• Niinaaa

Fejkbröst

Är det inte egentligen för sorgligt att vi kvinnor ska måsta känna oss så otillräckliga att vi tycker att det är helt ok att lägga ner tusentals kronor på att operera brösten!?

Egentligen är det helt sjukt ju!
    Säg nu ainte att vi väljer själv osv föe egentligen är det ju det sjuka idalet som gör att vi VILL VÄLJA så.

• Svar på tråden Fejkbröst
  • Hervor 1
    Svar på #270
    Att implantaten är din ägodel och därför också "dina bröst" är väl självklart. Diskussionen handlar dock inte riktigt om det..

Varför är det konstigt att ha åsikter om vanliga företeelser? Att något är vanligt förekommande i ett samhälle innebär väl inte att det är bra eller ens harmlöst? I de kulturer där kvinnlig omskärelse förekommer är det inte någon som höjer ögonbrynet över bortskurna blygdläppar och klitoris. Det innebär väl inte att allt är tipptopp för det, eller?
  • M Y L F
    Svar på #271
    Fast där blir man ju mer eller mindre tvingad till det. Min operation har ingen tvingat mig att göra vad jag kan komma ihåg. Min operation är tipp topp jämnfört med att få ett helt könsorgan bort skuret, utan bedövning.

Jäkligt dålig jämnförelse om jag själv får tycka.
  • prinsesstårtan
    Hervor 1 skrev 2009-03-04 13:24:34 följande:
    Att implantaten är din ägodel och därför också "dina bröst" är väl självklart. Diskussionen handlar dock inte riktigt om det.. Varför är det konstigt att ha åsikter om vanliga företeelser? Att något är vanligt förekommande i ett samhälle innebär väl inte att det är bra eller ens harmlöst? I de kulturer där kvinnlig omskärelse förekommer är det inte någon som höjer ögonbrynet över bortskurna blygdläppar och klitoris. Det innebär väl inte att allt är tipptopp för det, eller?
    jag orkade inte inte läsa 27 sidor inlägg utan svarade direkt på ts och hennes kommentar om "fejkbröst"

var dina kommentarer om könsstypning kommer ifrån har jag ingen aning, jag har varesig disskuterat det eller svarat på en tråd som handlar om det.

jag reagerar på att ts orkar irretera sig på att det finns "fejkbröst" i samhället.
  • Hervor 1
    Svar på #272
    Nu jämförde jag ju inte en exempelvis bröstförstoring med ett borttagande av klitoris med rostig kniv.. Jag jämförde "vardagliga företeelser", det som är norm i respektive kultur och att man självklart kan och bör ha åsikter om saker även om de är vanliga. Såg en dokumentär helt nyligen där man intervjuade kvinnor som blivit omskurna. De tyckte att det var jävligt knepigt (inte med just de orden dock) att vi i väst INTE var omskura och det var ingen utav dem som kunde tänka sig att inte omskära sina döttrar. Så visst, kulturen kanske är tvingande men det är ändock så att de gör individuella val. Som sagt, det innebär INTE att det är harmlöst.

Vad som dock är gemensamt är att man knappast kan ha åsikter om vad som försiggår på individnivå utan mer om hur samhället ser ut och vad för krav som ställs på individen.
  • Hervor 1
    Svar på #273
    jag gjorde en liknelse i diskussionen om plastikkirurgi...
  • Myrtille

M Y L F skrev 2009-03-04 13:26:57 följande:

Fast där blir man ju mer eller mindre tvingad till det. Min operation har ingen tvingat mig att göra vad jag kan komma ihåg. Min operation är tipp topp jämnfört med att få ett helt könsorgan bort skuret, utan bedövning. Jäkligt dålig jämnförelse om jag själv får tycka.
    Allt handlar om socialt tryckl. Principen skiljer sig inte mycket.
    Jämför nu två scenarion:
    1) Inga kvinnor har opererade bröst. Vissa är mer nöjda än andra med sina tuttar och de allra flesta hittar en partner att trivas med.
    2) Alla kvinnor har opererade bröst till en kostnad av 50000-100000 per person. Vissa är mer nöjda med sina tuttar än andra, men eftersom måttstocken förändras när alla börjar operera sig är opererade tuttar inte särskilt häftigt i sig. De allra flesta hittar en partner att trivas med.
    Tror du att 2) beskriver ett samhälle där kvinnorna i allmänhet är lyckligare än 1)?
  • prinsesstårtan

men brölstinplantat är väl inte mer påtvingat än modekläder och smink?

jag sminkar mig bara om jag ska gå ut och klär mig i det som är bekvämt!

trots att jag lever i ett samhälle som "tvingar på mig ett skönhets ideal "

• prinsesstårtan
    Hervor 1 skrev 2009-03-04 13:35:33 följande:
    jag gjorde en liknelse i diskussionen om plastikkirurgi...
    öhhhh....... könsstympning är inte plastikkirurgi......
  • Petra med små

Jag pratar väl kanske för migsjälv nu, men jag kan tänka mig att operera mig för att jag inte trivs med hänget. Men jag strävar absolut inte efter att se ut som en porrskådis! Jag kanske jämför lite med vad jag hade innan och jag är fullt medveten om att resultatet aldrig kommer bli som de jag hade innan. Men hänget?, det får mig att må dåligt.

För övrigt är jag nöjd med migsjälv, ser vardaglig ut. Jag är gift sedan 1o år och har en bra man. 4 barn och bostadslån

Jag är en helt vanlig människa med normala värderingar och ett bra liv. Jag tror inte tuttarna kommer göra mig mer lycklig men jag tror att jag kommer slippa känna mig missbildad. Detta påverkar mitt sexliv, mitt strandliv, mitt simhallsliv, mina bh-val, mina tröjval....ja en hel del.

• M Y L F
    Svar på #274
    Fast här är det ju så att det är föräldrarna som väljer att omskära sina barn. Jag har också sett dokumntär om detta och barnen vet ju inte vad det innebär, mer än att det är spännande till en början, men sedan så är det inte lika "kul" längre. Det är ett övergrepp anser jag , oavsett att det är ett kulturellt fenomen. Det har inget med vare sig utseende eller religion att göra. Många är ju obildade och vet ju inte vilka infektioner och liknade som det innebär att göra dessa hemska ingrepp.

Om jag själv lägger mig under kniven är jag fullt medveten om att det är ett risk fyllt ingrepp och det är MITT beslut att ändå göra det. Det är inget övergrepp att operera sig.

Jag kan tycka att det har blivit väl hysteriskt med operationer, kolla ett dåligt exempel i mina ögon Linda Rosing. Men vill man vanställa sig så gör det säger jag.

Det är helt hysteriskt att vi matas via media dessa förebilder, men det är var och ens eget beslut om man skall hänga med i karusellen eller inte.

Många är snyggare utan operationer, men dom känner sig bättre efteråt så vad är felet då? Jag är inte emot skönhets operationer lika lite som jag är emot att var och en får göra vad dom vill så länge dom inte skadar andra.
Svar på tråden Fejkbröst