• Niinaaa

Fejkbröst

Är det inte egentligen för sorgligt att vi kvinnor ska måsta känna oss så otillräckliga att vi tycker att det är helt ok att lägga ner tusentals kronor på att operera brösten!?

Egentligen är det helt sjukt ju!
    Säg nu ainte att vi väljer själv osv föe egentligen är det ju det sjuka idalet som gör att vi VILL VÄLJA så.

• Svar på tråden Fejkbröst
  • Pelargonen
    MaryD skrev 2009-03-05 09:34:23 följande:
    Märkligt att detta ska sticka så i ögonen på en del folk (läs tjejer). Många "motståndares" ordval skvallrar om nånting helt annat än den påstådda oron för deras döttrar.
    Eller så känner de en stark oro för att deras döttrar ska bli så pass påverkade av de ideal som nu råder och inte riktigt vet hur de ska bemöta sina ungdomars tankar och funderingar kring detta? Jag vet inte om det är så men möter genom mitt jobb en hel del problematik kring detta, just att våra ungdomar tror att man måste se ut, vara och bete sig på ett visst sätt. Det är svåra frågor att handskas med och jag har full förståelse för att sunda föräldrar känner oro över samhällets signaler så som de skickas idag.

Är det helt främmande för dig? Och vad menar du att denna oro egentligen "skvallrar om" menar du?
  • Pelargonen
    MaryD skrev 2009-03-05 18:37:57 följande:
    Jag tror dig inte! Jag VET att du har en bild på Pamela under kudden...en på Silvstedt också Jag tror att du i detta nu faxar över dem till en plastikkirurg
    Och inte att förglömma fotot av Pamela i taket ovanför sängen, skala 1:1!

• marre67
    Svar på #348
    Du säger att du är nöjd som du är, som du är skapt.....men de som inte är det då? De stackare som är skapt platta som en kille, som vill göra det för sin egen skull, och inte för samhällets.....vad tycker du om dem?
    Ni missförstår detta med att de personerna gör det för samhällets och medias påtryckningar. De gör det för SIN EGEN skull, för att DE SJÄLVA ska må bra när de ser sin egen kropp. Sen spelar det ingen roll om man bor mitt i skogen eller i en storstad, gillar man inte sin kropp så gör man inte.
    Jag har en väninna som var totalt platt. Hon kunde inte ens amma sina barn pga det, så illa var det.
    Idag älskar hon sin "nya" kropp, med nya snygga bröst som hon låtit opa dit. Jag är glad för hennes skull, för att detta fått henne att må bra.

Sen kan vi se en stor skillnad på skönhetsidealet idag. Det kan jag hålla med om att trycket säkert är hårt för dagens ungdomar, men när det gäller 30-50 åringar som opar sej så kan vi stryka dem från skaran som gör det för samhällets skull.
  • Hervor 1
    Svar på #349
    Men om vårt samhälles skönhetsideal hade sett annorlunda ut så är det ju mycket möjligt att du inte alls känt samma missnöje över en liten byst eller hur? Så, om du skulle göra en bröstförstoring, så visst är det för din egen skull men indirekt handlar det ju om att passa in i det ideal som anses attraktivt i vår kultur.
    Visserligen något stereotyp beskrivning nu men de attribut som anses vackra i vårt samhälle är ju exempelvis slank kropp, stora bröst, ljus hy, blond och gärna blåögd. Avviker ens utseende alltför mycket från den mallen så anses man ju generellt inte vara särskilt attraktiv - i vår kultur som har en ganska obarmhärtig syn på kvinnokroppen och hur en vacker sådan "skall" se ut.
  • TessaS

Är det verkligen så mycket svårare att förklara en tutt-fix än smink, hårfärg, piercings och tatueringar då? Det är ju också "tillpiffning"...?

