• Niinaaa

Fejkbröst

Är det inte egentligen för sorgligt att vi kvinnor ska måsta känna oss så otillräckliga att vi tycker att det är helt ok att lägga ner tusentals kronor på att operera brösten!?

Egentligen är det helt sjukt ju!
    Säg nu ainte att vi väljer själv osv föe egentligen är det ju det sjuka idalet som gör att vi VILL VÄLJA så.

• Svar på tråden Fejkbröst
  • MaryD

Märkligt att detta ska sticka så i ögonen på en del folk (läs tjejer). Många "motståndares" ordval skvallrar om nånting helt annat än den påstådda oron för deras döttrar.

• M Y L F
    prinsesstårtan skrev 2009-03-05 07:23:57 följande:
    Carpe diem1981 skrev 2009-03-04 22:16:54 följande: går man till en riktig plastikkirurg så är chansen för komplikationer och dödsfall väldigt små..... att få en allergisk reaktion på ett nytt smink är inte ovanligt,.... även om dödsfall är det..... gämförelsen är bra anser jag för man opererar sina bröst av samma anledning som man gör slingor i håret och drar på sig maskara. Man känner sig finare och mår därför lite bättre med sig själv. vad är fel med det?
    Du skrev det jag tänkte skriva, man kan faktiskt få allergiska reaktioner av både smink, kläder, hårprodukter osv... Det kan ge ärr för livet.

Det är väl högst onaturliga kemiska produkter vi använder, fast utanpå kroppen.
  • Myrtille
    TessaS skrev 2009-03-05 08:04:49 följande:
    Principen är ju densamma oavsett om man sminkar sig, tar hål i öronen, tatuerar sig eller fixar tuttarna.Om det är så viktigt att se in i sig själv och hitta de inre orsakerna till det dåliga självförtroendet om man vill fixa tuttarna, varför är det inte så viktigt om man ex sminkar bort fula fläckar i ansiktet varje dag?DU tycker att det känns jobbigt att lägga dig under kniven, därför är en operation en stor grej för DIG. För någon inte som tycker det är värre än att tatuera eller pierca sig, så är inte det ett argument. Argumentet att ta reda på VARFÖR man vill förändra sitt utseende bör väl gälla oavsett om jag frenetiskt sminkar och färgar eller fixar tuttarna?
    Men ärligt talet:
    När jag var liten i början av åttiotalet, och fick lära mig om liljefötter och snörd 1700-talsmidja tyckte jag att det var rent barbariskt, och jag tänkte att vi nu levde i mer upplysta tider som inte härjade så med kvinnors kroppar. Ni som nu sitter här och ivrigt propagerar för var kvinnas "rätt" att skära i kroppen pga skönhetsideal: Tänkte ni aldrig så? Tänkte ni "Jag jag skulle också vilja snöra fötterna så att de blir 10 cm långa" "Jag skulle gärna operera bort revben för en smalare midja, det är höjden av civilisation"?
    Kan ni inte ens ha ett perspektiv som sträcker sig mer än tio år tillbaka?
    Kan ni utan att skämmas påstå att en fjärdedel av kvinnorna under 25 års ålder skulle ha så defekta kroppar att det motiverar operation, och att det här INTE visar på en sjuk kultur?
  • TessaS
    Svar på #333
    Är det verkligen så många som 25% av alla under 25 år som sätter in silikon?
  • M Y L F
    Svar på #333
    Jag undrar också om det stämmer med 25% under 25 år som verkligen opererar sig?
  • M Y L F
    Svar på #336
    Fast tänka och göra det är ju inte riktigt samma sak. Fast jag förtår hur du tänker.

Jag anser också att det är alldeles för hysteriskt med att alla skall vara "perfekta" men jag dömer faktiskt inte folk för det.
  • TessaS
    Svar på #336
    Ja men det är väl ändå stor skillnad på att kryssa i "kan tänka mig" i ett frågeformulär och att faktiskt göra det?

