• Niinaaa

Fejkbröst

Är det inte egentligen för sorgligt att vi kvinnor ska måsta känna oss så otillräckliga att vi tycker att det är helt ok att lägga ner tusentals kronor på att operera brösten!?

Egentligen är det helt sjukt ju!
    Säg nu ainte att vi väljer själv osv föe egentligen är det ju det sjuka idalet som gör att vi VILL VÄLJA så.

• Svar på tråden Fejkbröst
  • Hervor 1
    Svar på #109
    Indianica skrev 2009-03-02 21:51:40 följande:
    Visst är en operation riskabelt, men hur stora är riskerna egentligen och vad är det för risker? Man får väl sätta dem i någonslags rimlig proportion? Risken är väl t exl 100% att alla opererade får jävligt ont i 2-3 veckor efter operationen, oavsett vad de opererat. Men hur stor procent av alla med koksaltinplantat t ex får seriösa kroniska problem? Jag har själv inga svar på den frågan, men vad jag vill säga är väl att det mesta är riskabelt. Det är riskabelt att pendla dagligen till jobbet, ändå anses man oftast inte vara helgalen för det. Det är riskabelt att dricka alkohol varje vecka (vilka många svenskar gör) att äta osunt osv...men i Sverige där vi har välutbildade skickliga läkare är det så vitt jag vet inte särskilt många som får seriösa men efter en operation.
    Det finns, givetvis, massor med risker vid en operation och naturligtvis även vid kosmetiska ingrepp! Jag har läst en studie där man konstaterat komplikationer vid 20% av alla bröstförstoringsoperationer exempelvis.
    Komplikationerna man riskerar att drabbas av är bland annat: blödning, infektion, vattenansamling, hudreaktioner, nekros (vävnadsdöd), nervskador, anestesi relaterade risker och ärrbildning. Detta är generella risker vid operationer, sedan tillkommer också specifika komplikationer som beror på vilken typ av ingrepp som görs. Vid bröstförstoringar är bröstkapselkontraktur, "rippling" och känselbortfall inte ovanligt, bröstimplantat kan också läcka eller brista.

"Risken" är såklart ännu större att det går bra och att operationen lyckas, men att man utsätter sig för alla risker så lättvindigt som många ff unga kvinnor tycks göra idag är skrämmande och värt att reflektera över.
  • Bebbe2006
    Hervor 1 skrev 2009-03-02 19:55:27 följande:
    Knepigt resonemang du har... Du tycker alltså att alla som inte enligt dig är vackra men ändå har gott självförtroende är pinsamma och att alla som är emot plastikkirurgi är fula och avundsjuka?.. Är det samma sak som att jag skulle anta att alla som gillar stora bröst och blont hår är lågutbildade och tillhör socialklass 3?
    Nej, det är inte samma sak.
  • EllieMay

skulle jag göra en plastik operation är det för min egen skull, ingen annan. Kommer säkert göra några operationer efter att jag är färdig med barna födandet, sorry om alla tycker det är fåfängt men jag trivs inte med hängpattar och buk som dessutom skaver och gör att alla kläder sitter skit.
    Ända positiva med hängpattar för min egen skull är att jag kan förvara plöskan under om jag ej har väska med mig.

• Hervor 1
    Svar på #113
    Att slippa kånka runt på väska är något som inte skall underskattas
  • Hervor 1
    Svar på #112
    Jo faktiskt precis samma sak.
  • Pelargonen

Det sorgliga i det hela är de signaler man skickar till sina döttrar: "Som kvinna duger man inte som man är utan man måste ta till kniven". Det kan göra mig lite ledsen.

• EllieMay
    Svar på #114
    haha jo i och för sig, väldigt praktiskt. men när man inte förvarar allehanda saker under då åker man på skavsår, svett pattar ect.
    Egentligen skiter jag i hur jag ser ut, folk får tycka vad de vill men jag lägger mej endast under kniven om problemen verkligen påverkar mig fysiskt och jag har obehag.
    Inte för att bli Ellie AKA trippel E boob
  • MammasÄlsklingar
    Pelargonen skrev 2009-03-02 23:48:18 följande:
    Det sorgliga i det hela är de signaler man skickar till sina döttrar: "Som kvinna duger man inte som man är utan man måste ta till kniven". Det kan göra mig lite ledsen.
    Men gud!
    Jag har två döttrar och vem har sagt att jag ens ska berätta att jag op mina bröst o mage?
    Först ska man må dåligt över att ens kropp blivit sabbat för man gått ner 56 kilo sen ska man behöva må dåligt för att (vissa) kvinnor klankar ner på oss som vill ta bort överflöd eller fixa till den trasiga kroppen.. det tycker jag e hemskt och ska lära mina döttrar att inte DÖM;A ut andra och ha empati och förståelse!!
  • Myrtille

Det tragiska är att kommersiella krafter har fått folk att känna att en protes är "bättre" än en levande kroppsdel. Slitzidealet ser inte ut som en människa, utan som en karikatyr av en människa. När skall det anses "fräschare" med tupé än med riktigt hår? När skall lösnäsa bli helfräckt? Eller varför inte porslinsöga?

• MammasÄlsklingar
    Myrtille skrev 2009-03-03 08:45:49 följande:
    Det tragiska är att kommersiella krafter har fått folk att känna att en protes är "bättre" än en levande kroppsdel. Slitzidealet ser inte ut som en människa, utan som en karikatyr av en människa. När skall det anses "fräschare" med tupé än med riktigt hår? När skall lösnäsa bli helfräckt? Eller varför inte porslinsöga?
    Fast man e inte ute efter att se ut som en Slitz modell när man sätter in silicon inte jag ialf !
Svar på tråden Fejkbröst