• Anonym (WH)

Partiell mola

Jag har det senaste året drabbats av först utomkvedshavandeskap och nu ma (ev partiell mola). Jag får ingen utredning då läkarna säger att det enbart är otur. Är det någon som varit med om liknande. Jag är så orolig över att det ska vara partiell mola.

• Svar på tråden Partiell mola
  • LC04

Vilken mardrömför dig och din man att behöva uppleva.

Håller med om att det finns lite info och få som vet nåt. Jag hade aldrig hört talas om det innan jag själv blev misstänkt. Under dom här veckorna har jag nog haft mest nytta av FL någonsin.

• malla7

Ja, svårt att hitta info och det läskiga är att inte ens alla läkare har koll på läget. Min läkare sa idag att mitt hcg-värde var så högt att det antagligen är mola men att det inte spelar någon roll egentligen!?! Hur kan han säga så? Det är väl stor skillnad på ofostrig graviditet och mola eller har jag missuppfattat läget helt? Det är väl alltid uppföljning och grav-förbud efter mola? Blir lite rädd när han inte vet det men, men. Ska göra skrapningen på kk och de kanske har lite bättre koll på läget.

• xxJessikaxx

Anonym (frustrerad), vilket trauma ni varit med om, så långt gången och allt =( Beklagar verkligen!
    Mola skall ju helt enkelt bero på otur och slumpen, det avgörs redan vid befruktningstillfället eftersom partiell mola (finns en komplett variant också som är ngt svårare) beror på att två spermier befruktat ett ägg om jag inte missminner mig. Finns mkt info på nätet, b la osynligabarn.se har bra info. Jag har förstått att många får knapphändig info av sin läkare och att många verkar oinsatta, så upplever inte jag det, de verkar väldigt bekanta med mola på Sunderby Sjukhus i Luleå där jag går och har stött på en hel del fall trots att det är ovanligt.

Jag har sammanlagt haft 3 missfall / ma:n inkl det sista (molan). Har hunnit få en son efter det första missfallet och har nu alltså haft två på raken efter varann inom loppet av två månader. Har varit otroligt jobbigt och tärande, nu börjar jag kunna se ljuset igen. Resonerar som så, att vi försöker en gång till, går det inte vägen så blir det nog inte fler barn. Tråkigt, men känner att jag nog inte orkar hur många gånger som helst. Jag har blivit erbjuden en utredning i o m att jag haft 3 mf men efter att ha satt mig in i de här utredningarna ganska ordentligt förstår jag att de många gånger inte leder nånstans och vi har ju ett friskt barn ihop så jag tror inte vi har ngt galet i våra gener eller så, så jag misstänker att jag inte kommer att låta mig utredas.

malla7, det "bästa" vore ju om det är en trillinggrav, som avstannat, håller tummarna för det och hoppas du Anonym (frustrerad) får ett bra svar på din analys också. Som jag sa tidigare, mola är inte kul men går att överleva och ta sig igenom.

• Anonym (frustrerad)

Jag får reda på svaret på torsdag. Är skiitnervös! Men även om det inte är någon mola så har jag och sambon bestämt att vi tar en liten paus i bebisverkstan. Jag klarar inte av flera motgångar just nu!
    Sen så råkar jag jobba på sjukhuset här, och alla vet om vad som har hänt. Det blir jobbigt när folk tittar snett och "tycker synd" om mig.

• LC04

Usch för att vänta på provsvar. Håller tummarna för dig!
    Jag jobbar oxå på sjukhuset och låg och gömde mig på uppvaket för att mina kollegor inte skulle se mig. Inte kul.

• malla7

LC04: Jo, var inne på skrapning i torsdags och den läkaren kunde inte heller se om det var mola eller nåt annat. Skickade allt på analys (prio) men det tar ändå två veckor att få svaret (torsdag efter påsk). Försöker att inte oroa mig alltför mycket. Positivt är att illamåendet och tröttheten från graviditeten har försvunnit så antagligen har hcg-värdet gått ner rejält. Hur går det för dig?

Anonym (frustrerad) skrev 2009-04-06 19:14:28 följande:

Jag får reda på svaret på torsdag. Är skiitnervös! Men även om det inte är någon mola så har jag och sambon bestämt att vi tar en liten paus i bebisverkstan. Jag klarar inte av flera motgångar just nu! Sen så råkar jag jobba på sjukhuset här, och alla vet om vad som har hänt. Det blir jobbigt när folk tittar snett och "tycker synd" om mig.
    Håller tummarna för att det går bra! Känner som du att även om man inte har mola kan det vara skönt att ta lite paus..............själen behöver liksom vila lite och en ny graviditet = oro.
  • LC04

Jag väntar på sista skrapanalysen och hoppas få svar innan påsk. Ringer på torsdag och frågar. Jag ska ta HCG-prover imorgon och nästa vecka.
    Mina gravsymtom försvann direkt efter första skrapningen bara brösten släpade lite efter.

Vi vill inte ta någon paus utan vi försöker direk tnär jag jag fått mens och om mina provsvar är åt rätt håll vill säga.

• xxJessikaxx

Själv är det ny provtagning IGEN i morgon, fasen var tiden går fort ibland. LC04, håller tummarna IGEN även där att provsvaret blir positivt,
    Vi kommer att börja igen i juli, jag tar ju Pergotime för att bli gravid och har hittils blivit gravid varje gång jag fått det, men endast en fullgången graviditet. Så jag hoppas det tar sig lika bra även denna gång vi försöker och att mina provsvar fortsätter se bra ut.

• Endast jag

Jag läser allt ni skriver och följer er, lider så med er att ni får gå igenom detta.
    Så ville bara hoppa in och ge er en styrkekram!

Svar på tråden Partiell mola