• Niinaaa

Fejkbröst

Är det inte egentligen för sorgligt att vi kvinnor ska måsta känna oss så otillräckliga att vi tycker att det är helt ok att lägga ner tusentals kronor på att operera brösten!?

Egentligen är det helt sjukt ju!
    Säg nu ainte att vi väljer själv osv föe egentligen är det ju det sjuka idalet som gör att vi VILL VÄLJA så.

• Svar på tråden Fejkbröst
  • Hervor 1
    MaryD skrev 2009-02-20 11:39:17 följande:
    Fast långt ifrån alla (mig inkluderat) opererar tuttarna till något som inte går att uppnå utan op. Mina ser ut precis som "riktiga" bröst. Nåväl, detta kan diskuteras i oändlighet. Vi kan vara överens om att vi är oense Huvudsaken för mig, är att alla mår bra och är nöjda med sig själva
    Jo det är klart att många opererade kan ha ett naturligt utseende. Vad jag tycker är sorgligt är att människor har ouppnåeliga ideal (eller att det krävs operation då) och att man inte kan vara nöjd och stolt över sin kropp för att den är naturlig, frisk och stark. Jag som har en liten dotter tycker att detta är ännu mer upprörande nu än vad jag kanske tyckte för ett par år sedan. Om min dotter växte upp och inte var nöjd och trygg i sin egen kropp skulle jag bli oerhört ledsen å hennes vägnar och snarare satsa på samtalskontakt än operation.
  • MaryD
    Hervor 1 skrev 2009-02-20 11:50:15 följande:
    Jo det är klart att många opererade kan ha ett naturligt utseende. Vad jag tycker är sorgligt är att människor har ouppnåeliga ideal (eller att det krävs operation då) och att man inte kan vara nöjd och stolt över sin kropp för att den är naturlig, frisk och stark. Jag som har en liten dotter tycker att detta är ännu mer upprörande nu än vad jag kanske tyckte för ett par år sedan. Om min dotter växte upp och inte var nöjd och trygg i sin egen kropp skulle jag bli oerhört ledsen å hennes vägnar och snarare satsa på samtalskontakt än operation.Men nu vet jag inte om jag är unik i den frågan (har svårt att tro det)...men jag opererade mig inte för att jag mådde dåligt över min kropp (eller nånting annat). Jag gjorde det snarare för att jag "kände för det", det låter lite konstigt. Svårt att förklara...men det var alltså inte aktuellt att istället lägga pengarna på samtalskontakt för min del, eftersom det inte var nödvändigt.

Vad jag menar är att människor som opererar sig (merparten av dem iaf) gör det säkert för att de mer eller mindre mår dåligt, medans det finns människor som gör det av andra anledningar.
  • Hervor 1
    MaryD skrev 2009-02-20 12:03:05 följande:
    Men nu vet jag inte om jag är unik i den frågan (har svårt att tro det)...men jag opererade mig inte för att jag mådde dåligt över min kropp (eller nånting annat). Jag gjorde det snarare för att jag "kände för det", det låter lite konstigt. Svårt att förklara...men det var alltså inte aktuellt att istället lägga pengarna på samtalskontakt för min del, eftersom det inte var nödvändigt. Vad jag menar är att människor som opererar sig (merparten av dem iaf) gör det säkert för att de mer eller mindre mår dåligt, medans det finns människor som gör det av andra anledningar.
    Jag har personligen ännu svårare att förstå det, hur man kan göra så med sin kropp bara för att man "känner för det". obegripligt och ett tragiskt exempel på vad vi idag för syn vi har på kvinnokroppen!
  • MaryD
    Hervor 1 skrev 2009-02-20 12:25:53 följande:
    Jag har personligen ännu svårare att förstå det, hur man kan göra så med sin kropp bara för att man "känner för det". obegripligt och ett tragiskt exempel på vad vi idag för syn vi har på kvinnokroppen!
  • Hervor 1

Får väl förtydliga, jag menar inte att DU som person är tragisk, inte alls. Jag menar att vår tids skönhetsideal och fenomenet är tragiskt, inte den enskilda individen.

