• BulbusCordis

Tror du på medium?

Ja,tror du på att medium kan se borttappade saker osv?

Jag personligen tror inte alls överhuvudtaget på mediala förmågor.

• Svar på tråden Tror du på medium?
  • Eshka
    R Franklin skrev 2009-03-17 13:59:19 följande:
    Problemet är att det inte går att berätta exakt hur testet skulle gå till innan man vet exakt vad testpersonen påstår sig kunna utföra. Men om vi antar att mediumet kan få kontakt med en avliden person utifrån ett fotografi och genom denna kontakten ta reda på om den avlidne var höger eller vänsterhänt. Då låter man kort och gott den mediala se en lång rad bilder på avlidna personer där man så klart känner till rätt svar (men de som befinner sig i rummet under testen skall inte känna till detta (Därav dubbelblint) så de inte medvetet eller omedvetet påverkar testet). Slår den mediala personen tydligt slumpen (50% per fråga räknat på hur många bilder man använder) (Alla rätt krävs alltså inte!) så har man ett positivt resultat som tyder på att personen faktiskt har den förmåga som denne påstått.Det är väl inte speciellt svårt att genomföra? Det borde inte heller vara speciellt svårt att klara om man verkligen har den förmågan (Även om den så klart är hypotetisk i detta fallet).Frågan är så klart varför mediala i stort sett aldrig ställer upp på den typen av tester.
    Okej, nu är jag med på vad du menar.
    Ja det kan man ju undra då. Kanske för att dem är rädda för att sanningen kommer fram, att de inte är speciellt mediala trots allt. Jag tror att de som kan på riktigt inte skyltar med det på något vis och är ganska anonyma f.ö. Man vet ju hur sådana personer har behandlats förr i världen (brändes på bål) o.s.v. Visst brändes dem pga okunskap och rädsla men de blir ju än idag inte accepterade eller respekterade om de går ut med att vara synska eller liknande. De får istället någon sorts stämpel på sig att vara sinnesförvirrade eller rent av psykiskt sjuka.
  • Fröken Freda
    R Franklin skrev 2009-03-17 13:59:19 följande:
     Frågan är så klart varför mediala i stort sett aldrig ställer upp på den typen av tester.
    Bara ett snabbt svar på din fråga som du redan fått besvarad hundra gånger om men inte verkar ta till dig: De har förmodligen inget behov av det!
    ♥ BF 20 November 2009 ♥
  • R Franklin
    Eshka skrev 2009-03-17 14:46:56 följande:
    Okej, nu är jag med på vad du menar. Ja det kan man ju undra då. Kanske för att dem är rädda för att sanningen kommer fram, att de inte är speciellt mediala trots allt.
    Där någonstans har du nog vad de flesta skeptikers anser (Jag skall så klart inte tala för andra så rätta mig om jag har fel)... Det är väldigt svårt att dra någon annan slutsats av läget...
  • R Franklin

Fröken Freda skrev 2009-03-17 15:07:18 följande:

Bara ett snabbt svar på din fråga som du redan fått besvarad hundra gånger om men inte verkar ta till dig: De har förmodligen inget behov av det!
    De har inget behov att särskilja sig ifrån alla "bluffmakare" som finns där ute? Vad är det för inställning emot sina klienter?
  • Fröken Freda
    R Franklin skrev 2009-03-17 16:29:09 följande:
    Fröken Freda skrev 2009-03-17 15:07:18 följande: De har inget behov att särskilja sig ifrån alla "bluffmakare" som finns där ute? Vad är det för inställning emot sina klienter?
    Låt mig omformulera som jag så många gånger gjort redan!
    De kanske inte har behov av att bevisa för andra eftersom de kanske ändå inte drar vinning av sin förmåga! Förstod du bättre nu?
    ♥ BF 20 November 2009 ♥
  • Fröken Freda

Tilllägg: Alla kanske inte spår folk vitt och brett bara för att de kan. Men så många gånger som folk svarat så så lär det väll knappast gå in denna gången.

♥ BF 20 November 2009 ♥
  • R Franklin

Fröken Freda skrev 2009-03-17 16:34:05 följande:

Låt mig omformulera som jag så många gånger gjort redan! De kanske inte har behov av att bevisa för andra eftersom de kanske ändå inte drar vinning av sin förmåga! Förstod du bättre nu?
    Nej jag förstår fortfarande inte.

Om jag säljer vatten på flaska och alla andra försäljare omkring mig enbart har luft i sina flaskor, borde jag då inte vara intresserad av att tala om detta för mina kunder (Alternativt gäster om jag nu bjuder istället för ta betalt) att de blir lurade hos de andra? Det gynnar väl knappast mig om folk går till de andra och får/köper luft i tron om att de skall få vatten och att de på kuppen blir missnöjda?
  • Fröken Freda
    R Franklin skrev 2009-03-17 16:37:43 följande:
    Fröken Freda skrev 2009-03-17 16:34:05 följande: Nej jag förstår fortfarande inte. Om jag säljer vatten på flaska och alla andra försäljare omkring mig enbart har luft i sina flaskor, borde jag då inte vara intresserad av att tala om detta för mina kunder (Alternativt gäster om jag nu bjuder istället för ta betalt) att de blir lurade hos de andra? Det gynnar väl knappast mig om folk går till de andra och får/köper luft i tron om att de skall få vatten och att de på kuppen blir missnöjda?
    Nej det är ju så svårt att förstå tydligen.
    Om man inte vinner någonting på att spå folk, varken pengar eller något annat, vad har man då för anledning till att bevisa något? Förklara gärna vaför man ska bevisa något som man kanske inte ens drar vinnig på. Ja tänk man kanske är medial men inte använder sin förmåga. Jag känner några sådana människor faktiskt och jag ser inte vad det är som är så hemskt med dem.
    ♥ BF 20 November 2009 ♥
  • vitaudi

Fröken Freda skrev 2009-03-17 16:41:43 följande:

Nej det är ju så svårt att förstå tydligen. Om man inte vinner någonting på att spå folk, varken pengar eller något annat, vad har man då för anledning till att bevisa något? Förklara gärna vaför man ska bevisa något som man kanske inte ens drar vinnig på. Ja tänk man kanske är medial men inte använder sin förmåga. Jag känner några sådana människor faktiskt och jag ser inte vad det är som är så hemskt med dem.
    Jag förstår inte!
    Jag tycker att det är väldigt egoistiskt.

1. Du sitter inne med en kunskap som skulle revolutionera hela vetenskapen och förändra livet för väldigt många människor runtom i världen.
    2. Du har möjlighet att med en extremt liten arbetsinsats delta i ett test som garanterat skulle få hela vetenskapen att ändra sig vid positivt utfall.
    3. Du avböjer med argumentet: "Jag behöver inte bevisa något", "jag har ingen vinning".

Att kunna bidra till ett vetenskapligt paradigmskifte, kan det finnas någon bättre anledning?

(läs "man" i stället för "du")
  • Mysan59

Herregud! Det är ju ingen idé att ens försöka få dessa skeptiker att förstå. Det är som att stånga pannan blodig...

Bra försök iaf Fröken Freda!

Svar på tråden Tror du på medium?