• Anonym (WH)

Partiell mola

Jag har det senaste året drabbats av först utomkvedshavandeskap och nu ma (ev partiell mola). Jag får ingen utredning då läkarna säger att det enbart är otur. Är det någon som varit med om liknande. Jag är så orolig över att det ska vara partiell mola.

• Svar på tråden Partiell mola
  • LC04

Jag hade lite rester kvar och är nu skrapad igen. Det gick bra. Hoppas det var för sista gången. Gravresterna är återigen skickade på analys och jag hoppas att det förtsätter vara en icke-mola, nya blodprover om 2 veckor.

Malla7: Beklagar ditt missfall och hoppas du slipper mola. Det är fruktansvärt jobbigt att vänta på provsvaren. För mig tog det ca 2 veckor att få svar på analysen och jag hade inte mola. Men en väldigt molamisstänkt ultraljudsbild.

• malla7

Jaha, nu har jag fått svar på blodprovet och hcg-värdet var 46000, läkaren sa att det styrkte misstanken om mola men kunde inte säga mer än så. Ska skrapas på torsdag sen är det bara att vänta.

LC04: Ja, hoppas att det var sista gången så du kan börja se framåt en smula.

• xxJessikaxx

LC04, trist med ännu en skrapning men det förklarar ju en del i alla fall, att det var rester kvar. Nu går det bara åt rätt håll ska du se!

malla7. min läkare sade att jag med mina 49.000 låg i den högre skalan på HCG-värde men att det kunde ha varit en normal graviditet också med det värdet för det är så individuellt. När skulle du skrapas?

Jag fick mens i lördags =) Aldrig varit så glad åt den tidigare. Blödde ganska rejält första två dagarna men nu har det lugnat sig betydligt. Exakt fem veckor efter skrapningen kom den och eftersom mina cykler är långa, fem veckor, så verkar kroppen hittills vara helt i fas. Alltid nåt!

• xxJessikaxx

Sorry, du skrev ju torsdag så glöm frågan ovan.

• LC04

Skönt att din kropp kommer igång igen Jessika.

malla7: Ja det är ledsamma och skitjobbiga veckor du har framför dig. Många styrkekramar.

• malla7
    xxJessikaxx skrev 2009-03-31 09:19:50 följande:
    malla7. min läkare sade att jag med mina 49.000 låg i den högre skalan på HCG-värde men att det kunde ha varit en normal graviditet också med det värdet för det är så individuellt. När skulle du skrapas?
    Grattis till mensen tänk att man kan bli så glad för den!
    Jag ska skrapas på torsdag så det är lite väntan. Intressant det där med värdet för min läkare tyckte inte att vul:et visade på en tydlig mola. Snarare tre lika stora hinnsäckar utan foster. Eventuellt kanske det kan vara en trillinggraviditet som tillbakabildats. Jag lever på hoppet!
  • LC04

Jag träffade tre läkare som var nästan säkra på att jag hade mola enl min ultraljusbild. Så det är verkligen inte kört förrens det är analyserat. Om du har tre hinnsäckar så borde de ju producera mer hormoner än en vanlig grav. Hoppas hoppas.

• Anonym (frustrerad)

Jag har varit med om nästan samma sak. I december var jag tvungen att avbryta graviditeten i vecka 19. I mars så fick jag ett efterlängtat plus på stickan igen. På vul sa läkaren att det såg ut som mola. Veckan efter sa han att det inte såg likadant ut, och jag fick t.o.m lyssna på hjärtljuden. Veckan efter så började jag blöda, och fostret var dött. Det blev en skrapning pga att läkaren igen trodde att det var mola. Nu väntar jag på svaret.
    Det känns som att jag aldrig kommer att få ett friskt barn :( Till mig har läkarna också sagt att jag "bara" har otur, och det blir ingen ordentlig utredning. Kanske efter tredje gången har dom sagt. Men ska man verkligen behöva bli gravid en tredje gång innan dom gör nånting?

• LC04

Anonym (frustrerad): Ledsamt att läsa ditt inlägg. Så jobbigt att få missfall och att sen gå att vänta på provsvar är skit.
    Gjordes det nåt prov av fostret i v 19?
    Hoppas att du snart får bli gravid igen.

• Anonym (frustrerad)

Jag var på vanliga ultraljudet, och då upptäckte dom att bebisen inte hade några njurar, samt att benet var missbildat pga att det inte fanns tillräckligt med fostervatten. Men dom tog nog prover och det visade på att det var en ren slump att det blev så. Otur helt enkelt.

Vad lite information det finns om mola/druvbörd. Och det är ingen som har hört det förut heller verkar det som. Men jag har iaf slukat all info jag har kommit åt, så jag känner mig ganska förberedd.
    Är så glad för att jag hittade denna tråden, kände mig ensammast i världen även om proverna inte visat att jag har det ännu.

Svar på tråden Partiell mola