TessaS skrev 2009-03-08 12:02:43 följande:
Nej jag likställer inte hur det används, men argumentet att "man har gått på samhällets krav på ideal" mot bröstoperationer borde ju rimligtvis kunna appliceras även på det. Det är DET jag likställer.Jag jämför även med piercings, tatueringar och ögonoperationer... det är också tämligen permanenta ingrepp, men sällan hör man talas om "samhällets ideal" och hur "vettiga föräldrar" ska förklara det för sina döttrar.Varför är just brösten så himla viktiga i "vi kvinnor är så utsatta av sammhällets ideal"-frågan? Jag har sett många här på fl argumentera vilt mot bröstoperationer, men har samtidigt tatueringar, piercings och lägger en vild förmögenhet på att se bra ut i övrigt...
Jag kan förstås inte svara för någon annan ch vad som skrivs i andra trådar. Men jag håller med dig i att samhällets normer och krav omfattar så mycket mer än just brösten och dess form samt storlek. Måste dock vidhålla att en piercing inte är ett permanent ingrepp, jag har själv varit "välpiercad" i min ungdom och de som jag avlägsnade inom en relativt snar framtid syns det inte ett spår efter idag.
Vad gäller tatueringar är det också något jag skulle prata med mitt barn om om han/hon skulle vilja genomföra det. På flera olika nivåer förstås. Dock så går även detta inte att likställa då en tatuering varken är könsbundet eller har någon sexuell laddning, vilket ju brösten har. Nu säger jag förstås inte att alla som förstorar sina bröst gör det ur ett sexuellt perspektiv, absolut inte, men det är en kroppsdel som vi kvinnor är ensamma om att bära (förutom ett fåtal män men då handlar det om problem med hormonproduktion) och samhället har under många år mycket duktigt fått brösten att handla om just den sexuella aspekten och kvinnligheten.
Därmed är också bröst laddade på ett annat plan än vad en tatuering är, detta då brösten är könsbundna och sedda på ett annat sätt.
Jag har full förståelse för en del av de kvinnor som opererar sina bröst, likväl som jag har förståelse för andra ingrepp som en del människor har valt. Men jag tycker det är viktigt att tillföra debatten det ansvar vi alla har gentemot våra (och andras barn) att gemensamt fundera och diskutera vilka signaler det är vi vill skicka till våra unga. Vad vill vi att de ska tycka om den normala kroppen kontra den konstruerade?
Syvende och sist så handlar tråden om opererade bröst så vi kan kanske lämna sminket och tatueringarna nu och fokusera på sakfrågan? Vill man debattera begreppet som helhet i stället (alltså yttre påverkan på utseendet) är det lämpligt att starta en annan tråd med det breda spektrat. Så kan vi i denna fokusera på sakfrågan, alltså den TS presenterar.