Fröken Freda skrev 2009-03-20 10:41:30 följande:
Jag hänger nog inte riktigt med på hur du menar där nu. Menar du att du tror att det finns de som verkligen kan spå på riktigt (alltså där det faktiskt funkar, tänk att det kan ju faktiskt funka.) eller hur menar du?
...
De frågor jag ställde var följande: 1. Hur vet du att alla som är mediala får ut något av det? 2. Hur vet du att de är glada över sin medialitet? 3. Varför måste man vinna något på det? 4. Måste man spå folk bara för att man är medial? Ganska övertydliga frågor enligt min mening så blir intressant att läsa dina svar om du förstod frågorna bättre nu när de är numrerade.
Självklart utesluter jag inte att det faktiskt finns någon som kan spå. Men tills dess att någon träder fram och kan visa det i ett kontrollerat dubbelblint test så den empiriska slutsatsen att det INTE finns någon som är medial.
Som svar på dina frågor (Förstår inte sammanhanget riktigt men strunt samma).
1. Det vet jag så klart inte, men jag antar och hoppas att folk inte ägnar sig åt sådant de inte har något utbyte av.
2. Varför skulle jag anta att alla är glada över en obekräftat påstådd förmåga?
3. Se punkt 1, att göra något man själv inte fåt ut något av verkar som ett stort slöseri med dyrbar tid.
4. Absolut inte, det har väl ingen påstått? Däremot får man ju räkna med att bli ifrågasatt om man påstår offentligt att man är medial.