• Niinaaa

Fejkbröst

Är det inte egentligen för sorgligt att vi kvinnor ska måsta känna oss så otillräckliga att vi tycker att det är helt ok att lägga ner tusentals kronor på att operera brösten!?

Egentligen är det helt sjukt ju!
    Säg nu ainte att vi väljer själv osv föe egentligen är det ju det sjuka idalet som gör att vi VILL VÄLJA så.

• Svar på tråden Fejkbröst
  • catya
    TessaS skrev 2009-03-04 08:16:17 följande:
    Jag skulle tro att anledning till att du aldrig sett en "naturlig" bröstoperation är att de inte syns... Jag vet flera som opererat som jag inte ens anat har gjort det förrän de berättat. Och det är ändå människor som jag tränat och duschat ihop med. Grejen är väl också att du inte BEHÖVER förstå. Om du inte känner att du vill operera tuttar eller mage så är det helt ok, men kan du inte försöka inse att inte alla göra det för att bli blonda bimbos på TV eller i tidningar? Någon har gått ner 50kg och har fått två platta ica-kassar till bröst. En annan har knapp myggbett och vill ha lite kurvor. En tredje har helt olika storlekar och vill jämna till dom för att slippa fylla ut bh:n Det betyder inte att man är ett offer. Visst finns det såna som "missbrukar" möjligheterna med skönhetsoperationer, men jag tror de är väldigt få. Det är lätt att servera moralkakor till höger och vänster, men jag tycker det är mer sorgligt att man känner ett behov av det, än att någon vill få fina bröst.
    Hear hear!
    *minus 50-kilos ICA-kassar*
  • MaryD
    TessaS skrev 2009-03-04 08:16:17 följande:
    Jag skulle tro att anledning till att du aldrig sett en "naturlig" bröstoperation är att de inte syns... Jag vet flera som opererat som jag inte ens anat har gjort det förrän de berättat. Och det är ändå människor som jag tränat och duschat ihop med.Grejen är väl också att du inte BEHÖVER förstå. Om du inte känner att du vill operera tuttar eller mage så är det helt ok, men kan du inte försöka inse att inte alla göra det för att bli blonda bimbos på TV eller i tidningar? Någon har gått ner 50kg och har fått två platta ica-kassar till bröst. En annan har knapp myggbett och vill ha lite kurvor. En tredje har helt olika storlekar och vill jämna till dom för att slippa fylla ut bh:n Det betyder inte att man är ett offer. Visst finns det såna som "missbrukar" möjligheterna med skönhetsoperationer, men jag tror de är väldigt få. Det är lätt att servera moralkakor till höger och vänster, men jag tycker det är mer sorgligt att man känner ett behov av det, än att någon vill få fina bröst.
    Amen och prisad vare Gud i höjden

Sitter i soffan och kokar, men orkar inte svara på alla korkade, "jag kan bara se världen i svart och vitt"-inlägg.
  • Myrtille
    TessaS skrev 2009-03-03 20:05:23 följande:
    Jag tycker det är mest sorgligt att man känner ett behov av att tala om för andra kvinnor att deras val är patetiskt och sorgligt. Live and let live...
    Vi lever i en kultur där media och diverse företag SKRIKER åt unga tjejer dagligen att de inte är ok om de inte lägger sig under kniven. Nu försöker du göra det till en systerlig handling att nicka instämmande, men jag tycker att det är mer systerligt att ifrågasätta kulturellt skärande i kvinnokroppar i vår egen kultursfär, på precis samma sätt som jag ifrågasätter lijefötter, förlängda halsar, snörda midj0r med bortopererade revben och omskurna underliv.
  • Hervor 1
    Myrtille skrev 2009-03-04 09:48:25 följande:
    Vi lever i en kultur där media och diverse företag SKRIKER åt unga tjejer dagligen att de inte är ok om de inte lägger sig under kniven. Nu försöker du göra det till en systerlig handling att nicka instämmande, men jag tycker att det är mer systerligt att ifrågasätta kulturellt skärande i kvinnokroppar i vår egen kultursfär, på precis samma sätt som jag ifrågasätter lijefötter, förlängda halsar, snörda midj0r med bortopererade revben och omskurna underliv.
    Håller med dig. "Problemet", enligt mig, är INTE den enskilda individens beslut att skönhetsoperera sig utan att vår kulturs skönhetsideal ställer orimliga krav på våra kroppar vilket leder till att den enskilda individen känner att hon behöver lägga sig på operationsbordet för att vara attraktiv för såväl sig själv som för sin omgivning.

