• Niinaaa

Fejkbröst

Är det inte egentligen för sorgligt att vi kvinnor ska måsta känna oss så otillräckliga att vi tycker att det är helt ok att lägga ner tusentals kronor på att operera brösten!?

Egentligen är det helt sjukt ju!
    Säg nu ainte att vi väljer själv osv föe egentligen är det ju det sjuka idalet som gör att vi VILL VÄLJA så.

• Svar på tråden Fejkbröst
  • Carpe diem1981
    Hervor 1 skrev 2009-03-04 11:43:20 följande:
    Håller med dig. "Problemet", enligt mig, är INTE den enskilda individens beslut att skönhetsoperera sig utan att vår kulturs skönhetsideal ställer orimliga krav på våra kroppar vilket leder till att den enskilda individen känner att hon behöver lägga sig på operationsbordet för att vara attraktiv för såväl sig själv som för sin omgivning. Att privatklinikerna annonserar i ff tidningar som har unga kvinnor som målgrupp är tragiskt och upprörande och att stora operationer diskuteras som om det inte vore något särskilt alls är skrämmande!
    Precis min åsikt/tanke också! Jag tycker det är skrämmande att det anses vara lika normalt som att gå och köpa sig en ny tröja inne på H&M.
  • M Y L F

Herre gud vad folk verkar förfäras över vad andra människor vill spendera sina pengar på?

• Carpe diem1981

M Y L F skrev 2009-03-04 12:03:16 följande:

Herre gud vad folk verkar förfäras över vad andra människor vill spendera sina pengar på?
    Klart vi gör. Iallafall vi som bryr oss om våra kära tonåringar och vill vara goda exempel och förebilder för dessa "redan förvirrade" unga själar. Men det finns många egoistiska människor/individer i vårt samhälle, tråkigt nog måste jag säga. Så givetvis måste vi som INTE är ego få spendera vår tid med att försöka påverka andra människor i rätt riktning
  • Myrtille

M Y L F skrev 2009-03-04 12:03:16 följande:

Vi drar väl snarare resonemanget lite längre och frågar oss och andra _varför_ de vill lägga sina pengar på just detta. Jag tycker alltid att man kan ifrågasätta konstruerade behov som uppfunnits av marknaden.
  • Hervor 1
    Svar på #262
    Det är knappast prislappen på tuttarna vi förfäras över.. ;.)
  • M Y L F

Spelar ingen roll att ni förfäras, vårat samhälle är som det är och jag är ledsen att säga det, det kommer bara att öka med operationer. Snart går man på lunchen och gör en fett sugning.

Klart att man kan ha åsikter men det förändrar ju ingenting. Jag skäms inte, har själv gjort en bröst förminskning och har nu tankar på att botoxa och restylana mig.

Jag gjorde dock inte förminskningen för utseendets skull, utan för att kroppen tar stryk av stora tunga bröst , men hade det varit tvärtom att jag haft extremt små bröst hade jag kanske kunnat tänka mig att stoppa något i dom istället. Nu är jag lite rädd för just implantat, för man har ju inte riktigt sett riskerna än. Men jag lägger ingen värdering i hur folk vill se ut.

Man skall vara nöjd själv.

• Hervor 1
    Svar på #266
    Visst har du rätt i att "det är som det är", många saker i vårt samhälle är som de är. Det innebär dock inte att man inte kan vinna något genom att lyfta upp och problematisera exempelvis västvärldens skönhetsideal. En förändring av attityder sker över tid och genom att belysa och diskutera kommer man långt i detta tror jag.
  • Myrtille
    Hervor 1 skrev 2009-03-04 13:02:40 följande:
    Visst har du rätt i att "det är som det är", många saker i vårt samhälle är som de är. Det innebär dock inte att man inte kan vinna något genom att lyfta upp och problematisera exempelvis västvärldens skönhetsideal. En förändring av attityder sker över tid och genom att belysa och diskutera kommer man långt i detta tror jag.
    Dessutom _kan_ man också komma långt på ett högst personligt plan. När man lever med en idé om att ens naturliga bröst är skamliga är det lätt att tro att det alltid måste kännas så, men faktum är att den upplevelsen förstås inte är en naturlag. Jag är fullkomligt uppriktig när jag önskar att folk FÖRST kunde handskas med sina själsliga trassel innan de opererar kroppen. Många operationer skulle sannolikt inte kännas lika viktiga om man tog det i den ordningen.
  • Hervor 1
    Svar på #268
    Absolut. Man behöver ofta inte gå särskilt långt för att känna igen sig i det resonemanget. Exempelvis så behöver jag personligen bara komma ihåg hur det var när jag var tonåring. Då hade jag flera komplex som jag idag, som vuxen och mer mogen bara kan skratta åt. Hur tänkte jag?! Min häck är ju skitfin!!
  • prinsesstårtan

personligen så ser jag inte implantant som fejkbröst. lika lite osm jag ser en hjärtopererad med pecemaker som ett fejkhjärta.

att stoppa strupor i bh, ja det är fejk...men det som finns i min kropp det är mitt....

känns osm det va längesen bröstinplantant var "en stor grej".....
    Känns mest underligt att folk fortfarnde orkar tycka kring det..... i dag är det dessutom liten chans att du kan se om ekvinna har implantat eller ej.

alla med implantat ser INTE ut som pamela andrson, viktoria silverstet och Co.
    även om det är dem ni ser...

Svar på tråden Fejkbröst