Pelargonen skrev 2009-03-07 13:06:44 följande:
    Eller så känner de en stark oro för att deras döttrar ska bli så pass påverkade av de ideal som nu råder och inte riktigt vet hur de ska bemöta sina ungdomars tankar och funderingar kring detta? Jag vet inte om det är så men möter genom mitt jobb en hel del problematik kring detta, just att våra ungdomar tror att man måste se ut, vara och bete sig på ett visst sätt. Det är svåra frågor att handskas med och jag har full förståelse för att sunda föräldrar känner oro över samhällets signaler så som de skickas idag. Är det helt främmande för dig? Och vad menar du att denna oro egentligen "skvallrar om" menar du?
  • marre67
    Svar på #355
    Helt rätt. Tänkte detsamma, att egentligen så är ju hela samhället uppbyggt på en massa "ideal" just nu. Man ska se perfekt ut för att platsa in, ha de senaste kläderna, vara smal, snygg, mm. Varför är det mer rätt att piersa sej än att göra bröst?
    Jag brukar säga vilken tur att jag kommit över åldern där jag måste försöka vara nåt jag inte är. Nästan Alla unga tjejer ser ju i princip likadana ut, som dockor som ser äldre än de faktiskt är.
  • BabyEm

Har inte läst tråden men jag tycker att allt som ör att man mår bättre själv är inte dyrt. Alltså gör man fejkbröst för att det ska va snyggt eller för någon annans skull så är det fel men gör man det för att må bättre själv är det helt ok. Och jag tycker inte att det är nåt att gå o störa sig på. man väler själv

• Pelargonen
    TessaS skrev 2009-03-07 17:52:55 följande:
    Är det verkligen så mycket svårare att förklara en tutt-fix än smink, hårfärg, piercings och tatueringar då? Det är ju också "tillpiffning"...?
    Tycker du att smink och färgat hår är att likställa med ett kirurgiskt ingrepp? Du tycker att steget till att utföra dessa tre är detsamma och att man som förälder bör känna samma oro inför sin dotters funderingar kring dessa tre? Är det så du menar?
  • Pelargonen
    marre67 skrev 2009-03-07 19:35:41 följande:
    Helt rätt. Tänkte detsamma, att egentligen så är ju hela samhället uppbyggt på en massa "ideal" just nu. Man ska se perfekt ut för att platsa in, ha de senaste kläderna, vara smal, snygg, mm. Varför är det mer rätt att piersa sej än att göra bröst? Jag brukar säga vilken tur att jag kommit över åldern där jag måste försöka vara nåt jag inte är. Nästan Alla unga tjejer ser ju i princip likadana ut, som dockor som ser äldre än de faktiskt är.
    Klokt inlägg! De signaler samhället skickar i sin helhet är mycket svår att ta till sig för våra unga. Helt sjukt synd att det ska måsta vara så.
  • TessaS
    Svar på #358
    Du oroade dig för hur vettiga föräldrar ska förklara för sina döttrar varför en del känner behov av att operera sina tuttar för att duga i samhällets ögon.
    Hur förklarar vettiga föräldrar för sina döttrar varför många sminkar sig, färgar håret, piercar sig, gör tatueringar, gör laseroperation av ögonen osv? Principen är ju densamma oavsett om man lägger sig under en kirurgkniv, laser, tatueringsnål etc... ANLEDNINGEN är ju att man vill bli fin...?

Jag vill exempelvis operera mina ögon för att slippa glasögon, inte för att det är smidigare (även om det är en bonus) utan för att jag tycker jag ser ut som en mupp i glasögon. Men en sån här tråd, med långa inlägg om "kvinnosynen" och "samhällets ideal" och "vettiga föräldrar" har det ALDRIG varit i den frågan....?
  • Pelargonen
    TessaS skrev 2009-03-08 08:41:56 följande:
    Du oroade dig för hur vettiga föräldrar ska förklara för sina döttrar varför en del känner behov av att operera sina tuttar för att duga i samhällets ögon.Hur förklarar vettiga föräldrar för sina döttrar varför många sminkar sig, färgar håret, piercar sig, gör tatueringar, gör laseroperation av ögonen osv? Principen är ju densamma oavsett om man lägger sig under en kirurgkniv, laser, tatueringsnål etc... ANLEDNINGEN är ju att man vill bli fin...? Jag vill exempelvis operera mina ögon för att slippa glasögon, inte för att det är smidigare (även om det är en bonus) utan för att jag tycker jag ser ut som en mupp i glasögon. Men en sån här tråd, med långa inlägg om "kvinnosynen" och "samhällets ideal" och "vettiga föräldrar" har det ALDRIG varit i den frågan....?
    Min oro ligger egentligen i hur våra ungdomar uppfattar samhället och de skönhetsideal som låter. Och du har helt rätt i att smink, hårfärgningar, skönhetsoprerationer osv handlar om samma sak, nämligen att vara "fin" på det sätt som vi har fått lära oss är fint. Likaså finns det dieter, piller, tabletter och annat som garanterar oss en smalare kropp och ett lyckligare liv. För många som lider av övervikt handlar det om hälsa men många av våra unga TROR ju verkligen att man ska vara smal för att passa in i samhällets normer.

