• Niinaaa

Fejkbröst

Är det inte egentligen för sorgligt att vi kvinnor ska måsta känna oss så otillräckliga att vi tycker att det är helt ok att lägga ner tusentals kronor på att operera brösten!?

Egentligen är det helt sjukt ju!
    Säg nu ainte att vi väljer själv osv föe egentligen är det ju det sjuka idalet som gör att vi VILL VÄLJA så.

• Svar på tråden Fejkbröst
  • Hervor 1
    Svar på #99
    Hur kan du ens jämföra fejknaglar med exempelvis en bröstförstoring eller en bukplastik?!?! Om besöket hos "nagelterapeuten" skiter sig vad händer då? Jo, absolut ingenting som inte går att fixa och framförallt ingenting som ger konsekvenser i ditt övriga liv eller i framtiden.

Om din bröstop däremot skulle gå fel så kan väldigt mycket hända, döden exempelvis (om det vill sig riktigt illa).
    Poängen är väl den att man, enligt mig, utsätter sin kropp för stora ingrepp med risk för allvarliga biverkningar för att "kunna se snygg ut i bara linne till sommaren". Det resonemanget är otäckt och oerhört ytligt. När man resonerar så, som en del ut av er bevisligen gör, har man ens då förstått på riktigt vilka risker en operation faktiskt kan innebära?

Att jämföra detta med att färga håret, ett hår som faktiskt växer ut om färgen skulle råka bli fullsätndigt fel och omöjlig att rätta till är häpnadsväckande!

Sedan förstår jag inte varför man som kvinna inte får lov att vara negativ till skönhetsoperationer utan att då påstås "klanka ner" på andra kvinnor och inte vara "stöttande".. Om det nu är någon kategori kvinnor som gör den andra en otjänst så är det väl isåfall den som lär våra döttrar att de inte duger som de är skapta oavsett kupstorlek eller midjemått..
  • JeBi
    Hervor 1 skrev 2009-03-02 16:50:10 följande:
    Hur kan du ens jämföra fejknaglar med exempelvis en bröstförstoring eller en bukplastik?!?! Om besöket hos "nagelterapeuten" skiter sig vad händer då? Jo, absolut ingenting som inte går att fixa och framförallt ingenting som ger konsekvenser i ditt övriga liv eller i framtiden. Om din bröstop däremot skulle gå fel så kan väldigt mycket hända, döden exempelvis (om det vill sig riktigt illa). Poängen är väl den att man, enligt mig, utsätter sin kropp för stora ingrepp med risk för allvarliga biverkningar för att "kunna se snygg ut i bara linne till sommaren". Det resonemanget är otäckt och oerhört ytligt. När man resonerar så, som en del ut av er bevisligen gör, har man ens då förstått på riktigt vilka risker en operation faktiskt kan innebära? Att jämföra detta med att färga håret, ett hår som faktiskt växer ut om färgen skulle råka bli fullsätndigt fel och omöjlig att rätta till är häpnadsväckande! Sedan förstår jag inte varför man som kvinna inte får lov att vara negativ till skönhetsoperationer utan att då påstås "klanka ner" på andra kvinnor och inte vara "stöttande".. Om det nu är någon kategori kvinnor som gör den andra en otjänst så är det väl isåfall den som lär våra döttrar att de inte duger som de är skapta oavsett kupstorlek eller midjemått..
    Håller med dig att det ur ett riskperspektiv är stor skillnad på en bröstoperation och på att skulptera naglarna. Men TS ondgjorde sig inte över riskerna utan över att kvinnor lägger mycket pengar på (i det hennes exempel) bröstförstoring för att dom känner sig otillräckliga. Mitt inlägg utgick ifrån att finansiering och otillräcklighet låg i fokus för diskussionen.

