• Niinaaa

Fejkbröst

Är det inte egentligen för sorgligt att vi kvinnor ska måsta känna oss så otillräckliga att vi tycker att det är helt ok att lägga ner tusentals kronor på att operera brösten!?

Egentligen är det helt sjukt ju!
    Säg nu ainte att vi väljer själv osv föe egentligen är det ju det sjuka idalet som gör att vi VILL VÄLJA så.

• Svar på tråden Fejkbröst
  • Petra med små

jisses, vadå det sociala trycket?

är det helt omöjligt att vissa skiter fullständigt i fjantiga normer? man kanske vill göra detta för sin egen skull och jämför sig endast med brösten som man hade tidigare? Om jag kapar benet, inte vill jag ha protes för att de sociala normerna tycker att individer ska ha 2 ben, jag gör det väl för att göra livet lättare för min del/skull!

• prinsesstårtan
    Hervor 1 skrev 2009-03-04 14:06:53 följande:
    Återigen så jämför jag inte könsstympning med plastikkirurgi. Det som jag jämförde var det sociala trycket. I vårt samhälle ser idealen ut på ett sådant sätt att en del kvinnor behöver operera om sina kroppar för att känna sig attraktiva. I ett annat samhälle ser kulturen ut på ett sådant sätt att kvinnors genitalier behöver opereras. Könsstympning och plastikkirurgi är givetvis två helt olika ingrepp och i sak inte jämförbart MEN det man kan jämföra är, som sagt, det sociala trycket, att det finns förväntningarna på hur en kvinnokropp "skall" se ut.Du begriper möjligen inte detta heller men då har jag åtminstone gjort ett försök. Om din hiss sedan inte klarar sig ända upp (eller hur du nu uttryckte dig) är en annan sak.
    tycker fortfarande att det är en korkad gämförelse då plastikkirurgi I Sverige inte görs av samma anledning som könsstymning görs i t e x Somalien....
    Könsstympning har inget med skönhetsideal att göra!!!!
  • Hervor 1
    prinsesstårtan skrev 2009-03-04 14:12:57 följande:
    Hervor 1 skrev 2009-03-04 14:06:53 följande: tycker fortfarande att det är en korkad gämförelse då plastikkirurgi I Sverige inte görs av samma anledning som könsstymning görs i t e x Somalien.... Könsstympning har inget med skönhetsideal att göra!!!!
    Du hade helt rätt i ditt tidigare inlägg.. du begriper inte. Vi gör som du skrev och struntar i att diskutera med varandra tycker jag!
  • Myrtille
    prinsesstårtan skrev 2009-03-04 13:56:13 följande:
    Petra med små skrev 2009-03-04 13:52:47 följande:
    nej..... förmodligen inte för om man vill förminska sina bröst blir man nästan glorifierad men om man vill förstora dem blir man stämplad som ett korkat offer som fallit offer för massmedia.....
    Säger vem?
  • Myrtille

M Y L F skrev 2009-03-04 14:03:25 följande:

Absolut inte sagt att man är lyckligare för att man opererat sig ochjag håller med om att det är ett socialt tryck, men det är ett frivilligt val man gör ändå. Det är ju inget modemagasin som med pistol hotar in kvinnor eller män in i operations karusellen. Varför klipper vi oss? Varför sminkar vi oss? Varför köper vi nya snygga kläder , v, vi ha ska ny bil, ALLA skall ha bil och hus osv, listan kan göras lång på det sociala trycket. Inte enbart operationer.
    Och därmed? vad? Är vi tillbaka vid det tröttsamma irrelevanta argumentet att det finns andra saker som också är dåliga så därför får man inte kommentera denna?
  • M Y L F
    Svar på #295
    Klart att man får kommentera och tycka, men jag säger bara att det inte enbart är ett socialt tryck för enbart operationer, men det diskuteras flitig om just det. Det är ju inte direkt någon som argumenterar mot varför man sminkar sig eller klipper sig. Det gör man ju om mångt och mycket också för att alla andra gör.

Varför är det dåligt med plastik operationer om jag får lov att fråga?
  • Myrtille

Petra med små skrev 2009-03-04 14:12:01 följande:

jisses, vadå det sociala trycket?är det helt omöjligt att vissa skiter fullständigt i fjantiga normer? man kanske vill göra detta för sin egen skull och jämför sig endast med brösten som man hade tidigare? Om jag kapar benet, inte vill jag ha protes för att de sociala normerna tycker att individer ska ha 2 ben, jag gör det väl för att göra livet lättare för min del/skull!
    Du får ursäkta mig, men jag tror inte ett ögonblick att din eventuella önskan att operera dig är bortkopplad från rådande normer. Din liknelse är förstås usel, eftersom ett kapat ben medför svårigheter att gå. Jämför hellre med någon som aktivt väljer att skära av sig benen och ersätta dem med plast "för sin egen skull". Nog är det underligt.
  • Myrtille

M Y L F skrev 2009-03-04 15:11:20 följande:

Klart att man får kommentera och tycka, men jag säger bara att det inte enbart är ett socialt tryck för enbart operationer, men det diskuteras flitig om just det. Det är ju inte direkt någon som argumenterar mot varför man sminkar sig eller klipper sig. Det gör man ju om mångt och mycket också för att alla andra gör.Varför är det dåligt med plastik operationer om jag får lov att fråga?
    Ja, i den här tråden, som handlar om fejkbröst, diskuterar vi främst fejkbröst. Om någon dristar sig till en parallell blir man raskt åthutad. Så?
  • idiblon
    Myrtille skrev 2009-03-04 12:08:10 följande:
    M Y L F skrev 2009-03-04 12:03:16 följande: Vi drar väl snarare resonemanget lite längre och frågar oss och andra _varför_ de vill lägga sina pengar på just detta. Jag tycker alltid att man kan ifrågasätta konstruerade behov som uppfunnits av marknaden.
    Det i sig är en bra och viktig och högst relevant frågeställning. Att kalla människor som fallit för trycket för diverse nedsättande är dock allt annat än konstruktivt och förtjänar en hel del motfrågor.
  • Myrtille
    idiblon skrev 2009-03-04 15:30:25 följande:
    Det i sig är en bra och viktig och högst relevant frågeställning. Att kalla människor som fallit för trycket för diverse nedsättande är dock allt annat än konstruktivt och förtjänar en hel del motfrågor.
    Jag har inte sett de där nedsättande omdömena du talar om. har du lust att ange vilket inlägg du syftar på?
Svar på tråden Fejkbröst