Jag personligen tycker dock att det är skillnad på att använda mascara och att operera sina bröst. Menar du att du tycker tvärtom, att dessa två är att likställa i proportion och problematik? Mascara går att tvätta bort om man ångrar sig, ett par opererade bröst är svårare att åtgärda även om det går i de allra flesta fall.

Jag tvivlar dock på att du inte ser att dessa två inte går att likställa även om du i ovanstående inlägg faktiskt gör det. Eller har jag misstolkat dig?
  • TessaS
    Svar på #361
    Nej jag likställer inte hur det används, men argumentet att "man har gått på samhällets krav på ideal" mot bröstoperationer borde ju rimligtvis kunna appliceras även på det. Det är DET jag likställer.

Jag jämför även med piercings, tatueringar och ögonoperationer... det är också tämligen permanenta ingrepp, men sällan hör man talas om "samhällets ideal" och hur "vettiga föräldrar" ska förklara det för sina döttrar.
    Varför är just brösten så himla viktiga i "vi kvinnor är så utsatta av sammhällets ideal"-frågan? Jag har sett många här på fl argumentera vilt mot bröstoperationer, men har samtidigt tatueringar, piercings och lägger en vild förmögenhet på att se bra ut i övrigt...
  • Pelargonen
    TessaS skrev 2009-03-08 12:02:43 följande:
    Nej jag likställer inte hur det används, men argumentet att "man har gått på samhällets krav på ideal" mot bröstoperationer borde ju rimligtvis kunna appliceras även på det. Det är DET jag likställer.Jag jämför även med piercings, tatueringar och ögonoperationer... det är också tämligen permanenta ingrepp, men sällan hör man talas om "samhällets ideal" och hur "vettiga föräldrar" ska förklara det för sina döttrar.Varför är just brösten så himla viktiga i "vi kvinnor är så utsatta av sammhällets ideal"-frågan? Jag har sett många här på fl argumentera vilt mot bröstoperationer, men har samtidigt tatueringar, piercings och lägger en vild förmögenhet på att se bra ut i övrigt...
    Jag kan förstås inte svara för någon annan ch vad som skrivs i andra trådar. Men jag håller med dig i att samhällets normer och krav omfattar så mycket mer än just brösten och dess form samt storlek. Måste dock vidhålla att en piercing inte är ett permanent ingrepp, jag har själv varit "välpiercad" i min ungdom och de som jag avlägsnade inom en relativt snar framtid syns det inte ett spår efter idag.

Vad gäller tatueringar är det också något jag skulle prata med mitt barn om om han/hon skulle vilja genomföra det. På flera olika nivåer förstås. Dock så går även detta inte att likställa då en tatuering varken är könsbundet eller har någon sexuell laddning, vilket ju brösten har. Nu säger jag förstås inte att alla som förstorar sina bröst gör det ur ett sexuellt perspektiv, absolut inte, men det är en kroppsdel som vi kvinnor är ensamma om att bära (förutom ett fåtal män men då handlar det om problem med hormonproduktion) och samhället har under många år mycket duktigt fått brösten att handla om just den sexuella aspekten och kvinnligheten.

Därmed är också bröst laddade på ett annat plan än vad en tatuering är, detta då brösten är könsbundna och sedda på ett annat sätt.

Jag har full förståelse för en del av de kvinnor som opererar sina bröst, likväl som jag har förståelse för andra ingrepp som en del människor har valt. Men jag tycker det är viktigt att tillföra debatten det ansvar vi alla har gentemot våra (och andras barn) att gemensamt fundera och diskutera vilka signaler det är vi vill skicka till våra unga. Vad vill vi att de ska tycka om den normala kroppen kontra den konstruerade?

