Moder Jord skrev 2009-03-15 15:02:54 följande:
Sätt up delmål så att det inte känns lika mycket! Var glad för varje gram du går ner. Tänk på det långsiktigt. Låt det ta tid. Börja med en förändring och när den nya vanan känns naturlig lägger du till något nytt. Om du är dåligt på att äta frukt och grönsaker, bstäm dig för en frukt om dagen och åtminstone grönsaker till ett av målen...sen ökar du på det. Se till att du dricker två liter vatten om dagen för det hjälper kroppen att rensa ut. Vad gäller motion...börja med en kvarts promenad...det är bättre än ingen. Ett tips är Nintendo Wii Fit. Min kondis har blivit så otroligt mycket bättre på de här månaderna jag har hållit på. Det bästa är att man tränar hemma, i sin egen takt. När jag började mina nya vanor i november förra året vägde jag 104,3 kg till mina 155 cm. Faktiskt värre än dig. Nu har jag minskat ca 11 kg och det ska bli ca 30 kg till. Vi får kämpa tillsammans! Nu har jag och maken varit ute på långpromenad med hunden. Vi var ute i 1 timme och 20 minuter och jag kände mig riktigt varm nu när vi kom in. Nu ska jag njuta av min kopp te och sen får jag träna lite på Wii Fit. Har faktiskt inte tränat sedan i torsdags, så i dag måste jag!
11kg va duktig du har varit och vist tror jag inte detta går över en natt, mina stora problem är att jag ätrer förmycket i förhållande va jag rör mig, sen har jag en ovana att äta nått sent på kvällen (behöver inte va att jag är hungrig utan ibland äter jag bara för att jag är sugen

Är en ovana jag måste göra mig av me..
Har förövrigt en orbitrek som jag ska ställa ut på balkongen nu när det börjar bli varmare /har dåligt me plats här inne) så där ska jag försöka trampa lite sen så ska jag försöka börja gå på gym (börjar smått för att sedan öka

)
Ska först börja me maten, för där ligger största problemet, ska dra ner på ute mat max 1 gång i månaden eller nå sånt sen min svaghet choklad .-) ja även läsk måste de skäras ner (inte för att jag dricker så mycke sånt men ja mer än va jag borde)
Sen är det väl att äta mindre portioner och lite mer grönsaker (gillar frukt och grönsaker så det äts rätt bra me sånt inte nu alla dagar men oftast)
Jobbar tyvär me mat så ja mat är ett jobbigt kappitel, för den finns ju hela tiden runt mig, och vi måste ju smaka på allt vi gör och sen så slinker de ju tyvär ner lite mer än va som borde igentligen (ja då det bakas nå gott eller görs nå annat gott ) och det gör ju att man inte alltid är hungrig när man ska och ja ibland orkar man inte ställa sig vid spisen efer en dag på jobbet så jag måste nog börja me stor kok ja så jag kan göra mat lådor, har dock lite förliten frys men ja man kan ju ha lite i kyrlen och så resten i frysen.. Nä nu vankas det middag.. ha det gott