Att privatklinikerna annonserar i ff tidningar som har unga kvinnor som målgrupp är tragiskt och upprörande och att stora operationer diskuteras som om det inte vore något särskilt alls är skrämmande!
  • Carpe diem1981
    Maddiss skrev 2009-03-03 23:06:19 följande:
    Carpe diem1981 skrev 2009-03-03 22:32:14 följande:
    För dom flesta tjejer handlar det inte om att ställa upp på utvik osv. Bröst är tyvärr av beskaffenheten att dom inte går ändra alls själv, varken större, mindre eller fastare kan man få utan kniv. Likadant med hängmage och förstörd muskulatur efter graviditeter. I båda fallen handlar det inte enbart om skönhet, utan också om fysiska problem. Så varför tror du att allt handlar om utseende? Ett par hängiga tomma bröst kanske är väldigt obehagligt och ger svampinfektioner, exempelvis. Sen förstår jag inte varför man ska vara ok med att offra sitt liv för samhällets skull, men inte för att må bättre själv.
    Har ALDRIG påstått att ALLA bröstop handlar om utseende, men MÅNGA gör och där anser jag det vara käpp rätt åt helvete ja....min åsikt mitt tycke...
    Medicinska bakomliggande problem är en annan femma...hade du läst mina inlägg hade du förstått vad jag menar.
  • Carpe diem1981
    Airlee skrev 2009-03-03 23:07:07 följande:
    Min bästa vän har fixat brösten och hennes barn har självklart ingen aning om att hon har gjort det, varför skulle de? Det är väldigt få människor som vet överhuvudtaget, de ser naturliga och fina ut. Och sen måste jag invända mot det här med "fejkbröst" och "låtsastuttar" som låter lite hånfullt i mina öron, det är ju inte direkt som om man skalar bort brösten och sätter dit ett par nya. Bröst är bröst.
    Skalar bort och skalar bort....du implanterar ett par plasttuttar som inte är naturligt för kroppen och som egentligen inte skall finnas där så det är väl inte så konstigt att man kallar det för fejktuttar?
  • Carpe diem1981
    Pelargonen skrev 2009-03-03 23:17:48 följande:
    Men alltså, barn är sällan blinda, döva och dumma.
    Precis och fattar dom inte det när dom är små så lär dom ju fatta det i dagens upplysta samhälle när dom blir tonåringar och det är då dom är som mest lättpåverkade och behöver starka förebilder!
  • Carpe diem1981
    idiblon skrev 2009-03-04 07:17:03 följande:
    Nej, jag talar om de som måste använda martyrargument som att man förstör för sina barn när man gör någonting för sig själv. Det är så fruktansvärt lågt.
    Som du ser på saken. Jag anser det vara fruktansvärt lågt att op brösten ur skönhetsperspektiv!
  • Carpe diem1981

Petra med små skrev 2009-03-04 07:35:52 följande:

Det har du så rätt i . Så när tiden är mogen så kommer iaf jag ha en öppen dialog med mina barn om de undrar något. Och eftersom dom inte är dumma så kommer dom förstå (sparar även "före bilderna" så kommer de förstå ännu mer )men jag undrar hur det kommer sig att ni som inte kommer operera er och som tycker detta är fjantigt mm, hur kommer det sig att ni ens orkar bry er? vad stör det er om "vi" vill operera oss?
    Det stör inte mig ett dugg, det är upp till var och en, men forum är till för att dela åsikter/värderingar kring olika ämne....så varför skulle vi inte säga vad vi tycker/har för åsikter?? Våra åsikter och tycken är väl lika mkt värda i en diskussion???
  • Carpe diem1981
    Myrtille skrev 2009-03-04 09:48:25 följande:
    Precis! Och vad blir nästa steg kan man ju då undra? Med tanke på hur vanligt det är med bröstförstoringar i dagens samhälle så blir nästa steg intimkirurgi antar jag med många tråkiga eftereffekter som följd av det sjuka idealet. Blygläpparna ska inte vara för stora, snorreborren får inte vara för liten, snart skall vi väl börja sy ihop underliven också för att dom ska vara så trånga som möjligt vid könsumgänge Suck säger jag bara.
Svar på tråden Fejkbröst