I gråzonen i resonemanget hamnar Restylane och Botox... Hur ställer du dig till det?
  • Hervor 1
    Svar på #102
    Jag är generellt negativ till kosmetisk kirurgi även om jag självfallet inte kan kommentera den enskilda individens beslut.
    Men jag tycker att det är oerhört ledsamt att kvinnor (oftast unga sådana) väljer operationer med risk för allvarliga komplikationer för att de inte känner att de är fina som de är. Vår tids skönhetsideal och hets är en bidragande orsaker till att plastikkirurgin är en så lönsam affär och det görs reklam i såväl radio som tidningar (mest i de tidningar som riktar sig till lättpåverkade unga kvinnor.. knappast en slump..) . Privatkliniker gör reklam och lovar generösa avbetalningsplaner så att "alla" skall känna att de har råd.. God vilja eller profit? Hmm..
    Det görs tillgängligt vilket bland annat innebär att unga kvinnor idag inte tycker att det är en särskilt stor sak att operera sig och det är oroväckande!

Nu hamnade jag lite utanför din fråga, förlåt för detta.. Ok, Restylane eller Botox exempelvis är jag väl heller inte så förtjust i men då riskerna med sådana ingrepp är avsevärt färre och mindre allvarligare så har jag nog en större förståelse för det.
  • Bebbe2006
    JeBi skrev 2009-03-02 09:16:12 följande:
    Kanske lite klantigt formulerat av mig... Vad jag syftade på var egentligen... Är det bara bröstoperationer som är "sorgliga" eller är det all typer av förbättringsarbeten vi människor väljer att underkasta oss?Fixade själv boobsen för en herrans massa år sedan. Hade inte en tanke på att göra det för kompensera för någon typ av otillräcklighet. Nä... Jag gjorde det för en mer banal anledning. Trodde helt enkelt att kläderna skulle sitta lite snyggare om jag hade lite bröst. Enligt mig så blev resultatet mycket lyckat. La inte in så mycket dock. En lagom C-kupa kostade jag på mig i alla fall.Tror att människor har olika anledningar till att göra sig vackra, oberoende vad man väljer för åtgärd. Att bara utgå ifrån att det handlar om en känsla av otillräcklighet är ju naivt.
    Alla typer av förbättringsarbeten är sorgliga. Det tycker man om man är ful och avundsjuk, iallafall.
  • Bebbe2006
    JeBi skrev 2009-03-02 09:16:12 följande:
    Kanske lite klantigt formulerat av mig... Vad jag syftade på var egentligen... Är det bara bröstoperationer som är "sorgliga" eller är det all typer av förbättringsarbeten vi människor väljer att underkasta oss?Fixade själv boobsen för en herrans massa år sedan. Hade inte en tanke på att göra det för kompensera för någon typ av otillräcklighet. Nä... Jag gjorde det för en mer banal anledning. Trodde helt enkelt att kläderna skulle sitta lite snyggare om jag hade lite bröst. Enligt mig så blev resultatet mycket lyckat. La inte in så mycket dock. En lagom C-kupa kostade jag på mig i alla fall.Tror att människor har olika anledningar till att göra sig vackra, oberoende vad man väljer för åtgärd. Att bara utgå ifrån att det handlar om en känsla av otillräcklighet är ju naivt.
    Alla typer av förbättringsarbeten är sorgliga. Det tycker man om man är ful och avundsjuk, iallafall.
  • Bebbe2006
    MammasÄlsklingar skrev 2009-03-02 08:39:28 följande:
    Det handlar inte om att duga!Det handlar om att man kanske har tex som i mitt fall gått ner och upp mycket ivikt och kroppen blivit förstörd på det sättet.Det som är synd e att vi kvinnor e så bra på att klanka ner på varandra istället för att stötta varandra.Jag struntar väl i vad andra andra anser om min kropp det e inte det man e ute efter .. jätte många tycker jag e snygg o fin som jag e nu ..ialf med kläderna på.Men jag vaknar varje dag och vill knappt se mig i spegeln för skinnet hänger på magen o brösten e total förstörd .. varenda magmuskel i borta så jag inte kan hålla upp ryggen rakt. Jag tackar gudarna för att plastikkirurgerna finns!I Juni har jag nya bröst o ny mage och det kommer bli e befrielse för mig
    Jag gjorde en sådan operation för drygt ett år sedan. Full bukplastik + lyft och implantat på brösten. Jag har nästan som ett sexpack på magen fast jag inte tränar. Det blir helt enkelt ingen valk på magen, för den är helt platt.

