• Niinaaa

Fejkbröst

Är det inte egentligen för sorgligt att vi kvinnor ska måsta känna oss så otillräckliga att vi tycker att det är helt ok att lägga ner tusentals kronor på att operera brösten!?

Egentligen är det helt sjukt ju!
    Säg nu ainte att vi väljer själv osv föe egentligen är det ju det sjuka idalet som gör att vi VILL VÄLJA så.

• Svar på tråden Fejkbröst
  • impossible girl

Jag påstår verkligen inte att jag är nått offer. Verkligen inte. Det jag ville säga var bara att jag skiter i anledningen, men jag är så glad att jag gjorde det för det är så skönt att slippa tänka på en sån skitsak varje dag.

• Carpe diem1981

Jag tycker att det är helt sjukt hur många unga människor det finns som anser att det enda sättet att bli vacker är att lägga sig under kniven. Det kan gälla allt från att bli "smal" till att fixa knäna.
    Så galet hur våra ideal faktiskt är. Jag tror aldrig jag sett någon som är plastikopererad som ser riktigt normal och snygg ut. Oftast blir det bara konstigt.
    Idag är en annons kring bröstförstoring som vilken annan som helst. En annons som är utformad precis som en för kläder, utformad precis som för saker som är helt naturligt att köpa och som man ibland köper helt utan att fundera.
    Jag blir förbannad. Vilka signaler ger det här till samhällets alla kvinnor, flickor, tjejer? Och hur blir barnen som växer upp till dessa ideal påverkade?
    Jag tycker att det är sjukt vart vi är på väg med alla dessa extrema och ouppnårliga skönhets ideal som går ut i media dagligen. Hur påverkas vi egenligen av de och vart går gränsen? Min personliga gräns går vid att låta någon skära i min kropp för att jag vill se bättre ut, givetvis anser jag det vara okej ur ett medicinskt perspektiv men aldrig annars. Det är min personliga åsikt och jag tycker världen och samhället håller på att gå käpp rätt åt helvete när det gäller ideal.
    Är idealen lika höga för män i vårt samhälle? Nej till en viss del skulle jag tro, men det är allt som oftast kvinnan och hennes utseende!!
    Jag kan inte förstå hur man kan tycka det vara värt den risk som alla operationer innebär? Hur kan det vara värt att riskera sin hälsa för att få större bröst? Hur kan det vara värt den smärtan de som gör dessa ingrepp får leva med efteråt? Jag förstår inte? Spelar nog ingen roll vad någon säger för jag är av denna åsikt och anser det fel att skönhetsoperera sig pga dåligt självförtroende när det enligt mig finns andra bättre lösningar på det problemet än att lägga sig under kniven i falsk tro att man kommer må bättre och få en annan bild av sig själv.
    Jag har väldigt svårt att tro att man gör ett sådant ingrepp för sin egen skull, jag tror att om man verkligen tänker efter så kommer man nog inse att det handlar om ideal och vår omgivning. Är det verkligen värt att riskera hälsan? Jag tycker inte det. Jag tycker det är galet att man ens tänker tanken, men det är jag det!!
    Varför inte vara lyckliga för att vi är friska/välskapta, att vi har bröst som fyller den funktion dom skall fylla, att vi inte fått bröstcancer och tvingats ta bort ena eller båda brösten???
    Nej jag fattar inte hur man kan göra så mot sin kropp, utsätta den för de risker det innebär med en bröstförstoring!!