När jag var tonåring så var jag osäker på det mesta, mitt utseende, om jag var smart nog, min framtid, hur världen ser ut och om killen i parallell-klassen spanade in mig eller min kompis... Hade jag fått frågan "Kan du tänka dig..." så hade jag nog sagt ja på det mesta... Hade jag fått erbjudandet att faktiskt göra det, så hade jag inte gjort det.

Men ärligt talat tillbaka då:
    Ögonoperationer, tandställningar, tatueringar, piercings, färga håret, sola solarie... ALLT det gör vi för att se snygga ut, eller känna oss snygga. En del av mina exempel innebär att man påverkar kroppen på ett bestående sätt, precis som en bröstfix. Varför är brösten så provocerande ur skönhetsidalperspektiv men inte det andra?
  • idiblon
    Myrtille skrev 2009-03-05 10:20:56 följande:
    Men ärligt talet: När jag var liten i början av åttiotalet, och fick lära mig om liljefötter och snörd 1700-talsmidja tyckte jag att det var rent barbariskt, och jag tänkte att vi nu levde i mer upplysta tider som inte härjade så med kvinnors kroppar. Ni som nu sitter här och ivrigt propagerar för var kvinnas "rätt" att skära i kroppen pga skönhetsideal: Tänkte ni aldrig så? Tänkte ni "Jag jag skulle också vilja snöra fötterna så att de blir 10 cm långa" "Jag skulle gärna operera bort revben för en smalare midja, det är höjden av civilisation"? Kan ni inte ens ha ett perspektiv som sträcker sig mer än tio år tillbaka? Kan ni utan att skämmas påstå att en fjärdedel av kvinnorna under 25 års ålder skulle ha så defekta kroppar att det motiverar operation, och att det här INTE visar på en sjuk kultur?
    Jag tycker att det visar på en väldigt vriden kultur, något annat har jag aldrig påstått. Men jag tycker det är befängt att ge sig på andra för hur de väljer att följa kulturen, istället för att döma ut de val man själv gör för att följa densamma. Dessutom så tycker jag att det är svårt att ta någon som "aldrig skulle" på allvar, när denne själv ganska rejält uppfyller idealen utan operation. Det är kanske svårare att förstå om man själv inte varit den som ofrivilligt legat långt utanför idealet och då kanske galosherna hade gått åt ett annat håll.
  • Myrtille
    idiblon skrev 2009-03-05 12:19:05 följande:
    Jag tycker att det visar på en väldigt vriden kultur, något annat har jag aldrig påstått. Men jag tycker det är befängt att ge sig på andra för hur de väljer att följa kulturen, istället för att döma ut de val man själv gör för att följa densamma. Dessutom så tycker jag att det är svårt att ta någon som "aldrig skulle" på allvar, när denne själv ganska rejält uppfyller idealen utan operation. Det är kanske svårare att förstå om man själv inte varit den som ofrivilligt legat långt utanför idealet och då kanske galosherna hade gått åt ett annat håll.
    Jaha. "Ge sig på" i betydelsen "problematisera ett val", alltså? För jag kan inte annars se på vilket sätt jag "ger mig på" folk när jag ifrågasätter ett ideal som vinner mark.
    För övrigt citerar jag trådstarten:
    "Fejkbröst
    Är det inte egentligen för sorgligt att vi kvinnor ska måsta känna oss så otillräckliga att vi tycker att det är helt ok att lägga ner tusentals kronor på att operera brösten!?

Egentligen är det helt sjukt ju!
    Säg nu ainte att vi väljer själv osv föe egentligen är det ju det sjuka idalet som gör att vi VILL VÄLJA så. "
    Är det inte ungefär det här vi diskuterar? Det sorgliga i att en massa normala människor (25% av unga kvinnor, som sagt) känner att de bör opereras för att se ok ut?

Om du är intresserad av mina personliga upplevelser så kastas jag mellan självförtroende och ynkedom, precis som de flesta andra, och tanken att operera det ena eller andra har givetvis slagit mig ett otal gånger. Ingen människa är som sagt en ö, men det gör väl knappast saken bättre? Just FÖR att jag är normal och frisk och ÄNDÅ får de här tankarna påprackade utifrån.
Svar på tråden Fejkbröst