• låjsan1

Hjärtebarn

Här fortsätter vi hjärtebarnsföräldrar

Gammla som nya -ligt välkomna

Här inne kan vi stötta varandra genom de tuffa operationerna och oron vi alla genomgår när det gäller våra älskade hjärtebarn.
    Och är ni oroliga för ert barn så bolla gärna tankar med oss MEN det bästa är att ringa ert barns hjärtläkre eller hjärtmottagning.
    Alla barns hjärtfel är väldigt unika så bara för att just ditt barn har samma typ av hjärtfel som någon annans barn så bi inte orolig för det behöver inte betyda att ditt barn har samma problem som det andra barnet. Ingen av oss föräldrar kan något om just ditt barns hjärtfel.
    Hoppas ni förstod allt detta surriga jag skrev

Här kommer lite tips på vad man kan göra under ert barns op:

Gå i stan
    VILA!!!
    Läsa en bok.
    Surfa runt på nätet om ni har dator med er.
    Sen kan ni komma på era egna idéer på hur just NI vill fördriva tiden under op.
    Kommer ni på något bra så säg till så skriver jag in det i listan.

Hoppas ni kommer trivas i tråden. Finns där något mer ni tycker det ska stå här i presentationen så säg bara till så lägger jag till det.

Intressanta länkar:

www.hjartebarn.se/
    www.mun-h-center.se/
    www.growingpeople.se/templates/Overview.aspx
    www.hjart-lungfonden.se/barnhjartan
    www.barnhjartcentrum.se/
    -------------------------------------------------- --------
    Har gjort som innan och kopierat från start tråd!
    Då fortsätter vi tre månader till då
    Kram Låjsan
  • Svar på tråden Hjärtebarn
  • Hjärteprinsen 2006

Elliot Lönn skrev 2009-03-19 20:48:17 följande:

Hej allihopa! Ville bara säga att vi har en så himla gullig hjärtläkare här hemma till Olle... trots att han skicka en tom skiva utan UL-bilder till Lund, hi,hi! Ikväll ringde han kl 19.. & ursäkta sig att han ringde så sent på kvällen...DET GÖR INGET sa jag, för vi är så nyfikna på vad de sagt på mötet! Då hade de kommit överens om att de vill Operera Olle nu, men nån tid var inte satt ännu! Hur länge har ni andra fått vänta från att de haft mötet till att OP har skett?Sen en annan sak jag måste ta tag i nu innan mars är slut är Dagis ansökan! puh...känns ju inte direkt lägligt när man går & väntar på en hjärt-op! Men man måste ju tänka framåt oxå! Hur gör ni alla andra därute som har VSD-barn? HAr ni varit hemma längre med era barn pga. detta eller har de börjat runt 1- 1 ,5 år? Olle blir 1 år 2 Juli! Tänkte att han skulle börja i mitten av okt. men då finns det ju inga platser kvar, så jag måste väl söka till augusti & hoppas att jag får vänta så länge som möjligt med Inskolningen! Usch.. han är ju bara en liten plutt än & kommer ju stanna upp i utvecklingen lite runt op! Man vill ju helst att de ska gå när det börjar dagis ( för deras egen skull!)Ge mig tips är ni snälla...
    Filip får inte börja förskola alls för en tidigast hösten 09. Han blir ju 3år i Okt.
    men de är ju att han har varit såå infetionkännslig, och att han har jobbigt me lungorna och sitt hjärta. men nu har vi fått tilllåtese o vara på öppna fsk,
    de känns skönt så han me får träffa andra barn o busa lite iallfall

för tillfället är Filip en väldigt framåt kille han är väldigt duktig, i ordföråd, förståelse.
    nu har han börjat stå vid en stol me mycket hjälp. annars tar han sig fram med rumpan, eller sin gåstol.
    Han älskar musik i alla former nu r favorit låten " Poker face" hhahaha
  • willsam

Jag skulle ju ha varit hemma med felicia tills hon blev 2år. pga attt jag har vård av allvarligt sjukt barn tills hon är 1år. Nu ska hon ju få ett syskon så jag tänker försöka hålla henne hemma tills hon är 3år. det är skönt om hon är färdigopererad när hon börjar tycker jag. och det känns väldigt bra att man har möjlighet att göra så.
    För min egen del så har jag tänkt börja jobba på timme om ett år ungefär. bra med extrapengar och så är det skönt att komma ut i vuxenlivet ibland=).

