• Lady J

Plugga till studievägledare?

Är det någon som pluggat eller pluggar till studie och yrkesvägledare? Jag funderar på att läsa till det och har kollat igenom vilka kurser som ingår i programmet, men skulle vilja veta lite mer ingående vad ni läst? Är det mycket grupparbeten? Nu ska jag dock plugga på distans om jag kommer in, men ändå roligt att veta! :)

• Svar på tråden Plugga till studievägledare?
  • OopsyDaisy
    Guru skrev 2009-04-03 00:19:03 följande:
    Wow! Hur länge ska man ha läst innan man kan få jobb?
    Många av de som läser på distans har ju jobbat i många år som syv, men jag tror att det är svårare idag att få en syv-tjänst utan utbildning. Förut kunde ju vem som helst bli syv (el syo...), men nu vill man nog gärna ha en behörig syv i kommunen.

Jobb som syv kan man ju alltid söka under utbildningens gång om man känner att man orkar med det. Det verkar som om ett par har fått jobb nu under sista terminen som vi går.
  • OopsyDaisy
    mi vida skrev 2009-04-04 10:37:28 följande:
    Igår bestämde jag mig för att det blir studievägledare jag läser. Jag bor väldigt långt från alla tre städer med den utbildningen så det får bli stockholm distans. Kände mig 110% på att jag skulle komma in, kollade på vhs för lägsta betyget 08. det låg ju bara strax över tio. Men nu stod det i en artikel att mer än någonin söker till högskolan pga konjukturen! och sen så gick jag in å kollade hur det såg ut 07 06 ocg 05 och oj ad mycket högre det va då....07 låg det på över 13. 06 låg det på nästan 16 och 05 var det 16.99.Och nu är det mer folk som söker sig till högskolan än de åren....nu blev jag jättestressad. Kanske inted kommer in =( man kanske ska ha en reservplan.
    Kul! Grattis till ett bra val.
  • mi vida

jag kommer som sagt att söka till studievägledarprogrammet i höst men är även sugen att jobba lite inom personalfrågor rekrytering.

Är dt en bra kombination om jag läser studievägledarprogrammet (180hp)
    och kurser inom personalvetare såsom rekrytering, personalekonomi, personalarbete och psykologi inom arbetsliv. (90hp)

Tänkte nämlingen läsa 150%

Kan detta vara en attraktiv kobination och kan arbetgivare efterfråga denna kunskap?....

blev lited rörigt det här...

• mrmarple

Hej. jag drar upp den här tråden igen. Hoppas någon svarar:)

ja funderar på att bli studievägledare. har dock lite frågor ja skulle vilja ha besvarade först.

1. hur mycket arbetar man? är det ungefär en vanlig 40 tim vecka? varierar det mycket med hur mycket man arbetar i olika perioder och så?  är det ett stressigt jobb helt enkelt? jag är väldigt intresserad men detta är ju endå ett jobb man har länge så vill ju enna inte jobba 50 tim i veckan de närmaste 40 åren..

2. är det mycket frihet/eget ansvar? altså kan man bestämma lite själv hur man vill göra?

3. jag är kille (för ovanlighetens skull). finns det några som helst killar som går denna utbildningen och vilka åldrar är det mest på utbildningen?

som sagt hoppas någon svarar tråden är ju lite gammal:)

• Anna Paulita
    mrmarple skrev 2011-01-24 21:37:09 följande:

Hej. jag drar upp den här tråden igen. Hoppas någon svarar:)

ja funderar på att bli studievägledare. har dock lite frågor ja skulle vilja ha besvarade först.

1. hur mycket arbetar man? är det ungefär en vanlig 40 tim vecka? varierar det mycket med hur mycket man arbetar i olika perioder och så?  är det ett stressigt jobb helt enkelt? jag är väldigt intresserad men detta är ju endå ett jobb man har länge så vill ju enna inte jobba 50 tim i veckan de närmaste 40 åren..

2. är det mycket frihet/eget ansvar? altså kan man bestämma lite själv hur man vill göra?

