoom

Gulletroll: Förstår hur du tänker. Å jag är i samma sits vad gäller csn-lån i mängder och jag är t.o.m. orolig för att de inte ska räcka till för hela syv-utbildningen..huu!

Vart lutar det åt för din del - Malmö, Stockholm eller Umeå?

• Mandarina
    skoom skrev 2009-04-01 11:51:12 följande:
    Gulletroll: Förstår hur du tänker. Å jag är i samma sits vad gäller csn-lån i mängder och jag är t.o.m. orolig för att de inte ska räcka till för hela syv-utbildningen..huu!Vart lutar det åt för din del - Malmö, Stockholm eller Umeå?
    Självklart Malmö - kan inte tänka mig de andra två då det skulle bli alltför jobbigt att åka till Sthlm/Umeå.
    Har dock inte kollat betygen ännu, om de räcker till...va så längesedan jag hade studier i tankarna.

Själv då? Och vad har du läst innan? Hur gammal är du? O vad gör du idag?
  • Trippel
    Gulletroll skrev 2009-04-01 11:54:07 följande:
    Självklart Malmö - kan inte tänka mig de andra två då det skulle bli alltför jobbigt att åka till Sthlm/Umeå.Har dock inte kollat betygen ännu, om de räcker till...va så längesedan jag hade studier i tankarna.Själv då? Och vad har du läst innan? Hur gammal är du? O vad gör du idag?
    I sthlm var inte betygen så höga.
    Men högskoleprovet är bra och ha med sig om man har gjort det.
  • mi vida

Jag ska söka till stockholm men jag ska läsa på distans för jag har en bra bit dit......är lite orolig för jag tror att det inte finns någon bredd...är så rädd att man läst i tre år och sen inte får jobb...!

som nån annan skrev så står det att man kan jobba inom andra områdern men är det vanligt eller är det ett fåtal....

E lite sugen på att läsa dubbelt....hur tuff är den här utbildningen och hur är den upplagd?.....vet att det är individuellt hur man känner men vad tyckte ni, var det tufft eller var det lågt tempo...han ni jobba samtidigt?

• skoom

Gulletroll: Okej! Jag kommer fömodligen att söka Stockholm i första hand pga att min bror bor där samt lite annan släkt och några vänner, vilket kan underlätta boendekostnaderna och ev.sega och ensamma kvällar. I Malmö känner jag ingen. Undra hur många timmars skillnad det är att åka från Gbg-Malmö och Gbg-Sthlm? Ska checkas!

Som svar på dina frågor har jag läst fem terminer inom pedagogikämnet med olika inriktningar och jag hoppas på att få tillgodoräkna mig några av dessa kurser i SYV-utbildningen för att på så sätt inte dra på mig onödigt mycket csn-lån. Idag är jag hemma på halvtid med min dotter och läser en halvfartskurs (pedagogisk psykologi) på GU. Vad har du läst och vad gör du idag?

Jag är 28 år. Hur gammal är du?

Mvh Skoom.

P.S. Betygen ja för att komma in..ska kolla in antagningsstatistiken på VHS nu.

• Mandarina

Kollade precis statistiken på VHS nu, verkade inte krävas allt för höga poäng.
    Idag arbetar jag som redovisningekonom/ekonomiassistent, har läst på IHM Business School ekonomiutbildning i 2 år. Känner att detta inte passar mig alls, att sitta på kontor o "vända papper" i princip

Denna utbildningen lät verkligen lockande och det känns nästan som att det skulle vara värt att ta studielån igen, eller kanske norpa av sparpengarna en del - konstigt oxå att behöva ställa om sig till student oxå ( tänkte tanken idag vilket jag inte alls tänkt innan) vilket skulle innebär X antal tusenlappar mindre, fast man kanske kan arbeta extra, det borde ju gå. Och kanske måste sälja en av bilarna ...

Jag ska fylla 30 i år. Hur funkar det att plugga och att ha barn? Både ekonomiskt och med det vardagliga? Vi har inga barn ännu men det står ju på agendan inom de närmaste 1-2 åren - hur gör man då? Tar man studieuppehåll eller hur funkar de? Eller ska man vänta?!?

• skoom

Det finns säkert flera här i forumet som kan svara på hur det är att studera samtidigt som man är förälder. Själv stortrivs jag med det av då den frihet det innebär att gå i skolan ger mig så mycket tid tillsammans med min dotter. Min kurs har schemalagd skoltid tre timmar i veckan bara och så kan läsa läxor när hon sover och därmed ägna all övrig tid åt henne. Ur ekonomisk synpunkt så är det för min del helt okej, det går t.o.m. att sätta undan pengar på sparkontot. Du borde ge dig in i barndjungeln direkt Gulletroll, det är så fantastiskt roligt!

Ja, jag tog ett studieuppehåll fr.o.m. att min dotter föddes och fram till att hennes pappa - ett år senare - tog över föräldraledigheten. Vänta alltså inte..:)

Svar på tråden Plugga till studievägledare?