Ett tips om ni har vård av barn och söker vårdbidrag = låt pappan söka vårdbidrag (om han inte har vab). Vi gjorde så och fick det beviljat! 1/4 bara. vad har ni andra för nivå?
    Är lite besviken faktiskt, hade hoppats på ½....
    kramar

• Tifastar

Vi har 1/2 vårdbidrag till Julian. Jag är nöjd över det beslutet.
    Däremot är jag inte nöjd över att han måste börja dagis i juni då han bara är 1,3 år men vi har inget annat val pga ekonomin.
    Sambon är pappaledig fram tills dagiset drar igång... o efter det är han erbetslös. O så här borde jag inte säga men jag hoppas att han inte hittar nå jobb på ett tag för då behöver inte Julian vara på dagis så mycket.

• Farbror Matik

Elliot Lönn skrev 2009-03-19 20:48:17 följande:

Hej allihopa! Ville bara säga att vi har en så himla gullig ... Hur länge har ni andra fått vänta från att de haft mötet till att OP har skett? ...
    Efter att de hade sett bilderna gick det fort - men de hade haft upp honom för diskussion innan (på vilket sätt vet jag inte). Efter att de hade bestämt sig att han skulle opereras tog det bara ca 3 veckor.
  • willsam
    Tifastar skrev 2009-03-20 08:39:55 följande:
    Vi har 1/2 vårdbidrag till Julian. Jag är nöjd över det beslutet.Däremot är jag inte nöjd över att han måste börja dagis i juni då han bara är 1,3 år men vi har inget annat val pga ekonomin. Sambon är pappaledig fram tills dagiset drar igång... o efter det är han erbetslös. O så här borde jag inte säga men jag hoppas att han inte hittar nå jobb på ett tag för då behöver inte Julian vara på dagis så mycket.
    Det är inte kul när man inte har något val! hade vi haft föräldraledighet nu och inget syskon på väg. hade ju jag oxå fått börja jobba, och felicia fått börja på dagis när hon fyller 1. Det är ju roligt för barnet att träffa andra barn och få leka och så, men infektioner är ju mindre kul. Yngsta sonen har fått vara hemma jättemycket från dagis under vårterminen. dom har haft streptokocker, och magsjuka om vartannat hela tiden.. Känns ju oxå värdelöst att behöva betala när han inte kan gå.. och han är ju ganska uttråkad av att vara hemma med mig och lillasyster.
    Jag skulle vilja veta hur dom resonerade när dom gav oss 1/4 vårdbidrag.. men handläggaren sa att vi skulle överklaga, så det ska vi nog göra. jobbigt bara att man jämt ska behöva bråka ch slåss för att få igenom saker och ting.. tog mig 2 månader att få igenom VAB. Man får aldrig ge sig!!
    kramar
  • Barbabok

Hej alla
    Vi diskuterar barnförsäkringar här hemma, hur har ni fått teckna och vad har ni valt för bolag i så fall? Har det blivit inskränkningar i villkoren pga hjärtat? Vill ju såklart ha en sjuk-och olycksfallsförsäkring på tjejen.

Jenna 090313, ett litet mirakel är här!
  • bea79

Liten uppdatering...
    Det har tyvärr gått lite bakåt sen igår, vi kommer inte ner på avdelningen före helgen för Leo har fått ett sk lungödem, eller vätska i lungan. Så de har fått sätta på en cpap, en andningsmask som gör så att det blir ett högt mottryck i lungan för hjärtat har inte riktigt orkat pumpat runt blodet, därav vätskan... De har även fått sätta in hjärtstärkande mediciner igen, bla simdax. Det är ett litet steg bakåt.

En rolig nyhet är att jag träffade på låjsan från tråden!! Hon hade varit på ukg med sin son och ville träffa oss och visa hur bra det kan bli! Jätteskoj verkligen!!!

~ Mamma till världens sötaste Max född 061207 & hjärtepojken Leo född 090223 ~
  • Farbror Matik

wero73: jag tror det är ACE och Länsförsäkringar folk brukar nämna här i tråden. Vi tog ACE mest bara för att folk här pratat väl om den - inte för att vi har koll

• Barbabok
    Farbror Matik skrev 2009-03-20 12:33:26 följande:
    wero73: jag tror det är ACE och Länsförsäkringar folk brukar nämna här i tråden. Vi tog ACE mest bara för att folk här pratat väl om den - inte för att vi har koll
    Ok tack, ska läsa på lite då.
    Jenna 090313, ett litet mirakel är här!
  • Ebbesmamma

bea79: Jobbigt för er, både ni och lille Leo får fortsätta kämpa!
    Två steg framåt, ett steg bakåt? Håller tummarna för att ni snart tar två steg framåt igen! Styrkekramar till er!

Svar på tråden Hjärtebarn