3. jag är kille (för ovanlighetens skull). finns det några som helst killar som går denna utbildningen och vilka åldrar är det mest på utbildningen?

som sagt hoppas någon svarar tråden är ju lite gammal:)

1. Ja, det skulle jag påstå. Men inte alla skolor har heltidstjänster utan man får kanske kombinera två 50% tjänster. Jag tror och hoppas dock att det ska förändras då det faktiskt blir klurigare hela tiden att ansöka till gymnasiet. eller iallafall mer regler att ta ställning till, om man nu vill arbeta i grundskolan. Tänk på att det mesta jobbet gör man när eleverna är i skolan, därför tror jag det är ovanligt med övertid.
    Jag är mellan år 2 och 3 nu, är egentligen mammaledig men fick erbjudandet att arbeta 40% på min gamla praktikplats, och jag tycker det är stressigt. Om det beror på att jag är oerfaren, bara jobbar 2 dagar i veckan, att det är precis innan gymnasievalen ska göras eller en kombo vet jag inte. Men jag tycker det ä rmycket, just nu iallafall. Men man kan väl säga att tiden fram till gymnasievalen ska vara inne är det koncentrerat på vägledingssamtal, efter det ska 8orna ut på prao och så är det omvalsperiod för 9orna....där imellan är det möten med föräldrar, andra lärare och beroende på om man tillhör eht (elev hälso teamet) har man även möten med rektor, kurator osv om eleverna i skolan.

2.Ja, det är det där jag jobbar, men det kan nog bero lite på rektorn också. Jag  får i princip lägga upp mina dagar som jag vill. frihet under ansvar.

3.  I min klass var det nog 5 stycken som började, två hoppade av, en böt läroverk och när jag fick barn var det två kvar. En av dem är dock precis som jag föräldrarledig läsåret 10/11. Den yngsta i min förra klass var 23 och den äldsta runt 45. Men majoriteten var kring 30.
  • Nikhita

Jag undrar om man kan bli studievägledare genom något annat program? t.ex. socionomprogrammet.

I don't worry cause everything's gonna be alright
  • Anna Paulita
    Nikhita skrev 2011-01-27 07:34:32 följande:
    Jag undrar om man kan bli studievägledare genom något annat program? t.ex. socionomprogrammet.
    Nej det kan man inte. SYV programmet är precis som Socionomprogrammet en yrkesutbildning, så man måste gå det specifika programmet för att få den utbildningen.
  • Unikus

Hej på er!

Ville kolla om någon av er har börjat detta program och ville fråga hur det går?

Jag funderar lite på det här med distans. Jag bor i Borlänge och undrar om det är möjligt att under dessa veckor pendla hemifrån varje tåg, vi har ju jättebra tåg alternativ under dygnet och funderar lite vilka tider man går i skolan dom dagar när  man väl är där?

UNIK
  • Anna Paulita
    Unikus skrev 2012-03-30 08:05:38 följande:
    Hej på er!

Ville kolla om någon av er har börjat detta program och ville fråga hur det går?

Jag funderar lite på det här med distans. Jag bor i Borlänge och undrar om det är möjligt att under dessa veckor pendla hemifrån varje tåg, vi har ju jättebra tåg alternativ under dygnet och funderar lite vilka tider man går i skolan dom dagar när  man väl är där?

Jag tror att distans oftast är i skolan mellan 9-16 de veckorna de har föreläsningar. Tror att de brukar börja lite senare på måndagar så alla ska hinna in och sluta lite tidigare på fredagar så alla ska hinna hem. Hur långg tid tar det med tåg?
  • Unikus
    Anna Paulita skrev 2012-03-30 10:25:59 följande:
    Jag tror att distans oftast är i skolan mellan 9-16 de veckorna de har föreläsningar. Tror att de brukar börja lite senare på måndagar så alla ska hinna in och sluta lite tidigare på fredagar så alla ska hinna hem. Hur långg tid tar det med tåg?
    Det tar knappt två timmar, så jag hinner. Känner att jag vill pendla på dagarna, och jag pratade med ansvarig för programmet och hon trodde att det skulle funka bra...
    Går du där? 
    UNIK
Svar på tråden Plugga till studievägledare?