Däremot skulle jag vilja göra ryggen också. I förhållande till min uppfräschade framsida ser ryggen riktigt sunkig ut. Lovehandles som jag inte får bort. Jag är inte överviktig, så jag kan ju inte banta bort dem. Det är dessutom inte fett, utan hud som inte är lika tajt som på magen.

Skönhetsoperationer är beroendeframkallande. Man vill ofta göra mer och mer fast man inte tror att man ska bli sådan. Jag ångrar dock inte för ett ögonblick att jag gjorde min operation. En bukplastik skulle nästan varenda människa "behöva".
  • Hervor 1
    Svar på #105
    Knepigt resonemang du har... Du tycker alltså att alla som inte enligt dig är vackra men ändå har gott självförtroende är pinsamma och att alla som är emot plastikkirurgi är fula och avundsjuka?..
    Är det samma sak som att jag skulle anta att alla som gillar stora bröst och blont hår är lågutbildade och tillhör socialklass 3?
  • Niinaaa
    Svar på #102
    Inte att man lägger pengar på det.
    Jag menar att det är synd att vi kvinnor (de flesta...) ska känna att man borde fixa Exempelvis brösten bara för att duga.
    Jo det är många som känner att de inte duger...brösten är för slappa, för små, för hängiga osv.
    Man vågar inte ens visa sig för sin man för att man tror att idealet (de man ser på tv, reklam osv) är det som är rätt.
    Dvs silikontuttar som är runda o står rakt ut oavsett ålder.

DET är tragiskt.

De flesta karlar gillar de naturliga brösten hos sin tjej oavsett strl
  • Indianica

Visst är en operation riskabelt, men hur stora är riskerna egentligen och vad är det för risker? Man får väl sätta dem i någonslags rimlig proportion? Risken är väl t exl 100% att alla opererade får jävligt ont i 2-3 veckor efter operationen, oavsett vad de opererat. Men hur stor procent av alla med koksaltinplantat t ex får seriösa kroniska problem? Jag har själv inga svar på den frågan, men vad jag vill säga är väl att det mesta är riskabelt. Det är riskabelt att pendla dagligen till jobbet, ändå anses man oftast inte vara helgalen för det. Det är riskabelt att dricka alkohol varje vecka (vilka många svenskar gör) att äta osunt osv...men i Sverige där vi har välutbildade skickliga läkare är det så vitt jag vet inte särskilt många som får seriösa men efter en operation.

• Indianica
    Svar på #108
    Kommentaren "de flesta karlar gillar naturliga bröst på sin tjej" kommer nästan alltid upp i dylika situationer, så även här.

Men då är vi ju tillbaka på det man inte "#får" känna, att vilja vara fin för andra: Behaga din man! Oavsett om du mår skit över att magen hänger som en slapp sopsäck efter barnafödandet och tuttarna är två små tomma fryspåsar, operera dig för i helvete inte utan "var naturlig" "behaga din man, han gillar natuuuuuurliga kvinnor".

Men om man själv inte trivs med sin spegelbild då? Varför är det så tabu med att vilja behaga sig själv?

Tycker man omyndigförklarar kvinnor som plastikopererar sig. Hur många är det egentligen som slänger fram en bild på Pamela Anderson till plastikkirurgen? Knappast någon idag. De flesta slänger säkert fram en bild på just en kvinna som ser "natuuuuuuuuuuuuurlig ut" som man själv, fast med lite mer fyllning i tuttarna t ex. Som de såg ut före man fick barn. Inte någon med stela raketer till tuttar!
Svar på tråden Fejkbröst