• Carpe diem1981

impossible girl skrev 2009-03-03 21:47:10 följande:

Fy! Fan vad arg jag blir! Vilka hemska människor vissa av er verkar vara! Ja, jag har opererat mina bröst. Jag gjorde det för att jag skämdes för dem innan. De passade inte min kropp och det gav mig så dåligt självförtroende att det störde min vardag. Visst ni kan bråka hur mycket ni vill om det var rätt eller fel, varför jag (och många andra) gjorde det, MEN det förändrar ingenting! Jag har mått så mycket bättre efter operationen (3 år sedan) och det bästa av allt är att jag ALDRIG längre tänker det minsta på mina bröst. Dom är där och dom funkar som dom ska och det är det enda viktiga. Ingen ser på mig att jag har opererat mig och det är inte heller tanken. Jag mår så bra nu och det tycker jag är viktigast. Jag skiter ärligt talat i anledningen till varför jag gjorde det, för det är det bästa jag gjort!
    Du skämdes för dom innan? Undrar vart du fått ditt perspektiv ifrån kring dina negativa känslor som talade om för dig att du skulle skämmas över din kropp och dina bröst.?
  • Carpe diem1981
    idiblon skrev 2009-03-03 21:41:11 följande:
    Carpe diem1981 skrev 2009-03-03 21:35:26 följande:
    Javisst. Person 1: En människa gör allt för att slippa nudda mark känslomässigt. Konsumerar kläder och skor och smink och resor och statusprylar och så vidare i oändlighet. Tar ingen större hänsyn till miljö eller villkor i tredje världen utan bara kör på för det är jobbigt att inte kunna köpa det man vill mest hela tiden. = En osund flykt, men förmodligen den allra vanligaste i Sverige. Så vanlig att den till och med är osynlig för de flesta.Person 2: Är väldigt konsumtions- och miljömedveten, arbetar mycket i frivilligorganisationer med bistånd för drabbade i u-länder, men har en liten dröm om att få lite mer propertionerliga bröst, för att kläderna skulle sitta så mycket snyggare då. En ganska harmlös önskan och personen gör en operation.Vem gör mest skada på flest människor, men framförallt, men berövar sig mest på sig själv?
    Nummer 1 såklart och jag har aldrig någonsin påstått att något av alternativen skulle vara bra. Jag är emot både alternativ ett och två så det finns inte så mkt att säga om den saken.
  • Petra med små

Men snälla! tror ni alltid att målen med att operera sig är att få ett resultat som liknar utviksmodeller (som dessutom överdrivit)?

När jag opererar mig kommer jag inte försöka få större bröst, bara mindre randiga. Mitt mål är att se "vanlig" ut, inte ha världens byst eller perfekta bröst. Jag är bara tacksam om de placeras ovanför knäna!

Ni får det att låta som att man är hur snygg som helst men pga bristande självförtroende så måste man göra om sina redan fina bröst till något som liknar badbollar!

Snacka om trångsynt.

Varför bara inte vara glad över att ni är glada över era bröst och önska oss andra lycka till, det är ju inte ni som får lida om det går åt fanders...och inte behöver ni betala heller

• Pelargonen
    MammasÄlsklingar skrev 2009-03-03 08:33:14 följande:
    Men gud!Jag har två döttrar och vem har sagt att jag ens ska berätta att jag op mina bröst o mage?Först ska man må dåligt över att ens kropp blivit sabbat för man gått ner 56 kilo sen ska man behöva må dåligt för att (vissa) kvinnor klankar ner på oss som vill ta bort överflöd eller fixa till den trasiga kroppen.. det tycker jag e hemskt och ska lära mina döttrar att inte DÖM;A ut andra och ha empati och förståelse!!
    Tråden handlar om fejkbröst och inte om magar.

Du tror inte att de själva kommer förstå att du har låtsastuttar då?
  • Pelargonen
    idiblon skrev 2009-03-03 09:04:15 följande:
    Carpe diem1981 skrev 2009-03-03 09:00:24 följande:
    Jag tycker att det är mer sorgligt när folk måste dra upp sin egen självkänsla genom att dra ner andras.
    Sitter du och talar om dig själv nu, eller har jag missat nåt?
  • Maddiss

Carpe diem1981 skrev 2009-03-03 22:32:14 följande:

