• låjsan1

Hjärtebarn

Här fortsätter vi hjärtebarnsföräldrar

Gammla som nya -ligt välkomna

Här inne kan vi stötta varandra genom de tuffa operationerna och oron vi alla genomgår när det gäller våra älskade hjärtebarn.
    Och är ni oroliga för ert barn så bolla gärna tankar med oss MEN det bästa är att ringa ert barns hjärtläkre eller hjärtmottagning.
    Alla barns hjärtfel är väldigt unika så bara för att just ditt barn har samma typ av hjärtfel som någon annans barn så bi inte orolig för det behöver inte betyda att ditt barn har samma problem som det andra barnet. Ingen av oss föräldrar kan något om just ditt barns hjärtfel.
    Hoppas ni förstod allt detta surriga jag skrev

Här kommer lite tips på vad man kan göra under ert barns op:

Gå i stan
    VILA!!!
    Läsa en bok.
    Surfa runt på nätet om ni har dator med er.
    Sen kan ni komma på era egna idéer på hur just NI vill fördriva tiden under op.
    Kommer ni på något bra så säg till så skriver jag in det i listan.

Hoppas ni kommer trivas i tråden. Finns där något mer ni tycker det ska stå här i presentationen så säg bara till så lägger jag till det.

Intressanta länkar:

www.hjartebarn.se/
    www.mun-h-center.se/
    www.growingpeople.se/templates/Overview.aspx
    www.hjart-lungfonden.se/barnhjartan
    www.barnhjartcentrum.se/
    -------------------------------------------------- --------
    Har gjort som innan och kopierat från start tråd!
    Då fortsätter vi tre månader till då
    Kram Låjsan
  • Svar på tråden Hjärtebarn
  • willsam

ACE kan man teckna när barnet är fött.
    Jag kunde bara få olycksfall på felicia, hon kommer ju heller aldrig att friskförklaras. Jag vet att det är jättetrixigt att hitta i försäkringsdjungeln. Men ACE var dom som kunde ge bäst försäkring just för henne.
    Och då flyttade jag över pojkarna dit med pga. att jag har sämre med pengar nu under VAB och utgifter för sjukt barn... Innan hade jag barnen hos trygghansa och har haft det sen dom föddes. jag hade toppskydd på dom där men kände att jag inte ville betala 600:- i månden på 2 personförsäkringar. Annars är ju trygghansa kända för att ha dom bästa försäkringarna med högst ersättning.
    Jag vet att dom är jättekinkiga på det här med hjärtmissbildningar. men du får hem en blankett att fylla i och sen återkommer dom med vilken typ av försäkring dom kan erbjuda.
    Lycka till allihop i denna djungel!
    kramar

• AM 72

Ooppps... Trygg-Hansa och Skandia var det, som mäklaren rekommenderade, inget annat...

• SABL

Tack så mycket för all information, då behåller jag min gravid försäkring som jag tecknat och sen när vi ser hur allvarlig missbildningen är så får jag ta tag i försäkringsdjungeln igen inför att teckna en barn försäkring.

Trygghansa har jag min försäkring hos (en barn och ungdomsförsäkring då jag är under 25) och jag har fått hjälp både med ett fult ärr och nu när jag är gravid och haft komplikationer som gjort att jag inte kunnat jobba (inkomstförlust och akut vård). ACE blir nog valet om hjärtmissbildningen hos lillen visar sig medföra operationer och div annat.

willsam skrev 2009-03-21 19:34:04 följande:
    ACE kan man teckna när barnet är fött. Jag kunde bara få olycksfall på felicia, hon kommer ju heller aldrig att friskförklaras. Jag vet att det är jättetrixigt att hitta i försäkringsdjungeln. Men ACE var dom som kunde ge bäst försäkring just för henne. Och då flyttade jag över pojkarna dit med pga. att jag har sämre med pengar nu under VAB och utgifter för sjukt barn... Innan hade jag barnen hos trygghansa och har haft det sen dom föddes. jag hade toppskydd på dom där men kände att jag inte ville betala 600:- i månden på 2 personförsäkringar. Annars är ju trygghansa kända för att ha dom bästa försäkringarna med högst ersättning. Jag vet att dom är jättekinkiga på det här med hjärtmissbildningar. men du får hem en blankett att fylla i och sen återkommer dom med vilken typ av försäkring dom kan erbjuda. Lycka till allihop i denna djungel! kramar
  • helma

TryggHansa försäkrar väl inte hjärtsjuka barn?? Ringde en försäljare och var jättepåstridig nu när ministingen hade fötts, förklarade att kunde de försäkra ALLA våra barn så gick vi gärna över till dem - men då hon hörde om min hjärtis blev hon jättekort i tonen och avslutade snabbt samtalet.