Syvende och sist så handlar tråden om opererade bröst så vi kan kanske lämna sminket och tatueringarna nu och fokusera på sakfrågan? Vill man debattera begreppet som helhet i stället (alltså yttre påverkan på utseendet) är det lämpligt att starta en annan tråd med det breda spektrat. Så kan vi i denna fokusera på sakfrågan, alltså den TS presenterar.
  • pingela77

Jag tycker snarare att man är lite modig om man opererar sig. Känns som alla tycker att det är så "fel" med skönhetsop att vissa inte vågar. Tillhör inte den kategorin.(som tycker det är fel alltså)
    Funderar själv på en bröstop efter att ha ammat två barn. Hade jättessmå bröst innan som jag var nöjd med men nu är dom helt obefintliga och jag är inte nöjd. Frågan är hur inte nöjd jag är. Min familj skulle få spel och hur ska jag förhålla mig till detta när det kommer till barnen när dom blir större, risker och alla andra baksidor,etc etc. Eller ska jag våga och ge detta till mig, för att jag är värd det.
    Har sambo och lever inget liv där någon bryr sig om mina bröst(förrutom jag själv).
    Tycker inte att samhället har gett mig en syn på hur bröst ska se ut, i allfall inte mer än att det i allmänhet är bra att "se bra ut".
    Har faktiskt mer dåligt självförtroende gällande saker som INTE har med utseendet att göra. Det kan man inte fixa med kniven.

Alla gör faktiskt inte detta pga dåligt självförtroende, tror faktiskt att de allra flesta har tänkt igenom detta beslut väldigt noga och övervägt olika alternativ. Står fortfarande i valet och kvalet så denna tråd är bra för mig att läsa.

• catya
    pingela77 skrev 2009-03-08 20:54:53 följande:
    Jag tycker snarare att man är lite modig om man opererar sig. Känns som alla tycker att det är så "fel" med skönhetsop att vissa inte vågar. Tillhör inte den kategorin.(som tycker det är fel alltså) Funderar själv på en bröstop efter att ha ammat två barn. Hade jättessmå bröst innan som jag var nöjd med men nu är dom helt obefintliga och jag är inte nöjd. Frågan är hur inte nöjd jag är. Min familj skulle få spel och hur ska jag förhålla mig till detta när det kommer till barnen när dom blir större, risker och alla andra baksidor,etc etc. Eller ska jag våga och ge detta till mig, för att jag är värd det. Har sambo och lever inget liv där någon bryr sig om mina bröst(förrutom jag själv). Tycker inte att samhället har gett mig en syn på hur bröst ska se ut, i allfall inte mer än att det i allmänhet är bra att "se bra ut". Har faktiskt mer dåligt självförtroende gällande saker som INTE har med utseendet att göra. Det kan man inte fixa med kniven. Alla gör faktiskt inte detta pga dåligt självförtroende, tror faktiskt att de allra flesta har tänkt igenom detta beslut väldigt noga och övervägt olika alternativ. Står fortfarande i valet och kvalet så denna tråd är bra för mig att läsa.
    Modigt ja.
    Faktum är att från "riktiga" människor, dvs inte de på internet som för det mesta bara vågar säga sin synpunkt bakom ett tangentbord, har jag bara fått positiva kommentarer och faktiskt, beundran över att jag var modig som gjorde de ingrepp jag gjorde.
    Många påpekar att DE personligen aldrig skulle lägga sig under kniven, men att de förstått mina anledningar och tyckte att det var bra för mig.

Det hade inte något med mitt självförtroende att göra, utan bara en önskan om att se "normal" ut, och ja, flera års betänketid och även besök hos teraeut för att jobba med mig själv. :)
  • newhill80

men om man opererar sig och i slutändan ser ut som du kanske, inte sticker ut man får en B kupa ingen vet om det kanske inte ens dina barn då det faktiskt inte syns med ärr dem ligger under.... vem har man gjort det för då. att man kanske kan köpa en bikini man tycker själv att man är mer som sig själv än innan...!!!jag tycker du ska sluta döma folk och att folk får göra det man mår bra av.

Svar på tråden Fejkbröst