Bebbe2006 skrev 2009-02-24 19:32:18 följande:
Den individuella smaken påverkas ju av rådande ideal. Självklart att man är påverkad av rådande ideal, men det behöver inte betyda att man har asdåligt självförtroende och mår dåligt om man inte opererar sig, utan det kan faktiskt fortfarande vara så att man gör det för att man kan, och för att man känner för det. Jag har alltid sett rätt bra ut, men efter tvillinggraviditeten var min mage och mina bröst rätt fula, kan jag säga. Eftersom jag vill fortsätta att se bra ut i några år till valde jag att operera dessa delar av min kropp. Mage och bröst, och det känns verkligen så bra att jag har gjort det. Tänker inte skriva under på att jag har dåligt självförtroende, för det har jag inte. Det är upp till varochen hur man vill göra. Tycker synd om de tjejer som har dåligt självförtroende och tror att de 'måste' operera sig för att duga, men så tycker jag också synd om de tjejer som inte alls ser bra ut men som tror att de gört det. De som gladeligen springer omkring med tajta byxor och låter kroppen jäsa över som en muffins. Det är så pinsamt att jag nog tycker mer synd om dem.
Jag tror inte att 100% av alla plastikopererade människor mådde uruselt innan operationen. En del, som du, tycker visst inte att det är en stor sak att operera sig. För mig helt absurt och oförståeligt att bagatellisera en så stor sak, men det är jag det.
Sedan förstår jag inte varför du tycker synd om tjejer som själva tycker att de ser bra ut och gillar vad de ser i spegeln, bara för att du inte håller med! DET är tragiskt om något, blir du upprörd över ett oförtjänt gott självförtroende eller vad?