Vi har barnen försäkrade på en gruppförsäkring hos Folksam. Sedan ÄVEN om jag vet att många skriver att de fått ut pengar hos ACE så känner jag personligen att jag inte vågar använda mig av dem för det finns massa luckor i deras avtal ~suckar~ detta med att det inte ens kallas sjukförsäkring utan olycksfall tex.. OBSERVERA att jag absolut inte misstror någon när det skrivs att man fått ut pengar men jag är tveksam till ACE iaf....

• sarawn

Det finns olika försäkringar hos ACE. Den vi har heter Trygg Aktiv o jag har för mig att den har en sjukförsäkring oxå. I övrigt så finns det inget bolag som helt försäkrar barn med medfödda hjärtfel.

• willsam

Nä trygghansa ville inte försäkra våran lilltjej. pga. hjärtfelet. och sen tycker jag att dom är lite dyra...

Såg att om man tecknat gravidförsäkring hos dom (den man betalar för) Så kan man få ersättning för allvarliga hjärtfel. men då får man ju inte veta om det när man tecknar, för då godkänns den inte.Struligt det där.
    och vad jag förstår så gäller den i princip inte innan v.26, och då hade vi vetat om hjärtfelet i 8 veckor.
    jag vet att det iaf. är skitsvårt att få ut dom där pengarna när det väl kommer till kritan. men det gäller ju nästan alla försäkringar, för allt som man har försäkrat...

• willsam

Inatt har inte varit en bra natt här. Felicia har legat taskigt i sat. bara runt 70% och flera ggr dimpt ner till under 60%..... så det var fram och tillbaka med syrgas.. hoppas att det blir bättre inatt annars måste jag ringa och prata med kardiologerna imorgon.=(

• helma
    sarawn skrev 2009-03-22 15:03:27 följande:
    Det finns olika försäkringar hos ACE. Den vi har heter Trygg Aktiv o jag har för mig att den har en sjukförsäkring oxå. I övrigt så finns det inget bolag som helt försäkrar barn med medfödda hjärtfel.
    Vad lustigt det där med ACE, kan det vara så att er försäkring är ett par år gammal?? Vi ringde ju och försökte undersöka detta med hjärtfel hos ACE då vi redan vet att det kommer bli ett antal sjukhusvistelser till - men fick så tveksamma och luddiga svar så vi avstår nog ACE ändå... vi skulle nog kanske kunna få ut på deras försäkring om vi hamnade på sjukhus ja ~vindlar med ögonen~

Och nej finns inget bolag som helt försäkrar dem, vi har ju allt utom hjärtat och det hjärtrelaterade försäkrat hos Folksam, det får "duga"
  • låjsan1

Hej alla! Hoppas helegen varit skön..
    Lite uppdatering om oss så var vi i Lund, som bea nämnde, och gjorde ultra och ekg. Allt e verkligen super bra så vår kardiolog satte ut captoprilen så ingen mer medicinering kl 24.00!!!! ( eller 16.00) bara ASA kvar på morgonen. Detta gör även att han/vi slipper "piskan" på ryggen för att få i Jonathan x antal ml för volymen....phu!! ¨
    Han vägde nu 10.260 och syresättningen klättrade upp till 96 som bäst. Fasiken va skönt det är med ett brake efter allt. Visst har man i bakhuvudet att han ska in på op igen men vi hinner landa som en "vanlig" familj ialla fall.

Bea: Det var jätte kul att träffa er och håller tummarna för Leo och hoppas att vi kan träffas vid ett annat tillfälle.

Kram

• MoM
    helma skrev 2009-03-22 15:55:28 följande:
    Vad lustigt det där med ACE, kan det vara så att er försäkring är ett par år gammal?? Vi ringde ju och försökte undersöka detta med hjärtfel hos ACE då vi redan vet att det kommer bli ett antal sjukhusvistelser till - men fick så tveksamma och luddiga svar så vi avstår nog ACE ändå... vi skulle nog kanske kunna få ut på deras försäkring om vi hamnade på sjukhus ja ~vindlar med ögonen~ Och nej finns inget bolag som helt försäkrar dem, vi har ju allt utom hjärtat och det hjärtrelaterade försäkrat hos Folksam, det får "duga"
    Jag håller med Dig helma, ang försäkringsbiten. Konstiga svar, och har dessutom i bakhuvudet att ACE hamnade i Sverkers papperskorg på plus...
    Vi har också "allt utom det hjärtfelsrelaterade" i gruppförsäkringen Medlemsbarn på Folksam.
    Men visst är det en djungel, det här med försäkringar...
Svar på tråden Hjärtebarn