Svar på #109
Indianica skrev 2009-03-02 21:51:40 följande:
Visst är en operation riskabelt, men hur stora är riskerna egentligen och vad är det för risker? Man får väl sätta dem i någonslags rimlig proportion? Risken är väl t exl 100% att alla opererade får jävligt ont i 2-3 veckor efter operationen, oavsett vad de opererat. Men hur stor procent av alla med koksaltinplantat t ex får seriösa kroniska problem? Jag har själv inga svar på den frågan, men vad jag vill säga är väl att det mesta är riskabelt. Det är riskabelt att pendla dagligen till jobbet, ändå anses man oftast inte vara helgalen för det. Det är riskabelt att dricka alkohol varje vecka (vilka många svenskar gör) att äta osunt osv...men i Sverige där vi har välutbildade skickliga läkare är det så vitt jag vet inte särskilt många som får seriösa men efter en operation.
Det finns, givetvis, massor med risker vid en operation och naturligtvis även vid kosmetiska ingrepp! Jag har läst en studie där man konstaterat komplikationer vid 20% av alla bröstförstoringsoperationer exempelvis.
Komplikationerna man riskerar att drabbas av är bland annat: blödning, infektion, vattenansamling, hudreaktioner, nekros (vävnadsdöd), nervskador, anestesi relaterade risker och ärrbildning. Detta är generella risker vid operationer, sedan tillkommer också specifika komplikationer som beror på vilken typ av ingrepp som görs. Vid bröstförstoringar är bröstkapselkontraktur, "rippling" och känselbortfall inte ovanligt, bröstimplantat kan också läcka eller brista.
"Risken" är såklart ännu större att det går bra och att operationen lyckas, men att man utsätter sig för alla risker så lättvindigt som många ff unga kvinnor tycks göra idag är skrämmande och värt att reflektera över.