Jag tycker att det är helt sjukt hur många unga människor det finns som anser att det enda sättet att bli vacker är att lägga sig under kniven. Det kan gälla allt från att bli "smal" till att fixa knäna. Så galet hur våra ideal faktiskt är. Jag tror aldrig jag sett någon som är plastikopererad som ser riktigt normal och snygg ut. Oftast blir det bara konstigt.Idag är en annons kring bröstförstoring som vilken annan som helst. En annons som är utformad precis som en för kläder, utformad precis som för saker som är helt naturligt att köpa och som man ibland köper helt utan att fundera. Jag blir förbannad. Vilka signaler ger det här till samhällets alla kvinnor, flickor, tjejer? Och hur blir barnen som växer upp till dessa ideal påverkade?Jag tycker att det är sjukt vart vi är på väg med alla dessa extrema och ouppnårliga skönhets ideal som går ut i media dagligen. Hur påverkas vi egenligen av de och vart går gränsen? Min personliga gräns går vid att låta någon skära i min kropp för att jag vill se bättre ut, givetvis anser jag det vara okej ur ett medicinskt perspektiv men aldrig annars. Det är min personliga åsikt och jag tycker världen och samhället håller på att gå käpp rätt åt helvete när det gäller ideal.Är idealen lika höga för män i vårt samhälle? Nej till en viss del skulle jag tro, men det är allt som oftast kvinnan och hennes utseende!!Jag kan inte förstå hur man kan tycka det vara värt den risk som alla operationer innebär? Hur kan det vara värt att riskera sin hälsa för att få större bröst? Hur kan det vara värt den smärtan de som gör dessa ingrepp får leva med efteråt? Jag förstår inte? Spelar nog ingen roll vad någon säger för jag är av denna åsikt och anser det fel att skönhetsoperera sig pga dåligt självförtroende när det enligt mig finns andra bättre lösningar på det problemet än att lägga sig under kniven i falsk tro att man kommer må bättre och få en annan bild av sig själv.Jag har väldigt svårt att tro att man gör ett sådant ingrepp för sin egen skull, jag tror att om man verkligen tänker efter så kommer man nog inse att det handlar om ideal och vår omgivning. Är det verkligen värt att riskera hälsan? Jag tycker inte det. Jag tycker det är galet att man ens tänker tanken, men det är jag det!!Varför inte vara lyckliga för att vi är friska/välskapta, att vi har bröst som fyller den funktion dom skall fylla, att vi inte fått bröstcancer och tvingats ta bort ena eller båda brösten???Nej jag fattar inte hur man kan göra så mot sin kropp, utsätta den för de risker det innebär med en bröstförstoring!!
    För dom flesta tjejer handlar det inte om att ställa upp på utvik osv. Bröst är tyvärr av beskaffenheten att dom inte går ändra alls själv, varken större, mindre eller fastare kan man få utan kniv. Likadant med hängmage och förstörd muskulatur efter graviditeter. I båda fallen handlar det inte enbart om skönhet, utan också om fysiska problem. Så varför tror du att allt handlar om utseende? Ett par hängiga tomma bröst kanske är väldigt obehagligt och ger svampinfektioner, exempelvis. Sen förstår jag inte varför man ska vara ok med att offra sitt liv för samhällets skull, men inte för att må bättre själv.
  • Airlee
    Pelargonen skrev 2009-03-03 22:54:44 följande:
    Tråden handlar om fejkbröst och inte om magar. Du tror inte att de själva kommer förstå att du har låtsastuttar då?
    Min bästa vän har fixat brösten och hennes barn har självklart ingen aning om att hon har gjort det, varför skulle de? Det är väldigt få människor som vet överhuvudtaget, de ser naturliga och fina ut.

Och sen måste jag invända mot det här med "fejkbröst" och "låtsastuttar" som låter lite hånfullt i mina öron, det är ju inte direkt som om man skalar bort brösten och sätter dit ett par nya. Bröst är bröst.
Svar på tråden Fejkbröst