mrmarple skrev 2011-01-24 21:37:09 följande:
Hej. jag drar upp den här tråden igen. Hoppas någon svarar:)
ja funderar på att bli studievägledare. har dock lite frågor ja skulle vilja ha besvarade först.
1. hur mycket arbetar man? är det ungefär en vanlig 40 tim vecka? varierar det mycket med hur mycket man arbetar i olika perioder och så? är det ett stressigt jobb helt enkelt? jag är väldigt intresserad men detta är ju endå ett jobb man har länge så vill ju enna inte jobba 50 tim i veckan de närmaste 40 åren..
2. är det mycket frihet/eget ansvar? altså kan man bestämma lite själv hur man vill göra?
3. jag är kille (för ovanlighetens skull). finns det några som helst killar som går denna utbildningen och vilka åldrar är det mest på utbildningen?
som sagt hoppas någon svarar tråden är ju lite gammal:)
1. Ja, det skulle jag påstå. Men inte alla skolor har heltidstjänster utan man får kanske kombinera två 50% tjänster. Jag tror och hoppas dock att det ska förändras då det faktiskt blir klurigare hela tiden att ansöka till gymnasiet. eller iallafall mer regler att ta ställning till, om man nu vill arbeta i grundskolan. Tänk på att det mesta jobbet gör man när eleverna är i skolan, därför tror jag det är ovanligt med övertid.
Jag är mellan år 2 och 3 nu, är egentligen mammaledig men fick erbjudandet att arbeta 40% på min gamla praktikplats, och jag tycker det är stressigt. Om det beror på att jag är oerfaren, bara jobbar 2 dagar i veckan, att det är precis innan gymnasievalen ska göras eller en kombo vet jag inte. Men jag tycker det ä rmycket, just nu iallafall. Men man kan väl säga att tiden fram till gymnasievalen ska vara inne är det koncentrerat på vägledingssamtal, efter det ska 8orna ut på prao och så är det omvalsperiod för 9orna....där imellan är det möten med föräldrar, andra lärare och beroende på om man tillhör eht (elev hälso teamet) har man även möten med rektor, kurator osv om eleverna i skolan.
2.Ja, det är det där jag jobbar, men det kan nog bero lite på rektorn också. Jag får i princip lägga upp mina dagar som jag vill. frihet under ansvar.
3. I min klass var det nog 5 stycken som började, två hoppade av, en böt läroverk och när jag fick barn var det två kvar. En av dem är dock precis som jag föräldrarledig läsåret 10/11. Den yngsta i min förra klass var 23 och den äldsta runt 45. Men majoriteten var kring 30.