• Jessika84

Ja det är tragiskt. Jag tror och har alltid trott att jag gjorde det för min skull, jag har alltid velat ha stora bröst och efter min amning försvann det lilla jag hade och jag opererade dem. Men varför har jag alltid velat ha stora bröst? För min egen skull?
    Snarare att man är uppväxt med dagens ideal och man växte upp alldeles för fort, utseendet blev viktigt redan i låg ålder.
    Jag stod inte ut med mina små efter amningen. Men jag tror nog att dagens ideal givetvis påverkade. Hade jag känt sån stark ångest annars?
    Givetvis är jag mer nöjd nu utseendemässigt jämfört med innan operationen. Och jag mådde verkligen inte bra av mina taxöron efter graviditet och amning.
    Men det är ingen lösning på ett dåligt självförtroende!

• DreadHead

Jag opererade brösten för jag tyckte det var ballt att det gick att göra det.

Jag töjde öronen för att jag tycker det är snyggt.

Jag tovade ihop håret till dreads för att jag tycker det ser kul ut.

Anledningarna till mina piercings, tatueringar, scarifikations och allt annat jag gjort är även det att jag tycker det är kul att det går att forma om kroppen lite som man vill. På listan över saker jag vill ha står även horn i pannan, implantat i amarna och ev. kluven tunga.

Jag ser alltså ut som skit i mångas ögon, så då undrar jag hur man resonerar om man tror att jag opererade tuttarna för att försöka nå upp till ett allmänt rådande skönhetsideal....?

• Hervor 1

DreadHead skrev 2009-02-20 17:12:32 följande:

Jag opererade brösten för jag tyckte det var ballt att det gick att göra det. Jag töjde öronen för att jag tycker det är snyggt. Jag tovade ihop håret till dreads för att jag tycker det ser kul ut. Anledningarna till mina piercings, tatueringar, scarifikations och allt annat jag gjort är även det att jag tycker det är kul att det går att forma om kroppen lite som man vill. På listan över saker jag vill ha står även horn i pannan, implantat i amarna och ev. kluven tunga. Jag ser alltså ut som skit i mångas ögon, så då undrar jag hur man resonerar om man tror att jag opererade tuttarna för att försöka nå upp till ett allmänt rådande skönhetsideal....?
    Det finns alltid de som utgör ett undantag, självklart.
  • Omorfia

Jag har förvisso inte opererat in någonting i tuttarna utan gjort dem lite mindre och fastare. Mina tuttar hade alltid varit hänginga men efter att ha gått ned en hel del i vikt var de ännu hängigare. Jag hade råd och kände att jag skulle vilja kunna gå utan BH hemma utan att svettas floder från under brösten och ha vissa sorters toppar utan BH. Jag har inga problem med att tuttarna ser ut som efter en graviditet, nu när jag har varit gravid och fött barn.. Jag hade också opererats i narkos när jag var yngre, så jag visste att jag tålde narkos.

Det är väldigt lätt att yttra sig om att andra borde vara nöjda när man sitter med "tokfina" bröst redan. En kompis t ex är jättedeppig och ska fixa tuttarna efter sina två graviditeter för att de hänger lite, medan jag tycker att hon borde vara glad för att hon fått ha jättefina tuttar i alla år innan graviditeterna..

Självklart opererar man tuttarna för att samhället är utseendefixerat. Män och kvinnor har i alla tider försökt ändra om sina utseenden för att attrahera partners och skaffa sig fördelar på förökningsområdet. Det är naturligt och bara trenderna i hur man gör det förändras.

• Bebbe2006

Så patetiskt att kvinnor alltid måste hålla på och hacka på varandra. TS, om du nu är så nöjd med dina bröst, varför unnar du då inte andra att vara det? Vad har du för problem med att andra väljer att operera sig för att också bli nöjda?

Förbannade dumheter att hålla på och hacka på andra kvinnor. Avundsjuka, missunsamhet you name it!

Svar på tråden Fejkbröst